سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندر خرمشهر گزینه پیشنهادی برای ترانزیت خودرو

بندر خرمشهر، مناسبت‌ترین بندر برای ترانزیت زمینی و دریایی کالا به عراق است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،ایجاد تغییر همگام با تحولات جهانی در بنگاه‌های اقتصادی مختلف از جمله بنادر امری بدیهی و غیر قابل بحث بوده و عدم توجه به این پدیده می‌تواند هرگونه بنگاه اقتصادی را در ادامه فعالیت خود با چالش‌های جدی مواجه سازد.

در دهه اخیر مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با سرلوحه قرار دادن اصل یاد شده اقدام به ایجاد اصل زیرساخت‌های لازم از جمله سازه و تجهیزات در بنادر مختلف نموده که بندر خرمشهر نیز در این راستا به دلیل داشتن جایگاه ویژه و استراتژیک خود تحولات شگرفی را از نظر عمرانی و عملیات را شامل بوده است.

موقعیت بندر خرمشهر

بندر خرمشهر در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی کشور درمحل تلاقی رودخانه‌های اروند رود و کارون واقع شده است، این بندر سابقه طولانی در امر تجارت دریایی داشته است و در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی نیز با داشتن ۲۰ پست اسکله یکی از بزرگترین بنادر کشور محسوب می‌شد.

بندر خرمشهر علی رغم تحمل خسارت‌های فراوان در زمان جنگ تحمیلی، به همت دولت و تلاش‌های سازمان بنادر و دریانوردی شاهد بازسازی کلیه زیرساخت‌ها و استقرار تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری بوده و در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری آن مطابق با قبل از جنگ تکمیل و کارکرد ترمینال کانتینر مدرن به این بندر نیز اضافه گردیده است.

جایگاه اقتصادی بندر خرمشهر

بندر خرمشهر با ۲۳۰ هکتار وسعت به عنوان سومین بندر آزاد کشور در خلیج فارس به شمار می‌رود که به دلیل همجواری با کشور عراق علاوه بر اهمیت سیاسی آن یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری و اقتصادی محسوب می‌شود، قرار گرفتن این بندر در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان، صنایع فولاد خوزستان و برخورداری از خطوط ریلی داخلی و اتصال به شبکه راه آهن سراسری کشور بر اهمیت آن افزوده است.

مناسبت‌ترین بندر برای ترانزیت زمینی و دریایی کالا به عراق

نورالله اسعدی مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در گفت وگو با خبرنگار ما ، با بیان اینکه بندر خرمشهر مناسب‌ترین گزینه برای ترانزیت کالا به کشور عراق است، گفت: این بندر به دلیل نزدیکی به بنادر عراق و فاصله ۱۰ کیلومتری تا گذرگاه مرزی شلمچه از مزیت منحصر به فردی برخوردار بوده و همزمان قابلیت ترانزیت کالا از طریق زمینی و دریایی را دارا است.

توجه به استقرار بندر خرمشهر در جنوب غربی ایران و مسافت کوتاه این شهر با استان‌های غربی ایران گزینه مطلوبی برای ترانزیت کالا‌های عراقی از طریق گذرگاه‌های غربی کشور مریوان، باشماق، ایلام و مرز خسروی است.

مزایا و ویژگی‌های بندر خرمشهر

۱-برخورداری از ۲۵ درصد تخفیف سود بازرگانی

۲-برخوردار از مزایا و تسهیلات منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند

۳-مناسب‌ترین بندر برای ترانزیت زمینی و دریایی کالا به کشور عراق

۴-دارای خطوط منظم فیدری از امارات متحده عربی که امکان حمل کانتینر از کلیه نقاط دنیا را به این بندر فراهم کرده است.

۵-دارای خطوط منظم کشتیرانی با کشور کویت جهت حمل کانتینر و ترانزیت خودرو به اقلیم کردستان عراق

۶-فراوانی شناور‌های بومی، فلزی و چوبی که به راحتی امکان حمل و مبادله کالا با کشور‌های کویت، عراق و سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس را فراهم می‌نماید.

۷-نزدیکترین منطقه آزاد تجاری-صنعتی جنوب کشور به کشور‌های عراق، کویت و آسیای میانه

۸-مجهز به یارد کانتینر یخچالی و برخورداری از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری کانتینر

۹-با صرفه‌ترین راه ترانزیتی کشور

۱۰-دارای اسکله اختصاصی جهت پلو دهی کشتی‌های رو-رو

۱۱-دارای بزرگترین پایانه مسافری- دریایی خاورمیانه

۱۲-مناسبت‌ترین بندر ایرانی برای مبادلات تجاری با کشور کویت

پایانه کانتینری بندر خرمشهر

خطوط منظم فیدری بین کشور امارات متحده عربی و خرمشهر نیاز به بندر خرمشهر را فراهم کرده است.

اسعدی افزود: ترمینال کانتینری این بندر از سال ۱۳۸۰ تاکنون فعالیت داشته و با سرمایه گذاری انجام شده در زیرساخت‌ها و تاسیسات مدرن تخلیه و بارگیری همچنین دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری معادل ۲۵۰ هزار teu است.

