سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خفر رتبه نخست تولید نرگس در فارس/توزیع نهال شناسنامه‌دار در مرودشت/کشت گیاه کاملینا در ارسنجان

خبرهایی از خسارت‌های سرما به بخش‌های کشاورزی فارس، افزایش میزان کشت گیاهان دارویی و کشت گیاه کاملینا در ارسنجان را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز شنبه یازدهم بهمن‌ماه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

خفر رتبه اول تولید نرگس در فارس را دارد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خفر اعلام کرد که این شهرستان در تولید گل نرگس رتبه اول را بین مراکز تولید این گیاه در فارس دارد.

صالحی افزود: سالانه از ۳۰۰ هکتار نرگس‌زار شهرستان خفر، بالغ بر ۱۵۰۰ تن انواع گل نرگس تولید و به بازار داخل و خارج از استان فارس صادر می‌شود.

او با بیان اینکه مزارع گل نرگس شهرستان خفر عمدتا آبی است، گفت: آب دهی به این مزارع از شهریورماه آغاز می‌شود و زمان آغاز گل دهی نرگس، اوایل آبانماه است.

صالحی ارقام نرگس تولیدی در این شهرستان را "مسکین، پرپر و شهلا" اعلام و اضافه کرد: تولیدات این شهرستان عمدتا به شیراز، تهران و اصفهان صادر می‌شود البته صادراتی نیز به کشور‌های حوزه خلیج فارس داشته‌ایم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خفر با اشاره به اینکه تولید نرگس، برای ۱۸۰۰ نفر به شکل مستقیم اشتغالزایی کرده است، گفت: نرگس یکی از گل‌های بسیار خوشبو و زیباست که به دلیل رایحه‌ی سحر برانگیز، تاثیری بسزا در ایجاد آرامش در افراد دارد.

صالحی یادآور شد که گل نرگس از یک پیاز تولید می‌شود که امکان گل دادن آن طی سال‌های متوالی وجود دارد و هرچه از سن پیاز گل بگذرد، گل درشت‌تری تولید خواهد شد.

احیا و مرمت قنوات شهرستان نی ریز

سیدمحمد طباطبایی کارشناس اداره فنی و زیربنایی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز گفت: برای حفظ قنوات شهرستان نی ریز و بر اساس درخواست‌های مردمی اجرای عملیات احیا و مرمت چهار رشته قنات این شهرستان آغاز شد.

او افزود: برای احیا و مرمت این قنوات ۳۸۰ میلیون تومان از محل کمک‌های فنی و اعتباری سال ۱۳۹۹ و خودیاری مردم تخصیص یافته است.

طباطبایی اضافه کرد: اجرای این گونه طرح‌های زیر بنایی علاوه بر حفظ منابع آبی پایدار به‌عنوان یادگار و میراث گذشتگان، باعث جلوگیری از تخریب بر اثر رواناب حاصل از بارندگی‌های سیل آسا، افزایش آبدهی قنوات و تثبیت اشتغال در اراضی پایین دست قنوات می‌شود.

برداشت توت فرنگی خارج از فصل در شهرستان مهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: توت فرنگی در نیمه اول مهر ماه در این شهرستان کشت شده است و برداشت آن از نیمه دوم دی ماه آغاز شده است و تا نیمه اسفند ماه ادامه دارد.

غلامحسین مظاهری افزود: میوه توت فرنگی به دست آمده به شیراز، کنگان و سایر مراکز شهرستان‌های داخل استان ارسال می‌شود.

او افزود: در این مزرعه سه نفر به صورت دائم و ۱۰ نفر به صورت موقت در زمان برداشت و وجین علف‌های هرز مشغول به کار هستند.

خسارت میلیاردی سرما به کشاورزی فسا

کارشناس مدیریت بحران و کاهش مخاطرات جهاد کشاورزی شهرستان فسا گفت: کاهش دما و سرمازدگی از نوزدهم تا بیست و سوم دی ماه امسال این شهرستان به ۱۳ هزار و ۲۵۴ هکتار از باغ‌ها و مزارع تومان برآورد شد.

حسینعلی طالبی با بیان اینکه میزان خسارت ۱۹۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده است افزود: افزون بر ۳۶ میلیارد تومان آسیب به محصولات زراعی و ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت به محصولات باغی این شهرستان وارد شده است.

او اظهار کرد: میزان خسارت وارده به مرکبات شهرستان فسا تا ۲۰ درصد و آسیب وارده به مزارع کلزا تا ۲۵ درصد، گندم تا ۳۰ درصد، جو تا ۱۵ درصد و کاهو تا ۵۰ درصد ارزیابی شده است.

طالبی با بیان اینکه کشاورزی بخش مرکزی شهرستان فسا بیشترین خسارت را دیده است، افزود: برآورد‌های کارشناسی از میزان خسارت‌های وارده برای انجام اقدامات لازم به سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ارسال شده است.

