سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کرد:

خودرو‌های فولکس واگن و زیرمجموعه آن به کشور وارد نمی‌شوند

طبق پیگیری های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، خودرو‌های فولکس واگن و زیرمجموعه آن به کشور وارد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بعد از اینکه جو بایدن به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، اخباری در خصوص مونتاژ و تولید خودروهای خارجی به کشور در فضای مجازی منتشر شد، یعنی در فاصله خیلی کمی، معدود سایت‌هایی اقدام به انتشار اخباری مبنی بر اینکه قرار است خودروسازان خارجی به ایران بر گردند، کردند.

برخی از اخبار ادعا کردند که سیگنال‌هایی برای بازگشت خودروسازان خارجی مانند فولکس واگن، بی ام و و رنو ارسال شده است. اما این اخبار، علامت سوال هایی را در ذهن ایجاد کرد مبنی بر اینکه با وجود تحریم ها و ممنوعیت واردات چگونه قرار است خودروسازان خارجی به کشور باز گردند.

این اخبار روی قیمت خودرو و ارز خیلی تاثیر دارد و بازار را دچار نوسان می‌کند. ورود این اخبار به فضای رسانه‌ای نیاز‌مند شفافیت دارد. این خبر سوالاتی را در ذهن ایجاد کرد و همین عامل باعث شد با شخصی که ارتباط نزدیکی با روابط این شرکت دارد، صحبت کنیم. 


بیشتر بخوانید


چطور قرار است خودروسازان دیگر به کشور باز گردند؟

مسیح فرزانه یکی از کارشناسان این صنعت، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه قرار است خودروسازان خارجی به کشور باز گردند، آن هم با وجود تحریم‌ها، علامت سوالی در ذهن ها ایجاد شد، اینکه چطور قرار است خودروسازان دیگر به کشور باز گردند؟

او ادامه داد: اینکه می گویند قرار است این شرکت خودروسازی به کشور باز گردد، آن هم در بازاری که سیگنال فروش آنچنانی ندارد ، شک و شبهه هایی ایجاد کرد. شرکت‌هایی مانند فولکس واگن اگر بخواهد با ایران ارتباط بگیرد باید تحریم ها را دور بزند و این شرکت هیچ گاه این کار را انجام نخواهد داد. باید گفت که آلمانی‌ها همه چیز را خیلی خوب مس سنجند و با وجود تحریم ها آنها هیچ گاه این کار را انجام نخواهند داد. 

 این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به واسطه ارتباطات شخصی با آقای دکتر لودوی ( Dr. Christoph Ludewig) مسئوول ارتباطات فولکس واگن، از وضعیت ارتباطی ایران با این شرکت خودروسازی، مطلع شدیم. این شرکت ادعا کرده است که هیچ ارتباطی با ایران ندارند.

گروه فولکس واگن و تمام برند‌ها به صورت کاملا منطقی و درست و با قوانین بین المللی و صادرات فعالیت را منطبق می‌کند. شرکت فولکس واگن یکی از شرکت هایی است که اجازه همکاری با ایران را ندارد. خزانه داری آمریکا بعد از اعمال تحریم ها، شروع به انتشار لیست تحریم‌ها می کند که ایران جزء این لیست است و شرکت فولکس واگن اجازه همکاری با ما را ندارد.

طبق نامه نگاری‌های آقای کریستوف لودویگ با منابع آگاه در ایران، تنها کاری که تاکید کرده است، خیلی نزدیک به نزدیک ارتباطات ایران را مانیتور می‌کند و این شرکت برنامه خاصی برای ورود به بازار ایران ندارند تا زمانی که برنامه برجام جدید داشته باشیم. 

کشور نیاز‌های ارزی مهم تری از واردات خودرو دارد

همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در خصوص وضعیت واردات خودرو و دادن ارز تخصیصی به آن گفت: در حال حاضر کشور نیاز‌های ارزی مهم تری دارد، بنابراین تخصیص ارز به واردات خودرو جزء اولویت‌ها قرار ندارد و بحث واردات اصلا مطرح نیست.

