سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حفاظت از محیط زیست با نصب پانل خورشیدی

مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز، گفت: مشترکان می‌توانند با نصب سامانه خورشیدی در قالب برق امید می توانند در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی برای حفاظت از منابع انرژی سهیم باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جلال زراعت پیشه مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز، بیان کرد: توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک، نشان دهنده توجه  به اهمیت اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی و سپردن کار مردم به مردم محسوب می‌شود.

او، تصریح کرد: توسعه این نیروگاه‌ها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بوده که طی  سال های گذشته هفت واحد نیروگاهی گازی در محدوده تحت مدیریت این شرکت ایجاد شده است.

زراعت پیشه، ادامه داد: حداقل ۲ واحد نیروگاهی دیگر نیز با ظرفیت نامی ۱۰ مگاوات ظرف مدت یک ماه آینده آماده بهره برداری شود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز، با بیان اینکه نیروگاه های ذکرشده با مشارکت سرمایه گذار و برای رفع نیازهای موجود در شهرک ها و نواحی صنعتی ایجاد شده است، افزود: محل اجرای نیروگاه‌های مقیاس کوچک  در مناطق صنعتی و مراکز پر مصرف، در نظر گرفته می شود تا میزان قابلیت اطمینان شبکه ارتقاء یابد.

زراعت پیشه، اضافه کرد:  ایجاد این نیروگاه ها با هدف تولید همزمان برق و حرارت است، به این معنا که علاوه بر تولید برق، امکان استفاده از حرارت اتلافی حاصل از فرآیند تولید انرژی هم به شکلی فراهم می شود که این موضوع زمینه افزایش بازدهی انرژی نیروگاه و ارتقا بهره وری را امکان پذیر می کند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز، اظهار کرد: این قبیل نیروگاه ها نقش موثری در تامین برق مطمئن و پایدار برای مشترکان مختلف به خصوص بخش صنعت، دارد و از طرفی موجب اصلاح ولتاژ شبکه، کاهش تلفات بخش توزیع، اجرای اصول پدافند غیرعامل، اشتغالزایی و کاهش گازهای گلخانه ای می شود.

او، گفت: وزارت نیرو، ساز و کاری را با هدف ترغیب مشارکت مشترکان پرمصرف خانگی برای اجرای طرح سامانه خورشیدی کوچک مقیاس، در قالب برق امید، برنامه ریزی کرده است.

زراعت پیشه، بیان کرد: مطابق مصوبه هیئت  وزیران درخصوص برق امید مشترکین خانگی درقالب سه دسته ، کم مصرف ،خوش مصرف و پرمصرف دسته بندی می‌شوند و مشترکان کم مصرف مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی می شود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز، تصریح کرد: بر اساس این ساز و کار، خانوارهای پرمصرف برای اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف می توانند نسبت به ساخت سامانه خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ تا ۷۰۰ وات، با حمایت دولت اقدام کنند تا با تامین قسمتی از برق مورد نیاز خود از این طریق بتوانند از مزایای برق امید بهره مند شوند.

نیروگاه‌های کوچک حافظ محیط زیست 

علیرضا خواجه مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شیراز،  نیز مولدهای مقیاس کوچک را راهکاری برای تامین برق مورد نیاز مشترکان با رعایت اصول محیط زیستی دانست.

او، با بیان اینکه، توسعه نیروگاه های مقیاس کوچک از سیاست های وزارت نیرو  بوده، تصریح کرد: یکی از سیاست های مد نظر وزارت نیرو، فراهم کردن امکانات برای فعالیت بخش خصوصی در زمینه ایجاد و توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر است.

خواجه، منظور از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را نیروگاه‌های خورشیدی، بادی، آبی و بیوگاز بیان کرد و ادامه داد: در این زمینه نیز شیراز به نوعی پیشتاز کشور محسوب می شود که از سال ها قبل مشارکت شهرداری، نخستین نیروگاه بیوگاز کشور با ظرفیت یک مگاوات را در سایت دفع زباله برمشور،  راه اندازی کرد.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شیراز، افزود: علاوه بر نیروگاه بیوگاز، یک واحد نیروگاه بادی با ظرفیت ۶۶۰  کیلووات و چندین نیروگاه خورشیدی در مقیاس زیر ۷ مگاوات با مشارکت بخش خصوصی  راه اندازی شده است.

او، اضافه کرد: نیروگاه‌های ایجاد شده در نقاطی مستقر است که بتواند نقش موثری بر روند تامین برق مطمئن و پایدار ایفا کند و علاوه بر کمک به ارتقا کیفیت تامین برق، کاهش تلفات توزیع و منافع سرمایه گذار را نیز به دنبال داشته باشد.

خواجه، با اشاره به اینکه برق تولیدی نیروگاه‌های مقیاس کوچک براساس دستورالعمل‌های وزارت نیرو، به صورت تضمینی خریداری می‌شود، اظهار کرد: مشترکان برق می‌توانند تا سقف ۱۰۰ کیلووات، در صورت احراز شرایط، نیروگاه خورشیدی نصب کنند.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شیراز، گفت: با هدف تسهیل روند در ایجاد نیروگاه های خورشیدی، این امکان فراهم شده که متقاضیان، از طریق مراجعه به درگاه های الکترونیکی پیش بینی شده، درخواست خود را ارائه دهند.

او، بیان کرد: مسیر ارائه درخواست غیرحضوری از طریق سامانه مهرسان ، روی سایت شرکت توزیع نیروی برق شیراز به نشانی www.shirazedc.co.ir مشخص شده، که بالغ بر ۲۰۰ نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیت ۱۶۰۰ کیلووات تاکنون در محدوده تحت مدیریت این شرکت، به بهره برداری رسیده است.

خواجه، تصریح کرد: بالغ بر ۱۲۰ نیروگاه برق خورشیدی نیز در مراحل پایانی  بهره برداری قرار دارد و انتظار می رود در آینده نزدیک، این نیروگاه ها وارد مدار شود.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شیراز، ادامه داد: برق تولیدی در این نیروگاه ها نیز به شکل تضمینی خریداری می شود که  یکی از اقدامات شاخص که با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) اجرا شد و حمایت از مددجویان این نهاد برای ایجاد نیروگاه های برق خورشیدی با هدف درآمدزایی و خودکفایی این افراد بوده است.

او، افزود: طرح یاد شده با عنوان برکت آفتاب اجرایی شده است، متقاضیان در این طرح با دریافت تسهیلات بانکی امکان احداث نیروگاه خورشیدی را روی پشت بام منازل خود پیدا کرده و به یک درآمد پایدار نیز دست یابند.

خواجه، اضافه کرد: با توجه به تاثیرگذاری نیروگاه های تولید پراکنده، بر کاهش گازهای گلخانه ای، تلفات بخش توزیع، اصلاح ولتاژ شبکه و اجرای دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل، ایجاد و بهبود اشتغال این شرکت از سرمایه گذاران در ایجاد و توسعه چنین نیروگاه‌هایی استقبال می‌کند.

انتهای پیام/ت

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.