به گفته او، علاوه بر کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فسا برخی از مسئولین استانی و کشوری از مزارع و باغ‌های خسارت دیده از سرما در این شهرستان بازدید کرده اند.

کارشناس مدیریت بحران و کاهش مخاطرات جهاد کشاورزی شهرستان فسا اظهار کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی تنها نهاد حمایتی از بخش کشاورزی در برابر حوادث غیرمترقبه است از این رو توصیه می‌شود کشاورزان نسبت به بیمه محصولات خود به منظور کاهش خطرات احتمالی اقدام کنند.

استقرار هشتادوپنج هزار کلنی زنبور عسل در مهر

زنبورداران استان‌های سردسیر برای زمستان گذرانی به شهرستان گرمسیری مهر در جنوب فارس کوچ کردند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مهر گفت: امسال بیش از ۱۶۰ زنبور دار از استان‌های اصفهان، چهارمحال بختیاری، مرکزی، آذربایحان غربی و شرقی، و شهر‌های شمالی استان فارس، مجوز اسکان درنقاط مختلف شهرستان مهر دریافت کردند.

مظاهری افزود: تاکنون بیش از هشتادوپنج هزار کلنی زنبور عسل در نقاط مختلف بخش‌های وراوی، مرکزی، گله دار، اسیر شهرستان مهر مستقر شده اند.

او، آب و هوای مناسب و وجود گونه‌های مختلف گیاهی همچون گون، کنار وکشت مناسب وخوب کلزا در شهرستان مهر را از دلایل زمستان گذرانی زنبورداران استان‌های مختلف در این منطقه عنوان کرد و افزود: زنبورداران تا نیمه اردیبهشت ماه در شهرستان مهر حضور دارند.

نهال‌های لیبل‌دار در مروشت توزیع می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت از آغاز به کار چهار نهالستان و ۱۲ دکه تهیه و توزیع نهال در این شهرستان خبر داد و گفت: با آغاز به کار نهالستان‌ها توزیع نهال دارای لیبل از نیمه بهمن ماه در مرودشت آغاز خواهد شد.

عزیز رحیمی با بیان اینکه چهارنهالستان فعال و دارای مجوز در سطح ۳.۵ هکتار در شهرستان مرودشت توزیع نهال را انجام می‌دهند، گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار نهال بین متقاضیان توزیع شود.

او افزود: متقاضیان نهال باید قبل از خریدنهال از شناسه دار بودن نهال اطمینال حاصل کنند و از خرید نهال از مراکز غیر مجاز، دپو شده و فروشندگان سیار خودداری کنند.

به گفته رحیمی، نهال‌های تولیدی شامل انواع درختان دانه دار (سیب، به گلابی) و هسته دار‌ها مانند زردآلو، هلو، شلیل و... انار، گردو، توت فرنگی و انواع درختان غیر مثمر مانند زبان گنجشک، سرو، چنار، بید و بید مجنون است.

او با بیان اینکه نهال خریداری شده باید گواهی بهداشت از مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان را داشته باشد، از خریداران خواست در زمان خرید، فاکتور فروش و گواهی تضمین پایه و پیوندک را دریافت نموده و نزد خود نگه دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت عنوان کرد: متقاضیان به منظور تهیه نهال مناسب و آگاهی از آدرس و مکان نهالستان‌های دارای مجوز و مورد تایید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

آزمون کارگران ماهر نخل در جهرم و خفر برگزار شد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جهرم از برگزاری آزمون و تست شناسایی کارگران ماهر نخل، در شهرستان‌های جهرم و خفر خبر داد.

جوکار گفت: آزمون شناسایی کارگران ماهر نخل شهرستان‌های جهرم و خفر با حضور ۳۰۰ نفر و به همت انجمن صنفی مربوطه، با هدف بهره‌مندی این کارگران از بیمه تامین اجتماعی، برگزار شد.

او گفت: در این آزمون عملی، کارگران ماهر ضمن پیمایش (بالا و پایین رفتن) درختان نخل، عملیات خارگیری و هرس را هم با هدف شناسایی توانمندی آنان، را انجام دادند تا پس از تایید توانمندی توسط دیم داوری، امکان انجام مراحل ثبت‌نام فراهم شود.

جوکار گفت: در حال حاضر حدود ۴۸۰۰ هکتار از باغ‌های جهرم زیر کشت درخت نخل قرار دارد و حدود ۳۵۰ هزار راس درخت خرما در این باغ‌ها کاشت شده است.

او گفت: کارگران ماهر نخل تاکنون از هیچ خدمات بیمه‌ای برخوردار نبوده‌اند که با پیگیری‌های نماینده شهرستان‌های جهرم و خفر در مجلس، زمینه برای پوشش بیمه‌ای این افراد فراهم شده است.

