سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت ۸ درخت کهنسال چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی

۸ درخت کهنسال استان چهارمحال و بختیاری در قالب چهار پرونده در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فریده احمدی کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس و طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: هشت درخت کهنسال استان در قالب چهار پرونده در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

او افزود: پرونده‌های ثبتی پنج درخت کهنسال تفرجگاه بابازکی فرخشهر در شهرستان شهرکرد، پیرچنار چم‌خلیفه در شهرستان سامان و درخت کهنسال (داغ داغان) روستای عشایری بازگیران و همچنین چنار کهنسال روستای مورز که هر دو در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ واقع شده‌اند، در شورای ثبت آثار طبیعی کشور بررسی و برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور به تصویب رسید.


بیشتر بخوانید


احمدی اضافه کرد: برای درختان نارون، چنار و زبان‌گنجشک واقع در تفرجگاه بابازکی فرخشهر قدمتی بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ سال تخمین زده شده است و از عمر تنه اصلی چنار چم خلیفه نیز ۷۰۰ سال می‌گذرد و تنه‌های فرعی آن نزدیک به ۱۵۰ سال قدمت دارند.

او ادامه داد: قدمت دو درخت کهنسال به ثبت رسیده در منطقه بازفت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال برآورد می‌شود.

احمدی گفت: با ثبت این چهار پرونده جدید آثار طبیعی، مجموع آثار طبیعی به ثبت رسیده از استان در فهرست آثار ملی به ۲۴ اثر افزایش یافت.

او با بیان اینکه برنامه تعیین حریم آثار طبیعی به ثبت رسیده در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قرار دارد افزود: برای حفاظت از این آثار نیز هماهنگی‌های لازم منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط‌زیست انجام خواهد شد.

احمدی اضافه کرد: پرونده ثبتی مجموعه درختان کهنسال چنار دم تنگ بازفت آماده شده است و به‌زودی مطالعات اولیه برای ثبت هفت مجموعه درخت کهنسال واقع در روستا‌های کوهرنگ، لردگان و کیار نیز به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.