جدیدترین تصمیمات در مورد واردات خودرو

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به جدیدترین تصمیمات در مورد واردات خودرو، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰، بخشی از درآمد دولت در باب حقوق ورودی خودروهای وارداتی و بالغ بر ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: اگر بخواهیم با دقت به این موضوع نگاه کنیم، این میزان تقریبا بالغ بر ۳ هزار دستگاه خودرو را پوشش خواهد داد. ۳ هزار دستگاه خودرو وارداتی که اصلا عدد و رقم آنچنانی نخواهد بود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  تشریح کرد: فکر می کنم دولت صرفا ردیف بودجه ای درآمدی خود را در لایحه بودجه حفظ کرده تا بعدها بتواند در مورد آن تصمیم بگیرد و اگر این بودجه در آمدی محقق نشود آسیب آنچنانی به بخش هزینه ای دولت وارد نکند.  اگر این موضوع تحقق پیدا کند، یعنی موضوع واردات رو به افزایش رود، درآمد آن را می تواند به درآمدهای غیر قابل شمول اضافه  شود و در بخش های دیگر که کسری وجود دارد، استفاده شود.

دادفر بیان کرد:‌ طرح واردات خودرو  در کمیته صنایع مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که باید برای رای گیری به صحن بیاید. باید دید نمایندگان مجلس به درآمد حاصل از صادرات رای می دهند یا خیر.

او گفت: اگر نمایندگان مجلس به این موضوع رای دهند، تمام مدارک و اسناد برای تایید باید به شورای عالی انقلاب ارسال شود و آنجا هم باید دید شورای نگهبان چه تصمیمی خواهد گرفت.  اگر فرض کنیم آنجا هم تایید شد، از آن پس واردات از نظر قانونی انجام خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  تشریح کرد: نکته مورد توجه این است که بحث واردات صرفا نمی تواند روی کاغذ انجام شود. در اجرا حداقل زمان ممکن برای فعال شدن فعالان این حوزه منوط به گرفتن تاییدیه‌های قانونی از سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، پلیس راهور، رایزنی با طرف های خارجی جهت کسب منابع و مقرره قانونی است، که خود آن یک مقوله جداست و نیاز به نیروی انسانی بسیار گسترده دارد ، دستاورد این طرح را زودتر از نیمه سال ۱۴۰۰ نمی بینم.

دادفر ادامه داد:اینکه دولت و مسئولان متوجه شده اند جای واردات در خودروسازی خالی است، بسیار مهم و اساسی است.

نکات مثبت و منفی واردات خودرو 

علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد موضوع واردات خودرو گفت: اصولا یکی از موضوعاتی که آحاد جامعه بر روی آن اتفاق نظر دارند داشتن یک خودروی با کیفیت و در عین حال شیک و زیبا و همچنین برخورداری از حق انتخاب و تنوع بالا حین خرید خودرو است. یکی از ابزار‌هایی که می تواند در تحقق این هدف اثرگذار باشد اتصال به بازار‌های خودروی جهانی و تولید کنندگان متنوع با رویکرد‌ها و دیدگاه‌های مختلف در توسعه خودرو است.

او ادامه داد: بالطبع ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ بنابراین در حالت معمولی یعنی در صورتیکه شرایط کشور ما نیز به مانند دیگر کشور‌های دنیا باشد، واردات خودرو به کشور ما نیز می تواند مثبت و مفید باشد. اما نکته آنجا است که به خصوص در سال‌های اخیر، شرایط کشور ما با دیگر نقاط دنیا متفاوت است؛ بنابراین اگر واردات خودرو به کشور ما تحت شرایطی که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره می گردد صورت نگیرد نه تنها مفید نخواهد بود که آسیب‌های جبران ناپذیری را ممکن است موجب شود.