جوکار با بیان اینکه کارگران ماهر یا نخل‌ساز وظیفه انجام عملیات پردازش نخل را برعهده دارند، گفت: عملیات پردازش شامل هرس و خارگیری و بریدن شاخ و برگ (پیش نخل) و بارورکردن و گرده‌افشانی (ساختن) نخل است که از ۲۰ اسفند شروع می‌شود و تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی جهرم گفت: گذاشتن خوشه نخل بر روی شاخه برای استقرار مناسب در تابستان و برداشت محصول در انتهای تابستان و ابتدای پائیز، از دیگر اقداماتی‌ست که حین عملیات پردازش و توسط کارگران نخل ساز ماهر، انجام می‌شود.

جان دوباره قنات‌ها در اقلید

محمدرضا ارجمندنیا مسئول اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۲ رشته قنات در نقاط مختلف شهرستان مرمت و بازسازی شد.

او افزود: برای اجرای این طرح‌ها ۶ هزار و ۷۶۷ میلیون ریال از محل اعتبارات خسارت سیل، فنی اعتباری و توازن هزینه شده است.

به گفته ارجمندنیا، لایروبی، بغل بری، طوقه چینی میله چاه از مراحل مرمت و احیا این قنوات است.

او با اشاره به نقش مهم قنات در زندگی و معیشت کشاورزان تصریح کرد: با احیا، مرمت و تامین آب توسط قنات‌ها به تثبیت اشتغال و مهاجرت معکوس روستائیان کمک شایانی می‌شود.

مسئول اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی اقلید گفت: این شهرستان دارای ۱۹۸ رشته قنات است که در سه سال اخیر کار مرمت و بازسازی ۳۴ رشته آن انجام شده و سایر قنات‌های فعال شهرستان نیازمند تامین اعتبار به منظور بهسازی هستند.

خسارت ۲۹۰ میلیارد ریالی سرما به باغ‌داران خفری

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خفر در استان فارس، میزان خسارت‌های وارده به دلیل سرما در باغ‌های مرکبات این شهرستان را حدود ۲۹۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

صالحی گفت: سرمازدگی و یخبندان به حدود ۳۵ درصد از ۴۲۰ هکتار باغ مرکبات شهرستان خفر خسارت وارد کرده است.

او حجم ریالی خسارت وارده به باغ‌های مرکبات خفر براثر سرمازدگی را حدود تا کنون خسارت ناشی از سرمازدگی و یخبندان در باغ‌های مرکبات را بالغ بر ۲۹۴ میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: ۸۰ درصد از این خسارت‌ها به محصول باغ‌ها وارد شده است.

صالحی همچنین گفت: در بخش زراعت حدود ۵ هکتار از اراضی زیر کشت کلزا به میزان ۲۰ درصد و معادل ۱۰۰ میلیون ریال خسارت دیده است.

او گفت: خسارت وارد شده به باغ‌ها و مزارعی که تحت پوشش بیمه قرار داشتند، پس از ارزیابی توسط کارشناسان، به باغداران و زارعین پرداخت می‌شود.

صالحی با بیان اینکه متاسفانه بیشتر باغ‌ها و مزارع خسارت دیده تحت پوشش بیمه نیست، گفت: کارشناسان با ارزیابی میزان خسارت و ارسال گزارش به جهادکشاورزی و وزارت کشور و ثبت خسارات در سامانه مدیریت بحران، در تلاش هستند که در صورت تأیید هیئت دولت و تخصیص اعتبار، بخشی از خسارت وارده جبران شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر ادامه داد: به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطراتی نظیر سرمازدگی، بهره‌برداران باید با رعایت اصول فنی کاشت، داشت و برداشت و زیر پوشش بیمه قرار دادن محصول خود، زیان ناشی از آن را کاهش دهند و از مزایای بیمه محصولات کشاورزی برخوردار شوند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خفر همچنین گفت: برای بررسی میزان خسارت سرما به باغ‌های شهرستان‌های جهرم و خفر، جلسه‌ای با حضور نماینده مردم شهرستان‌های یاد شده، مسئولان ملی، استانی و شهرستانی جهادکشاورزی در خفر برگزار شده است.

او افزود: در این جلسه مقرر شد پس از جمع‌آوری اطلاعات میزان آسیب به باغات توسط جهاد کشاورزی جهرم و خفر، صندوق بیمه کشاورزی در پرداخت خسارت تحت پوشش بیمه سریعا اقدام کند.

صالحی در خصوص باغ‌هایی که تحت پوشش بیمه نیست هم گفت: مقرر شد پس از ارائه گزارشات توسط وزیر جهاد کشاورزی به معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، تلاش برای تعیین اعتبار پرداخت خسارت، انجام و دنبال شود.

رفع مشکل طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار فیروزآباد

مدیر جهادکشاورزی فیروزآباد گفت: با دستور وزیر جهاد کشاورزی، مشکل واگذاری اراضی شیب دار برای اجرای طرح توسعه باغات حل شد.

