به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین روز از سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر در حالی گذشت که تالار وحدت میزبان اولین اجرای نمایش «سرباز» به نویسندگی و کارگردانی حسین پارسایی بود.
چیزی که در نگاه اول در تالار وحدت به چشم میخورد، رعایت حداکثری فاصله گذاری اجتماعی بود؛ به گونهای که مابین هر تماشاگر دو صندلی از راست و چپ خالی بود اما حدود نیمی از صندلیهای قسمت همکف سالن خالی از تماشاگر بود؛ به نظر میرسد تالار وحدت در عمر خود تا این حد میزبان تعداد کمی از تماشاگران نبوده است.
نمایش «سرباز» را باید نتیجه کارگردانی خوب حسین پارسایی دانست؛ زیرا چیزی که در قدم اول تماشاگر را جذب خود میکند نظم بالای بازیگران برای انجام حرکات نمایشی است. هارمونی حرکات، نشان از تمرینات مکرر گروه داشت. مسئله دیگری که تماشاگر را میخکوب میکرد موسیقی خوب آن بود که باعث میشد مخاطب هیجان لحظات را در جای درست حس کند.
در مجموع «سرباز» روایتی از حاج قاسم، سیاوش ایران در مواجهه با افراسیابهای دوران است که رسانههای غربی او را به سایه تشبیه می کنند. این نمایش، رافت یک سردار به سربازانش را در موقعیتهای مختلف نشان میدهد.
سرباز از طراحی صحنه، طراحی نور و موسیقی خوبی برخوردار است و در طراحی دکور آن از صحنه مدوری استفاده شده که به گونهای صحنه زندگی سالهای مختلف سردار سلیمانی را نشان میدهد؛ از شهرستان سراوان تا حضور در جبهههای مبارزه با داعش و حضور در جنگ ۳۳ روزه لبنان و ... گفتنی است یکی از میهمانان نمایش «سرباز» کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تهران بود.
روز دوم جشنواره تئاتر فجر، با اجرای 9 نمایش در سالنهای تالار وحدت، تئاتر شهر، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر و تالار حافظ سپری شد.
نمایش «گودو» جایگزین نمایش «برونسی» در تالار سایه تئاتر شهر شد و نمایش «بیداری به وقت خون» از اصفهان در تئاتر مولوی روی صحنه رفت. در بخش نمایشهای خیابانی، در محوطه مقابل تالار وحدت به ترتیب نمایشهای «حس»، «لال بهیگ»، «مجلس حماسهخوانی نفر ششم»، «قاصد» و «هیچکس همچون تو مرد میدان نیست» اجرا شد.
گفتوگو از فاطمه شریفی
انتهای پیام/