گفتنی است؛ حتی بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، همچنان بازار خودرو ایران جای مناسبی برای خودروسازان چینی قرار خواهد گرفت. کارشناسان خودرو معتقد هستند که برای چینی‌ها بازار ایران خیلی مناسب است، چون قرار داد طولانی مدت با صنعت ایران دارند و قیمت‌ها رقابتی‌تر خواهد بود تا اینکه خوردویی با برند اروپایی بیاید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
اين حركت خبيثانه آلمان را بي پاسخ نخواهيم گذاشت نوبت ما هم روزي خواهد رسيد
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
مرررررررگ بر آلمان
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
بی غیرت عالم هستیم اگه اجازه بدیم خودروسازان خارجی دوباره به ایران برگردند...مخصوصا خودروسازان فرانسوی
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
خودتان بسازید.
اگر بخواهید بهترش هم میسازند
م
۱۹:۱۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
تمام شهرها و خیابانها و شده خودرو هر خانواده 4 نفره چهار خودرو داره هیچ امنیت نه در شهر وجود دارد ونه خارج از شهر از فراوانی خودرو هر روز هم بدتر می شه
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
اشعالهارا مردم سوارشند باکیفیت خودشن
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
کامیون یک قرن پیش آلمانی بنز توسط ایرانخودرو به قیمت یک میلیارد و ششصد ناقابل به مردم انداخته میشود!

همین میشه که مردم متنفر هستن از خودروی داخلی!
Amoo
۱۸:۰۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
همین چند سال گذشته نشون داده که واردات خودرو ممنوع باشه مفسده ش خیلی بیشتر از آزاد بودن وارداته دیگه کم مونده خودرو سازا تاج گذاری کنن
علی
۱۷:۵۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
اگر ماشین خارجی برند و با کیفیت وارد بشه که پس کی این آشغال های چینی رو بخره. ای مرگ بر چین که هم کرونا رو آورد هم برق و برد هم آشغال به ایران فروخت.
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
تا کمی قیمت های خودرو پایین میاد، چهارنفر مثل این نویسنده و اون کسایی که مصاحبه میکنند تمام زورشان را میزنند تا بازم بازار را هیجانی کنند و جیب مردم را خالی و شکم دلال را سیر کنند.
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
یه مرد پیدا نمیشه یه مسابقه دو نفره بسازه؟؟
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
سه هزارتا برای آقا زاده ها وارد کنید چیزی نیست ما هم به همین حلبی ها دل خوش میگنیم
saeed
۱۷:۲۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
پایان انحصار تولید خودرو + افزایش تولید محصول با کیفیت= آرامش بازار خودرو
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
تا وقتی حلبی سازهای داخلی هستند ما روی خوش خودرو به روز رو نخواهیم دید
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
مسیح فرزانه ادامه داد: اینکه می گویند قرار است این شرکت خودروسازی به کشور باز گردد، آن هم در بازاری که سیگنال فروش آنچنانی ندارد ، شک و شبهه هایی ایجاد کرد.
آقای مسیح فرزانه اگر بازار سیگنال فروش آنچنانی ندارد پس قیمت خودرو چند برابر شده منطق بازار میگه هر چه تقاضا بیشتر قیمت بالاتر و هر عرضه بیشتر قیمت کمتر
Mohsen
۱۶:۵۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
باواردات چراغ کارگرخاموش میشه.
Amoo
۱۸:۰۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
چرا کارگر بیکار بشه،۲۱۷ تا هیئت مدیره ایرانخودرو که اصلا معلوم نیست چ کاره ان اخراج بشن
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
عموجان مگه ایرانخودرو وسایپا میدارن ماشینی ب کشور وارد بشه..پس تیبارو کی باقیمت خداتومن بفروشه
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
بله اقا برای ملت خودرو باکیفیت وارزان ومضراست فقط برای اقازادها خوب است ومردم باید این فرغون ها مرگ سوار شوند .خداوند خودش به داد ملت برسد ازاین مسولین
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
با سلام، تا ایران خودرو و سایپا هی بی کیفیت بدن دست مردم بدبخت اونم با این قیمتهای سرسام اور.
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
فقط پراید
آذری
۱۶:۲۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
به جای واردات خودرومدیران لایق ، شایسته، ودست پاک به کشورواردکنید،
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
حقوقیای بورس و دولت باعث زیان و مالباخته شدن مردم شدن باید خسارت مردم بدن تمام حقوقیا باید مثل مردم 70درصد جریمه شوند تا از دست رفتن هفتاد درصد سرمایه مردم درک کنند از دولت انتظار نمیرفت با ما اینجوری کنند