سید کاظم موسوی ظهر جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به فرسایش بالای خاک و تخریب عرصه‌های ملی و طبیعی از یک‌سو، حفاظت بهینه و مطلوب از عرصه‌های طبیعی از سوی دیگر توجه به توسعه باغات مثمر در اراضی شیب‌دار را الزامی دانست.

او افزود: طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار از سال ۹۴ کلید خورد و قرار بود در حدود ۳ هزار هکتار از عرصه‌های این شهرستان اجرا شود که تا کنون محقق نشده است.

مدیر جهادکشاورزی فیروزآباد با اشاره به رایزنی به عمل آمده با نماینده مردم شهرستان‌های فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی و صدور مجوز جهت کشت در اراضی شیب دار از وزیر جهاد کشاورزی شد و افزود: در این خصوص وزیر جهاد کشاورزی دستور رفع مشکل اراضی شیب دار را مطرح کرده و مجوز طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار صادر کرد.

موسوی اضافه کرد: توسعه باغات و گیاهان دارویی در اراضی شیب دار ضمن اینکه می‌تواند در توسعه پایدار و جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش خسارات سیل مؤثر باشد، مزیت‌هایی، چون ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و ارتقا حوزه گردشگری و تفرجگاهی این مناطق را به همراه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد یادآور شد: برای شتاب گرفتن اجرای طرح اراضی شیب دار و تبدیل این تهدید به فرصت، لازم است هماهنگی لازم بین دستگاه‌های ذی دخل برای رفع مسائل و مشکلات اجرای درست آن، جلب مشارکت بهره برداران و ذی نفعان و نظارت بر حسن اجرای این طرح مورد توجه قرار گیرد.

افزایش میزان کشت گیاهان دارویی در شهرستان خفر

مدیر اداره جهاد کشاورزی خفر گفت: امسال سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این شهرستان نسبت به سال‌های گذشته افزایش خوبی داشته و از سطح زیر کشت ۳۰ هکتار به ۲۷۰ هکتار رسیده است.

ارسلان صالحی افزود: با انتخاب کشاورز پیشرو و داوطلب برای مکانیزه‌کردن کشت این محصولات، کشت مکانیزه این محصول را در سطح ۶ هزار متر مربع آغاز کردیم و محصول انتخابی سیاه‌دانه است.

او اظهار کرد: کشت گیاه دارویی سیاه دانه با استفاده از دستگاه ریز کارنده کلزاکار در روستای تادوان برای اولین بار در شهرستان خفر انجام شد.

صالحی ادامه داد: با آموزش کشاورز پیشرو میزان بذر لازم برای کشت سیاه‌دانه از ۱۲ کیلوگرم در هکتار به هشت کیلوگرم در هکتار رسانده و در حال حاضر یک مزرعه را به عنوان پایه انتخاب کرده‌ایم و با این روش میزان آب مصرفی را نیز کاهش خواهیم داد.

او گفت: می‌توانیم با کشت گیاهان دارویی کم‌آب بَر از منابع کم‌آب هم استفاده بهینه داشته باشیم و مزارعی را که در اثر کم آبی رها شده‌اند به چرخه کشت برگردانیم و درآمد کشاورزان را به حد عالی برسانیم.

صالحی بیان کرد: عقیده دارم که کشت مکانیزه، بسیاری از کار‌های مزرعه‌ای را آسان‌تر می‌کند و عملکرد آن نسبت به کشت سنتی نیز بهتر خواهد بود.

سیاه‌دانه، آویشن، هل، دارچین، بابونه، زیره و رازیانه از گیاهان دارویی قابل کشت و کشت شده هستند.

شروع جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری گوشتی کوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار از افزایش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری شهرستان خبر داد.

عبدالرسول جوکار با بیان اینکه نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی از زمان جوجه ریزی در واحد‌های پرورشی شروع می‌شود و تا عرضه در بازار‌های مصرف ادامه دارد، افزود: در این نظارت‌ها بر اساس شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور، عواملی که باعث بروز مخاطرات بهداشتی می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و با انجام اقدامات بهداشتی و تکمیلی در راستای برقراری و ایجاد بهداشت عمومی و امنیت غذایی، بهینه‌سازی صورت می‌پذیرد.

او بیان کرد: تعداد ۵ مرغداری به ظرفیت ۱۴۰۰۰۰ قطعه در این شهرستان اقدام به جوجه ریزی نموده وپیش بینی می‌شود که از این تعداد میزان ۳۳۶ تن گوشت مرغ روانه بازار شود.

جوکار عنوان کرد: رعایت دقیق توصیه‌های دامپزشکی توسط مرغداران که مبتنی بر دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی است سبب ممانعت از بروز بیماری‌های فراگیر و با مرگ‌ومیر بالا در سطح مرغداری‌ها و شیوع بیماری‌ها شده است و زمینه را برای ارتقای سطح تولید، تهیه گوشت مرغ سالم و بهداشتی برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند.