پایانه کالای‌های عمومی

شمار زیاد شناور‌های فلزی و چوبی در بندر خرمشهر امکان حمل و نقل کالا بین این بندر و کشور‌های حوزه خلیج فارس و عراق را فراهم کرده است، کلیه خدمات تخلیه و بارگیری این شناور‌ها در ترمینال کالا‌های عمومی توسط اپراتور ترمینال جنرال کارگو به عنوان بهره برداری ترمینال صورت می‌پذیرد که با سرمایه گذاری مناسب و تجهیزات کلیه امور تخلیه، بارگیری و نگهداری کالا‌های عمومی را عهده دار است.

ترمینال کالا‌های عمومی مشتمل بر ۹ باب انبار مسقف به مساحت ۶۷۵۰۰ متر مربع و انبار رو باز به مساحت ۷۵۰۰۰ مترمربع است.تخلیه، نگهداری و بارگیری خودرو‌های وارداتی و ترانزیتی نیز توسط این اپراتور انجام می‌شود.

ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر

افرادی که ترخیص کالا از گمرک خرمشهر را انتخاب می‌کنند می‌توانند از ۲۵ درصد تخفیف سود بازرگانی، تجهیزات بروز تخلیه و بارگیری و مزایای منطقه آزاد اروند بهره ببرند، زیرا گمرک خرمشهر در منطقه آزاد اروند قرار دارد و بهترین گزینه برای ترانزیت کالا به عراق، گمرک خرمشهر است.

گمرک خرمشهر یکی از گمرکات تخصصی در حیطه ترخیص خودرو است بنابراین وارد کنندگان خودرو‌های خارجی هم اگر اقدام به ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر نمایند می‌توانند از مزایای ذکر شده استفاده کنند.

ویژگی‌های خودرو‌هایی که از گمرک خرمشهر ترخیص می‌شوند

اشخاص حقیقی، نمایندگی‌های قانونی خودروسازی‌ها و شرکت‌های نمایشگاهی مجاز به ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر هستند، اما خودرو‌هایی که وارد می‌کنند باید مدل امسال و کاملا نو باشد یا نهایتا ۲۰ کیلومتر کار کرده باشد، پنج سال پایین‌تر از امسال، ولی کاملا نو باشد.

همچنین اگر خودرو مورد نظر آسیایی، آمریکایی یا اروپایی باشد وارد کننده ملزم به پرداخت عوارض امسال است.

بندر خرمشهر بستری مناسب برای ترانزیت خودرو به کشور‌های همسایه

نورالله اسعدی مدیرکل اداره بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به ظرفیت‌های فراوان بندر خرمشهر برای ارتباط با کشور‌های دوست و همسایه، گفت: ترانزیت خودرو یکی از ظرفیت‌های مهم بندر خرمشهر به حساب می‌آید که در حال انجام است.

او عنوان کرد: اکنون بندر خرمشهر خودرو‌هایی که از مبدا کشور امارات و کویت ارسال می‌شود را به سمت اقلیم کردستان عراق ترانزیت می‌کند.

مدیرکل اداره بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: شیوع ویروس کرونا بر فعالیت‌های مختلف تجاری تاثیرگذار بود، اما با این وجود فعالیت ترانزیت خودرو متوقف نشد.

اسعدی افزود: از امسال تاکنون نزدیک به ۲۰۰۰ دستگاه خودرو از طریق بندر تجاری خرمشهر به سمت اقلیم کردستان عراق ترانزیت شده است.

در حال حاضر بخش قابل توجهی از صادرات ایران به کشور‌های کویت وعراق از طریق بندر خرمشهر صورت می‌پذیرد، نرخ حمل مناسب و نزدیکی مسافت جاذبه مطلوبی را برای کالا‌های صادراتی از طریق بندر خرمشهر رقم زده است، سالیانه بیش از ۱۲۰۰۰۰۰ هزار تن کالا از این بندر به مقصد کشور‌های همسایه خصوصا عراق صادر می‌گردد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: دشمنان از دیرباز به دنبال به زانو درآوردن جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه در امر فعالیت بنادر کشور بوده و هستند.

او افزود: با هوشیاری، همت و تلاش سازمان بنادر و تدابیر اتخاذ شده، عملیات تخلیه و بارگیری بندر خرمشهر همانند دیگر بنادر کشور بدون  وقفه در حال انجام است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: صادرات انواع مصالح ساختمانی، بیشترین حجم مبادلات تجاری از بندر خرمشهر به کشور‌های حوزه خلیج فارس است.

اسعدی در ادامه با اشاره به مزایای خاص بندرخرمشهر به دلیل واقع شدن در منطقه آزاد اروند اظهار داشت: بندر خرمشهر با برخورداری از امکانات تخلیه و بارگیری آمادگی ارائه هرگونه خدمات به صاحبان کالا را دارد.

