سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرمازدگی، بلایی که کشاورز را به خاک سیاه نزدیک می‌کند/ بیمه قطره چکانی کمک می‌کند؟ + فیلم

کشاورزان و باغداران استان فارس امسال علاوه بر خشکسالی و زمستانی بدون بارش با پدیده سرمازدگی باغات و خسارت‌های جبران ناپذیر مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سرمازدگی محصولات کشاورزی در کشور به خصوص استان فارس به قصه‌ای تکراری تبدیل شده که علاوه بر خسارت‌های سنگین و جبران ناپذیر، یکی از تنش‌های بزرگ اقتصادی است.

وقوع سرمازدگی در بازه زمانی نوزدهم تا بیست و سوم دی ماه امسال یک هزار میلیارد تومان خسارت به باغ‌ها و مزارع کشاورزی استان وارد کرد که خسارت‌ها عمدتا به حوزه باغ‌های مرکبات در شرق استان وارد شده و در مجموع حدود ۳۰ هزار هکتار از باغ‌ها حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آسیب دیده اند که شهرستان‌های قیروکارزین، داراب، فسا و جهرم بیشترین خسارت را داشتند.

این روز‌ها حال باغداران فارس به‌ویژه کشاورزان قیروکارزینی خوب نیست، باغدارانی که سال‌ها برای رشد یک درخت زحمت کشیدند و با افت شدید دمای هوا در مدت زمان کوتاهی تمامی سرمایه و تلاششان منجمد شد. این سرمای سوزناک، سرمایه ۸ هزار باغدار و کشاورز در این شهرستان را نابود کرد. آن‌ها حالا باید تنه درختان را قطع کنند و چه صحنه‌های دردناکی است که کشاورز مظلوم تیشه بر ریشه درختان خود می‌زند و با دستان خود حاصل تلاش‌های چندین ساله را از بین می‌برد.

به گفته بهره برداران صنعت بیمه هم برای جبران غرامت محصولات کشاورزی ضعیف عمل می‌کند و چتر حمایتی آن‌ها در عمل کارآیی چندانی ندارد و در این بین کسی جوابگو نیست و کشاورزان امیدی به مطالبات بیمه‌ای خود ندارند.

باغداران قیروکارزینی معتقدند که بیمه محصولات می‌تواند آن‌ها را به تولید دلگرم کند، اما از ضعف و عملکرد بیمه و حمایت‌های ناقص آن سخن می‌گویند. کشاورزان بر این باورند که پرداخت خسارت از سوی بیمه به کشاورزان زمان بر و به صورت قطره چکانی است.

یک باغدار مرکبات که مالک ۸ هکتار باغ مرکبات است در گفت‌و‌کو با خبرنگار ما، از حمایت‌های کم بهره بانکی صحبت کرد و افزود: دولت می‌تواند با پرداخت تسهیلات به کشاورزان به رونق تولید و کاهش خسارت کمک کند.

 

او با اشاره به نبود حمایت‌های دولتی در این زمینه، افزود: در سرما و یخبندان چند هفته اخیر ۶۰۰ میلیون تومان میوه باغم از بین رفت و هشت میلیارد تومان نیز متحمل خسارت شدم.

یک باغدار دیگر مرکبات نیز تصریح کرد: در پی برودت هوا هر چند اقدامات لازم را انجام دادیم، اما نتیجه زحمات چندین ساله تنها در چند شب تباه و بر باد رفت و باغات ما متحمل خسارت‌های سنگینی شد و حالا مردم این شهرستان که شغل و درآمد اصلی آن‌ها بر پایه کشاورزی و باغداری است دچار تنگنا و مشکل جدی شده‌اند.

او، آتش زدن تایر فرسوده و دیگر مواد سوختی که باعث بالا بردن هوای سرد از سطح باغ می‌شود، همچنین فرش کردن سطح باغ با ریگ درشت که در طول روز حرارت را جذب کرده و در شب حرارت سطح باغ را بالا برده و هوای سرد را از سطح باغ بلند می‌کند را از جمله اقدامات انجام شده برای جلوگیری از سرمازدگی عنوان کرد.

او از مسئولان و نمایندگان مجلس خواست به داد کشاورزان برسند و در زمان بحران باغداران و کشاورزان را رها نکنند.

این باغدار با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان در این بازه زمانی بیمه نبودند و هزینه‌ها و زحمت‌های زیادی برای بارور کردن درختان صرف کردند، افزود: چه کسی پاسخگوی مشکلات باغداران در چنین شرایط است؟ و ما باغداران از مسئولان تقاضا داریم؛ ما را کمک کنند تا سرگردان نشویم.

مهدی همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین هم با اذعان به اینکه این میزان از سرما و یخبندان در یک دهه اخیر در این شهرستان بی سابقه بوده است، تصریح کرد: در این رخداد جوی بخش کشاورزی این شهرستان متحمل ۷۹۸ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال خسارت شده است.

همتی اظهار کرد: پوشش بیمه‌ای مرکبات بازه زمانی که تحت پوشش دارد تا ۱۵ دی ماه است و یکی از مشکلاتی که برای امسال اتفاق افتاد این بود که سرمازدگی از ۱۸ دی ماه رخ داد و پوشش بیمه‌ای شامل باغداران قیر نمی شود. همچنین از طرفی دیگر میزان سهمی که دولت برای حق بیمه پرداخت می کند سالانه از نظر میزان ثابت، ولی از لحاظ درصدی کاهش یافته است.

او با بیان اینکه تقاضا می‌شود دولت کمک کند تا بخش کشاورزی رونق پیدا کند، تاکید کرد: قیروکارزین یکی از قطب‌های تولید خرما، مرکبات کشور به ویژه لیمو شیرین و لیمو ترش است و این شهرستان با بیش از ۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی سالیانه بیش از ۷۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند.

تنها دل‌خوشی کشاورزان برداشت خوب محصولات از باغاتشان بود و حالا کشاورزان و باغداران سختکوش فارس چشم انتظار همت مسئولان هستند تا حداقل بخشی از خسارت وارده به دسترنج واحده آن‌ها را جبران کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
شرفیان
۰۷:۴۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
مرسی خوب بود اما واقعا دلم براشون میسوزه این همه خسارت اصلا کم نیست