او از مرغداران شهرستان درخواست کرد که با شرکت در دوره‌های آموزشی و ترویجی که توسط دامپزشکی و جهاد کشاورزی برگزار می‌شوند، سطح آگاهی خود را نسبت به مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای و رعایت دستورالعمل‌های دامپزشکی بالا برده و علاوه بر اطمینان از فعالیت اقتصادی خود، در تهیه گوشت مرغ سالم و بهداشتی و با کیفیت برای مصرف عموم مردم سهیم باشند.

سرما به مزارع کشاورزی روستای چاه نهر لارستان خسارت زد

سرمای خشک و سخت نخستین ماه از فصل زمستان به مزارع کشاورزی و برخی محصولات باغی و زراعی در روستای چاه نهر لارستان فارس خسارت زد.

مسئول واحد طرح و برنامه جهاد کشاورزی لارستان گفت: سرمای شدید طی روز‌های گذشته تاکنون خسارات فروانی به محصولات باغی و زراعی این شهرستان وارد کرده است.

علی فلاحت پیشه اظهار داشت: کارشناسان جهاد کشاورزی به مناطق و مزارع خسارت دیده ناشی از سرمازدگی اعزام شده اند و مشغول برآورد نهایی خسارت هستند.

او گفت: این روستا بزرگترین تولید کننده طرح استمرار سیب زمینی در فارس است و سالانه بیش از ۱۶ هزار تن از این محصول را راهی بازار می‌کند.

فلاحت پیشه اظهار داشت: به دلیل سرمای شدید این روز‌ها در منطقه بخش عمده‌ای از این محصول از بین رفته و کشاورزان منطقه متحمل خسارات زیادی شده اند.

او با بیان اینکه کارشناسان کشاورزی لارستان به منطقه اعزام و شده اند و مشغول برآورد خسارات و همچنین توصیه‌های لازم به کشاورزان هستند، گفت: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در این منطقه افزون بر ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار است.

مسئول واحد طرح و برنامه جهاد کشاورزی لارستان  اظهار داشت: سالانه بیش از پنج هزار تن گندم و بیش از صد‌ها تن انواع صیفی اعم از گوجه، بادنجان، خیار سبز و هندوانه در این روستا برداشت می‌شود به طوری که در زمان برداشت این محصول حتی یک نفر در منطقه بیکار وجود ندارد.

روستای چاه نهر از توابع دهستان درزسایبان لارستان است که فاصله این روستا تا شهر لار مرکز شهرستان لارستان حدود ۱۰۰ کیلومتر است و شهرستان لارستان دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار دیم و ۲۳ هزار هکتار نیز آبی است.

تولید نشا صیفی در لامرد

مدیر جهاد کشاورزی لامرد گفت: در شهرستان لامرد دو واحد تولید نشا صیفی به صورت کاملا مکانیزه در حال فعالیت است که در تمامی مراحل آن از دستگاه‌های پیشرفته استفاده می‌شود.

محمد صادق فانی افزود : سالانه بیش از ۲۰ میلیون نشا در این شهرستان تولید می‌شود که به سایر شهرستان‌های فارس و استان‌های دیگر برای کشت‌های گلخانه‌ای ارسال می‌شود.

کشت گیاه کاملینا در ارسنجان

حسینی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: تاکنون ۸۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به زیر کشت دانه روغنی کاملینا رفته و با توجه به استقبال کشاورزان پیش بینی می‌شود این سطح به ۱۱۰ هکتار افزایش یابد.

او افزود: گیاه کاملینا مقاوم به خشکی است و در شرایط دیم به خوبی رشد می‌کند و احتیاجات آبی بسیار کمتر و مقاومت به سرمای بهاره بیشتری نسبت به سایر گیاهان روغنی بخصوص آفتابگردان و کلزا دارد.

این گیاه ۴۰ درصد امگا ۳ و ۲۰ درصد امگا ۶ دارد و ۹۵ درصد اسید‌های چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است و خاصیت ضد سرطانی دارد. گیاه کاملینا علاوه بر مصرف خوراکی، در سوخت‌های زیستی (سوخت‌هایی که منبع آن‌ها انرژی‌های پاک بوده و تجدیدپذیر هستند) نیز کاربرد داشته، همچنین از کنجاله آن در صنایع تغذیه طیور و آبزیان و از علوفه آن برای تغذیه دام استفاده می‌شود.

سرما ۳۲ میلیارد ریال به باغداران خنج زیان رساند

دمای هوای منفی سه درجه سانتی‌گراد در شهرستان خنج، ۳۲ میلیارد ریال به محصول باغ‌های مرکبات این شهرستان گرمسیری واقع در جنوب استان فارس زیان رساند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج اظهار داشت: از هفدهم تا بیست و یکم دی ماه ۹۹ سرمای شدید و کاهش دما به محصولات ۲۵۰ هکتار از باغ‌های مرکبات این شهرستان خسارت وارد کرد که عمده این خسارت‌ها مربوط به محصول درختان لیمو شیرین و لیمو ترش است.