او عنوان کرد: بندر خرمشهر در حال حاضر مناسب‌ترین گزینه برای ترانزیت کالا به کشور عراق و اقلیم کردستان به شمار می‌رود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲میلیون و ۵۹۲هزار و ۲۰۶ تن کالا تخلیه و بارگیری شده است که نسبت به ۱۰ ماهه پارسال ۱۵درصد رشد داشته است.

اسعدی بیان کرد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۵۰هزار و ۳۵۸تن کالای کانتینری از بندر خرمشهر صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۶۴درصدی داشته است.

او عنوان کرد:مصالح ساختمانی، مواد معدنی و آهن الات عمده کالا‌های صادراتی بندر خرمشهر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس است.

سیدعلی موسوی معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌و‌کار‌های سازمان منطقه آزاد اروند نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی از ابتدای امسال تاکنون از مرز تجاری شلمچه و بنادر آبادان و خرمشهر به خارج از کشور صادر شد.

او عمده صادرات کالا از منطقه آزاد اروند را انواع محصول شیلات، مواد معدنی، مواد غذایی، میوه و تره‌بار، صیفی‌جات، فولاد و انواع مصالح ساختمانی عنوان و اظهار کرد: بیشتر این کالا‌ها به عراق و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس صادر شدند.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌و‌کار‌های سازمان منطقه آزاد اروند از عراق به‌عنوان مقصد اصلی صادرات کالا‌های غیر نفتی از منطقه آزاد اروند نام برد.

محمد ادیب کیا مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد اروند نیز با اشاره به صادرات ۱۸۰ میلیون دلاری کالا در پارسال گفت: کالاهای صادراتی در ۱۰ ماهه ی امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، رشد ۱۷۰ درصدی را نشان می دهد،کالاهای صادراتی به طور عمده به عراق و دیگر کشورها صادر شده اند.

او افزود: در حوزه واردات کالاها آنچه اتفاق افتاد آنکه کالاهای وارداتی به طور عمده شامل مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خط تولید صنایع منطقه بوده است.

مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: در ۱۰ ماه امسال حدود ۱۸۵ میلیون دلار کالای وارداتی شامل ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خط تولید صنایع وارد منطقه شد که این میزان کالای وارداتی نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۱۶ درصد رشد داشته است.

پایانه بین المللی مسافری دریایی خلیج فارس با مساحت ۶۰۰۰ متر مربع دارای دو پست اسکله و ظرفیت جابه جایی روزانه ۱۲۰۰ نفریکی از بزرگترین پایانه‌های مسافری دریایی خاورمیانه به شمار می‌رود.

این پایانه فعال است، اما به دلیل شیوع کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کشور کویت برای ورود مسافران در سال ۱۳۹۹ تردد کشتی مسافری و مسافر بین المللی ورودی و خروجی نداشته است.

پایانه ساخت سکوی نفتی بندر خرمشهر

فاصله یارد خرمشهر از آبراه اروند رود ۱۴۰ کیلومتر تا خلیج فارس است که در زمینی به مساحت ۱۱۷ هکتار واقع شده است، یارد خرمشهر در بالاترین ظرفیت کاری خود با ساخت همزمان ۵ عرشه استخراج گاز و ۲۹ سازه جانبی در فاز‌های ۱۸، ۱۷ و ۱۲ پارس جنوبی بالغ بر ۴۵۰۰ نفر نیروی انسانی داشته که عمده این نیرو‌ها از افراد بومی منطقه هستند.

در یارد‌های خرمشهر مجموعا حدود ۶۰۰ متر اسکله سنگین و ۴۰۰ متر اسکله سبک وجود دارد، پایانه نفتی در زمینی به وسعت ۱۳ هزار متر مربع در راستای ایجاد بنادر نسل سوم و نصب مخازن سوختی وتجهیز اسکله ۱۳ بندر خرمشهربه خطوط لوله انتقال سوخت در جهت ترانزیت مشتقات نفتی شامل نفتا، مازوت، گازوئیل از کشورعراق به کشور حوزه خلیج فارس و بالعکس فعالیت می‌نماید.

این پایانه دارای یک پست اسکله به طول ۱۸۰ متر که با ۳ خط لوله ۱۶ اینچ تجهیز شده است همچنین دارای ۶ مخزن باظرفیت ۶ هزار مترمکعب است.

خرمشهر در منطقه آزاد اروند قرار گرفته و همه خودرو‌های وارداتی اروندی از طریق این بندر وارد کشور شده است.

تاکنون حدود ۳۰ هزار دستگاه خارجی با مجوز منطقه آزاد اروند از طریق بندرخرمشهر وارد کشور شده است.

بندر خرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، مجاورت با کشور‌های حوزه خلیج فارس، اتصال به کریدور بندر امام خمینی، شلمچه و عراق و بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی به عنوان مهم‌ترین بندر جنوب غربی کشور در زمینه صادرات به کشور‌های حوزه خلیج فارس شناخته می‌شود.

گزارش از هدی دریس

انتهای پیام/ د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.