سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار معاون دادستان قم برای شگرد تکراری کلاهبرداری تلفنی

معاون دادستان قم درباره ادعای کلاهبرداران تلفنی مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی و مراجعه به عابر بانک برای دریافت جوایز هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،  حجت الاسلام تحریری، معاون دادستان قم گفت: با وجود هشدار‌های مکرر، در ۹ ماه ابتدای  امسال از ۲۲۰ شاکی جمعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان از شهروندان استان کلاهبرداری تلفنی شده است.

او با بیان اینکه این کلاهبرداران تلفنی با منتسب کردن خود به ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی و یا تحت نام رادیو جوان، رادیو پیام، رادیو معارف و امثال آن با تماس با مردم، و اعلام برنده شدن در قرعه کشی، سناریوی کلاهبرداری خود را اجرا می‌کنند، اظهار کرد: این افراد با شیوایی بیان و سوء استفاده از نا آگاهی مردم، آن‌ها را تحت تأثیر قرار می دهند و قدرت و فرصت استنتاج و تحلیل را از مالباخته می‌گیرند.

او هرنوع تقاضا برای مراجعه به عابربانک برای دریافت جوایز و یا دادن اطلاعات محرمانه کارت بانکی اعم از شماره کارت و ارائه رمز به افراد ناشناس را کلاهبرداری دانست و افزود: در ۹ ماه سال ۹۸ تعداد ۳۴۰ شکایت جمعاً به مبلغ یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در استان گزارش شده است و در ۹ ماه سال ۹۹، از تعداد ۲۲۰ شاکی به مبلغ جمعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان کلاهبرداری تلفنی شده است.

معاون دادستان قم در خصوص شگرد‌های ویژه کلاهبرداران در تخلیه تلفنی افراد، هشدار داد و بیان کرد: در بسیاری از پرونده‌ها مشاهده شده است که کلاهبرداران از ارگان‌های مختلف به بهانه‌هایی نظیر پرداخت جوایز، پرداخت بیمه، تقدیر از قهرمانان رشته‌های فرهنگی ورزشی و تحت پوشش قراردادن پرسنل و از این نوع موارد، اطلاعات زیرمجموعه آن‌ها را دریافت می‌کنند.

تحریری افزود: در این پرونده‌ها، مالباختگان اظهار می‌دارند که اعلام اطلاعات شخصی ما از سوی تماس گیرنده و همچنین تماس این افراد از یک محیط مخابراتی پرهمهمه که در ظاهر اپراتور‌های مختلفی در حال پاسخگویی به تلفن هستند، باعث جلب اعتماد ما شد و و ایجاد استرس از سوی کلاهبردار مبنی بر اینکه فرصت واریز جوایز در حال اتمام است، سبب گیج شدن ما و عدم هوشیاری ما شد.

او تصریح کرد: این افراد در ابتدا یک مصاحبه صوری با آنتن زنده تلویزیون به نمایش در می‌آورند و پس از آن برای دریافت جایزه افراد را پای دستگاه عابربانک می‌کشانند و با هدایت عملیات بانکی و با استفاده از نفوذ کلام خود تمرکز شاکیان را از بین برده و با ترفند‌های خود حساب آن‌ها را خالی می‌کنند.

معاون دادستان قم با بیان این که اغلب مبالغ کلاهبرداری شده در قالب پولشویی تبدیل به اجناس می‌شوند، گفت: پس از تحقیقات و پیگیری خطوط تلفن در یکی از این پرونده‌ها، مشخص شد متهمان از زندانیانی بودند، که از زندان با مالباختگان تماس می‌گرفتند.

او افزود: به طور معمول در این کلاهبرداری‌ها کارت‌های بانکی از افراد معتاد خریداری می‌شود و یا این که در اثر سهل انگاری شهروندان به همراه رمز، مفقود و یا سرقت شده است و یا این که حساب‌ها با مدارک شناسایی مفقودی یا سرقتی افراد افتتاح می‌شود و مربوط به متهمان اصلی نیست.

این مقام قضایی آگاهی بخشی در این زمینه را یک وظیفه همگانی دانست و گفت: شهروندان از قبول هر درخواست تلفنی یا حضوری افراد ناشناس در خصوص هرگونه عملیات بانکی از جمله انتقال وجه کارت به کارت، حضور پای عابربانک و ارائه رمز و اطلاعات کارت‌های بانکی جدا خودداری کنند.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.