بستان اسلامی افزود: همچنین سرما به ۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت دانه روغنی کلزا و نیز محصولات صیفی این شهرستان زیان رسانده که میزان این خسارت‌ها از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی در دست بررسی است.

پیش‌بینی برداشت بیش از ۳۲ هزار تن مرکبات در خفر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر گفت: هم اینک برداشت مرکبات از سطح یک هزار و ۳۰۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا اوایل اردیبهشت ماه سال آینده، بیش از ۳۲ هزار تن مرکبات برداشت و روانه بازار‌های مصرف داخل و خارج از کشور شود.

ارسلان صالحی افزود: از سطح یک هزار و ۳۰۰ هکتار باغ مرکبات شهرستان خفر، به طور میانگین بین ۲۵ تا ۳۰ تن محصول شامل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیمو ترش، گریپ فروت و نارنج برداشت می‌شود.

او با بیان اینکه بهای هر کیلو از این مرکبات در بازار بین ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار ریال است، اظهار داشت: علاوه بر کسب درآمد قابل توجه از فروش این محصولات، وجود این باغ‌ها تأثیر بسزایی در اشتغالزایی به طور مستقیم و غیرمستقیم در این شهرستان دارد.

صالحی ادامه داد: برای عرضه تدریجی این مرکبات به بازار، جلوگیری از افت ناگهانی قیمت و پیشگیری از ضرر و زیان به بهره‌برداران، ضروری است دولت از باغداران این شهرستان در زمینه ایجاد انبار، سردخانه، احداث صنایع تبدیلی و ایجاد زنجیره ارزش تولید حمایت کند.

خسارت ۷۵ میلیارد ریالی سرما به محصولات صیفی و سبزی لامرد

مسوول اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان لامرد گفت: کاهش دمای هوای این شهرستان به منفی یک درجه در روز‌های بیستم و بیست و یکم دی ماه ۹۹ موجب شد که به محصولات صیفی و سبزی زیرکشت بهاره و پلاستیکی این شهرستان در سطحی به وسعت ۱۹۰ هکتار، بیش از ۷۵ میلیارد ریال خسارت وارد شود.

حسین سورغالی بیان داشت: محصولات صیفی زیر کشت بهاره این شهرستان که خسارت دیده شامل، گوجه فرنگی، خربزه احمدی (شمام)، طالبی، خیارسبز، فلفل دلمه‌ای و هندوانه است.

او افزود: بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته، بیش از ۷۵ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان این شهرستان وارد شده است.

سورغالی ادامه داد: پیشتر هشدار‌های لازم مبنی بر کاهش دمای هوا در شهرستان لامرد به کشاورزان و باغداران این شهرستان داده شده بود تا آنان نسبت به پیش‌بینی تمهدات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات زراعی و باغی خود اقدام کنند.

سرما افزون بر ۱۴۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی لارستان خسارت زد

مدیر جهاد کشاورزی لارستان گفت: سرما و یخبندان کم سابقه بر اساس ارزیابی نهایی کارشناسان افزون بر یک هزار و ۴۷۸ میلیارد ریال به محصولات زراعی و باغی این در بخش‌ها و روستا‌های مختلف این شهرستان خسارت وارد کرد.

مهدی مظفری اظهار داشت: سرما و یخبندان دیماه امسال بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از محصولات و مزراع کشاورزی از جمله کلزا، گندم، جو، گوجه فرنگی و همچنین ۹۰ درصد به محصولات سبزی و صیفی شهرستان لارستان خسارت وارد کرد.

او بیان کرد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، حدود ۴۰ درصد از مجموع هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع کلزای شهرستان و با مبلغی معادل ۷۴ میلیارد ریال و همچنین بالای ۲۵ درصد از محصولات گندم، جو و گوجه فرنگی با میزان افزون بر ۲۳ میلیارد ریال متحمل خسارت و زیان ناشی از سرما شده اند.

مظفری همچنین گفت: با کاهش دما و بروز سرما بیش از پنج درصد محصولات مرکبات با مبلغی حدود ۱۸ میلیارد ریال متحمل خسارت و زیان ناشی از سرمازدگی شدند.

مدیر جهاد کشاورزی لارستان گفت: از این میزان هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت ناشی از سرما و یخبندان به بخش کشاورزی این شهرستان افزون بر ۳۲۰میلیارد ریال آن مربوط به بخش جویم بوده است.

او اضافه کرد: عمده این خسارت‌ها در بخش جویم به باغ‌های مرکبات شامل سرشاخه، میوه و همچنین محصولات زراعی شامل کلزا، گندم و گوجه فرنگی وارد شده است؛ بر اساس برآورد‌های انجام شده، میزان خسارت محصولات باغی این بخش بیش از ۱۰ درصد و در وسعتی حدود ۴۳۰ هکتار است و محصولات زراعی در سطحی به وسعت ۲۵۰ هکتار و حدود ۲۵ درصد است.

