به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
ساری ، منصوره زندی کارشناس واحد مشاوره و مددکاری کلانتری ۱۲ شهرستان چالوس با بیان اینکه در
دوران قرنطینه میتوان از روشهای والد محور بهره برد، گفت: روش هایی، چون بازیها، تغییر الگوی رفتاری و نمایش درمانی برای حفظ و ارتقای سلامت روان کودکان سودمند است.
او با اشاره به اینکه یکی از مهمترین گروههای در معرض خطر در
بحران کرونا، کودکان هستند، افزود: سلامت روان آنان یکی از موضوعات مهمی است که این روزها تا حدی به مخاطره افتاده است.
کودکان به دلیل نداشتن درک درستی از بیماری و تصویری مبهم از جهان پرمخاطرۀ بیرون، ترسهای عمیقتری را تجربه میکنند، موضوعی که لازم است والدین بر آن اشراف داشته و شیوۀ مواجه اصولی را در این باره اتخاذ کنند.
بایدها و نبایدهای برخورد با کودکان در دوران کرونا
بسیاری از افرادی که در قرنطینه خانگی هستند، بر اثر این شرایط دچار استرس و فشار روانی میشوند، به ویژه کودکان که آسیبپذیرتر میباشند، زیرا که از یک سو فعالیتهای لذتبخش آنها همچون فعالیتهای پیشین و حضور در پارک، بازی با دوستان، رفتن به مدرسه و مهدکودک محدودشده است و از سوی دیگر کودکان در بیان احساسات و نگرانیهای ناشی از بحران مانند بزرگسالان به راحتی نمیتوانند از گفتار استفاده کنند.
کودکان در این مقطع براثر استرس، علایمی، چون گریه، پرخاشگری، لکنت زبان، شبادراری، ناخن جویدن و اختلال خواب از خود نشان میدهند. والدین باید کودکان را به فعالیتهای لذتبخش و موردعلاقه همچون فیلم دیدن، کتاب خواندن، آشپزی کردن، گوش دادن به موسیقی و انجام ورزشهای سبک سرگرم تشویق کنند. همچنین به یکدیگر بیشتر صحبت کرده و به هم محبت کنند.
بیشتر بخوانید:
والدین باید به فرزندانشان اطمینان دهند که مراقبشان هستند، به حرفهای آنها گوش دهند و احساساتشان را درک کنند، ترس و نگرانی کودکان در مورد بیماری و بحران را به سخره نگرفته و به سؤالاتشان در این زمینه در حد درک کودک و به صورت خلاصه پاسخ داده، کودکان را در معرض اخبار و تصاویر ناخوشایند بحران قرار ندهند و از روشهای گوناگون مانند قصه، شعر، بازی و به تعبیری نمایش جهت آموزش نکات بهداشتی استفاده کنند.
به وجود آمدن بحران و استرس میتواند ریتم احساسی حرکتی، کلامی و تنفسی کودکان را به هم ریخته و مختل کند؛ یعنی تحتفشار روانی فرد حالتهای ناخوشایند ترس و غم (ریتم احساسی) تندی یا کندی حرکات (ریتم حرکتی) تندحرف زدن و لکنت (ریتم کلامی) تنفس سطحی و تند (ریتم تنفسی) را تجربه میکند.
در دوران خانه نشینی کودکان میتوان با فعالیتهایی همچون نمایش خلاق، بداهه سازی و نمایش عروسکی استرس کودکان را کاهش داد و در حین بازی بسیاری از مهارتهای زندگی و تربیتی را به آن ها آموخت.
انتهای پیام/س