مظفری ادامه داد: سطح زیر کشت محصولات زراعی پاییزه در بخش جویم لاستان افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ هکتار و وسعت باغ‌ها در این منطقه نیز ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار است.

مدیرجهاد کشاورزی لارستان هچنین گفت: حدود ۳۰ میلیارد ریال از این میزان خسارت وارده ناشی از سرما به محصولات باغی و زراعی مربوط به محصولات زراعی و باغی بخش بنارویه و روستا‌های اطراف بوده است.

مظفری اضافه کرد: بیشترین خسارت وارده ناشی از سرما و یخبندان ظرف دیماه امسال با بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال مربوط به مزارع کشاورزی و محصولات زراعی مناطق هُرمود و زاهد محمود این شهرستان بوده است.

شهرستان لارستان دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار دیم و ۲۳ هزار هکتار نیز آبی است.

سرما ۷۰۰ میلیارد ریال به باغ‌های مرکبات جهرم خسارت زد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: ظرف یک هفته اخیر، کاهش دما و سرمازدگی به محصولات مرکبات و انار این شهرستان ۷۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

علی جوکار افزود: بر اساس برآورد‌های انجام شده، سرمازدگی موجب خسارت به محصول بیش از هفت هزار هکتار از باغ‌های شهرستان جهرم شده و بین ۱۵ تا ۵۰ درصد زیان رسانده است.

او بیان داشت: از نوزدهم تا بیست و دوم دی ماه ۹۹، دمای هوا در شهرستان جهرم به پنج درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسید و همین امر باعث وارد آمدن خسارت به محصولات باغی این شهرستان شد.

جوکار ادامه داد: به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات احتمالی از جمله سرمازدگی، بهره‌برداران باید اصول فنی کاشت، داشت و برداشت را رعایت کنند و ضمن زیر پوشش بیمه قرار دادن محصول خود، زیان ناشی از آن را کاهش دهند و از مزایای بیمه محصولات برخوردار شوند.

جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در دشت ارژن

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت: تخریب ساخت و ساز غیرمجاز به صورت تفکیک و دیوارکشی در راستای دستور قضایی به استناد اجرای تبصره‌های (۱) و (۲) ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در دو دستور جداگانه قضایی در روستا‌های قرقچین و دهنو قلندری بخش ارژن شهرستان شیراز انجام شد.

او با اشاره به اینکه عملیات مذکور با استفاده از ۶ دستگاه لودر و بیل مکانیکی و نظارت نماینده دادستان انجام شد، افزود: در این عملیات ۳۵۰ مورد دیوار‌های اطراف باغ شهر‌ها تخریب و مصالح پای کار جمع آوری شد.

خسارت ۱۴۷ میلیارد ریالی سرما به بخش کشاورزی گراش 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: سرمای شدید و کم سابقه دی ماه ۹۹ افزون بر ۱۴۷ میلیارد ریال به محصولات زراعی و باغی این شهرستان خسارت وارد کرد.

حسن مرادی اظهار داشت: بر اساس ارزیابی کارشناسان جهاد کشاورزی، این میزان خسارت به محصولات حدود ۲۱۰ هکتار باغ مرکبات و ۳۰ هکتار محصولات زراعی از جمله گندم و جو وارد شده است.

او افزود: میزان خسارات وارده به کشاورزان و باغداران گراش با توجه به نوع محصول و سن درختان، بین ۳۰ تا ۴۵ درصد برآورد شده است.

مرادی، با تاکید بر ضرورت و اهمیت بیمه محصولات کشاورزی، بیان کرد: زیان‌های وارده به آن دسته از باغداران و کشاورزانی که محصولات آن‌ها زیر پوشش بیمه قرار دارد پرداخت خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش، با بیان اینکه بخش عمده‌ای از باغ‌ها و مزارع خسارت دیده شهرستان گراش، زیر پوشش بیمه نیستند، گفت: هم اینک در حال رایزنی با فرماندار این شهرستان و همچنین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برای کمک به این کشاورزان خسارت دیده هستیم تا در صورت تایید و تخصیص اعتبار، خسارت وارده به این کشاورزان و باغداران نیز پرداخت شود.

به گفته مرادی، بیش از ۵۰ درصد محصولات زراعی و باغی این شهرستان نیز با همت کشاورزان و به سبب استفاده آن‌ها از پوشش مناسب برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات، خسارت ندیده است.

او اضافه کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات احتمالی از جمله سرمازدگی، سیل و بروز خسارات، بهره‌برداران باید اصول فنی کاشت، داشت و برداشت را رعایت کنند و ضمن زیر پوشش بیمه قرار دادن محصول خود، زیان ناشی از آن را کاهش دهند و از مزایای بیمه محصولات نیز برخوردار شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش ادامه داد: میزان سطح زیر کشت محصولات صیفی و جالیزی در این شهرستان حدود یک هزار و ۷۰۰ هکتار است و سالانه افزون بر ۵۳ هزار تن انواع محصولات جالیزی در فصول مختلف سال در این منطقه برداشت می‌شود که نقش مهمی در تعادل بخشی بین عرضه و تقاضا و جلوگیری از افزایش قیمت‌های اینگونه محصولات در بازار دارد.

شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.

اقدامات پیشگیرانه جهت مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد طیور در فارس

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به دلیل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد طیور در نقاطی از کشور، وضعیت ایمنی و بهداشتی واحد‌های مرغداری و ماکیان در استان فارس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کرامت‌اله کیومرثی گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان خراسان جنوبی مشاهده شده و جهت پیشگیری از ورود آن به استان فارس، همه واحد‌های ماکیان از لحاظ رعایت نکات بهداشتی رصد شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

او بیان کرد: واحد‌های تخم‌گذار بالای ۹۰ هفته، به عنوان عامل شیوع و کانون ویروس قلمداد می‌شوند بنابراین پس از رسیدن به این سن، تاکید بر تخلیه سالن‌های نگهداری آن‌ها است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: مرغداری‌ها و واحد‌های تولیدی ماکیان با شرایط بهداشتی و دستورالعمل‌های موجود تخلیه می‌شوند تا احتمال شیوع بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزای فوق حاد در میان آن‌ها به حداقل برسد.

کیومرثی با بیان اینکه اطلاعات و شرایط نگهداری ماکیان در سامانه سماصط ثبت می‌شود، افزود: وضعیت ایمنی و بهداشت ماکیان و طیور در سامانه samasat.ir ثبت شده است و طبق مشخصات موجود در این سامانه، مرغ و سایر ماکیان، ۹۰ هفته مجاز به فعالیت و بهره‌برداری هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: پس از گذر این دوره، با رعایت دستورالعمل‌ها از چرخه تولید خارج می‌شوند.

او اظهار داشت: اخذ پروانه و نکات کامل بهداشتی برای نگهداری واحد‌های مرغ تخم‌گذار، مرغ گوشتی، پرورش‌دهندگان شترمرغ و پرورش‌دهندگان بوقلمون جهت پیشگیری از بیماری‌های شایع و کنترل کامل نکات بهداشتی مورد تاکید است تا در نهایت محصولی سالم در بازار توزیع شود و به دست مردم برسد.

کیومرثی بیان کرد: واحد‌های سنتی به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی، می‌توانند کانون انتقال ویروس باشند و باید جهت دریافت پروانه کار در زمینه نگهداری و پرورش ماکیان، اقدام کنند.

سرما ۶۲ میلیارد ریال به بخش کشاوری لارستان زیان رساند

مدیران جهاد کشاورزی بخش‌های جویم و بنارویه از توابع شهرستان لارستان اظهار داشتند: سرمای شدید نخستین ماه زمستان ۹۹ افزون بر ۶۲ میلیارد ریال به محصولات باغی و زراعی این مناطق زیان رساند.

مدیر جهاد کشاورزی بخش جویم لارستان بیان داشت: سرما و یخبندان ظرف ۲ هفته گذشته تاکنون افزون بر ۳۲ میلیارد ریال به محصولات باغی و زراعی این بخش خسارت وارد کرده است.

نگهدار اولاد حسین، افزود: عمده این خسارت‌ها به باغ‌های مرکبات شامل سرشاخه، میوه و همچنین محصولات زراعی شامل کلزا، گندم و گوجه فرنگی وارد شده است.

او اضافه کرد: بر اساس برآورد‌های انجام شده، میزان خسارت محصولات باغی این بخش بیش از ۱۰ درصد و در وسعتی حدود ۴۳۰ هکتار است و محصولات زراعی در سطحی به وسعت ۲۵۰ هکتار و حدود ۲۵ درصد است.

اولاد حسین ادامه داد: سطح زیر کشت محصولات زراعی پاییزه در بخش جویم لاستان افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ هکتار و وسعت باغ‌ها در این منطقه نیز ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار است.

مدیرجهاد کشاورزی بخش بنارویه لارستان نیز گفت: سرما و یخبندان چند روزگذشته، بیش از ۳۰ میلیارد ریال به محصولات زراعی و باغی این بخش و روستا‌های اطراف زیان رسانده است.

کاظمی اظهار داشت: بیشترین خسارت وارده به محصول باغ‌های مرکبات، نخلستان‌ها و محصولات زراعی بوده است.

به گفته او، بر اساس برآورد‌های انجام شده، حدود ۲ هکتار گوجه فرنگی، ۵۱۴ هکتار کلزا، یک هزار و ۵۰۰ هکتار گندم، ۴۰۰ هکتار جو و همچنین محصول پنج هکتار از باغ‌های مرکبات به دلیل سرمازدگی خسارت دیده است.

او بیان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات زراعی و باغی بخش بنارویه در سال ۹۹ دچار خسارت ناشی از سرما زدگی شده‌اند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.