سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

نوآوری یک داده‌پردازی ذهنی است

عاملی گفت: نوآوری اساسا برای حل مسئله بوده و یک داده‌پردازی ذهنی است که می‌تواند مسائل را حل کند.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه بازدید از کارخانه نوآوری مشهد گفت: نوآوری اساسا برای حل مسئله بوده و یک داده‌پردازی ذهنی است که می‌تواند مسائل را حل کند در واقع سرمایه مغز انسان برای بهتر شدن وضعیت فردی و اجتماعی است.

فلسفه وجودی کارخانه نوآوری کار در قلمرو فناوری‌های نو است

عاملی ادامه داد: وقتی سرمایه مغز بازتولید می‌شود تبدیل به انواع امکانات و نرم‌افزار جدید خواهد شد. اینکه نوآوری را در کارخانه نوآوری به چه سمتی ببریم باید فلسفه وجودی آن مشخص شود که از نظر بنده فلسفه وجودی کارخانه نوآوری کار در قلمرو فناوری‌های نو و حرکت به سمت ساخت پلتفرم فناوری‌های نو است.

این استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: فناوری‌های نو، از ماهیت دیجیتال و رقومی برخوردار هستند و روی ظرف رقومی ریاضی طراحی می‌شوند؛ بنابراین فناوری دنیای الگوریتم‌ها و ماتریس‌ها و همچنین دنیای فرآیند کردن امور واقعی به امور الگوریتمی با ظرفیت کوانتومی است. اگر فلسفه وجودی را برای آن در نظر بگیریم باید ببینیم که در جهان واقعی امروز چه مسائلی انسان‌ها را آزار می‌دهد و چه آرزو‌هایی برای زندگی بهتر داریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید منشأ فساد و تأخیر را بشناسیم و این امور را تبدیل به ماهیت دیجیتال و فرآیند‌های سیستمی هوشمند کنیم. نوآوری باید در این عرصه حرکت کند. در دیجیتال کردن دو انقلاب وجود دارد که انقلاب اول را انقلاب تبدیل ماهیت شیئی به ماهیت رقومی ذکر می‌کنند. این انقلاب یعنی تبدیل کردن امور آنالوگ به امور رقومی و وقتی امور تبدیل به رقومی شد ظرفیت‌ها به سوی بی نهایت تغییر پیدا می‌کنند.

عاملی گفت: وقتی به این متمایل به ماهیت رقومی شده می‌رسیم، شرایط برای انقلاب دوم که تبدیل داده به خدمات است، دست پیدا می‌کنیم. در اینجا ظرفیت بزرگی از نوآوری‌ها برای حل مسئله تحقق پیدا می‌کند. بر این مبنا و با هدف قرار دادن تمدن نوین اسلامی، جهان نوآوری‌ها در بستر این دو انقلاب معنا پیدا می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر این نوآوری‌ها را باز بگذاریم دنیایی از نوآوری‌ها به وجود می‌آید، ولی ممکن است نتواند مسئله حل کند. با این ماهیت دو گانه اگر سراغ نوآوری برویم، نوآوری در خدمت حل مسائل اساسی زیست جهان زندگی قرار می‌گیرد.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بسیاری از خدمات مجازی جهانی است که این خدمات باید به آستان و حکمت امام رضا (ع) وصل شود. در این صورت بخش عظیمی از ناسازگاری‌های زندگی می‌تواند در این ظرفیت قرار گیرد. علاوه بر این باید اموری که در فضای اداری موجب فرآیند و به تاخیر انداختن انجام کار می‌شود را تبدیل به خدمات مجازی و فشرده سازی فرآیند‌ها از طریق هوشمند سازی کرد. در واقع باید عدالت عمومی را از طریق الگوریتم‌های کوانتومی هوشمند تامین کرد و نگذاشت فرآیند‌های حضوری منشا فساد و بی عدالتی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کارخانه نوآوری سرمایه اصلی خود را باید بر روی سرمایه‌های مغز بگذارد، امروز شدیدا روی سرمایه‌های مغز در جهان کار می‌شود. در واقع سرمایه مغز‌های بزرگ، در خدمت امور ملی و جهانی قرار می‌گیرد. با تبدیل شدن داده‌های نوآورانه به خدمات مجازی، بهره گیری و بهره مندی از مغز‌های بزرگ عمومیت پیدا می‌کند.

عاملی افزود: هر چه به سمت کودکی می‌رویم مغز قدرتمندتر است به‌عنوان مثال ۶ ساله اول زندگی پویاترین دوران زندگی برای یادگیری است. اموری که در این ۶ سال به کودک آموزش می‌دهیم زیر ساخت یادگیری‌های بعدی را فراهم می‌کند و هر چه به سمت پیری حرکت می‌کنیم این سرمایه ضعیف‌تر می‌شود، البته قدرت فهم عمیق‌تر می‌شود و داده‌های دوره جوانی سرمایه تحلیلی دوره میان سالی و کهنسالی را می‌سازد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جوانان ما در عرصه نوآوری باید بتوانند ورود کنند، گفت: بخشی از نوآوری‌ها عمومی است که مردم را درگیر می‌کند و خدمات جزئی و کلی بسیار متنوعی دارد که می‌تواند حل مسئله آبیاری یک زمین یا تامین برق یک منطقه بدون برق یا حل مشکل سلامت یک نقطه دور افتاده و یا مثلا حل مشکلات فاضلاب شهری و بسیاری دیگر از این دست امور را شامل می‌شود.

او اضافه کرد: در مقابل برخی نوآوری‌ها وجود دارد که نوآوری‌های بنیادین است و با خلق سرمایه و خدمات اجتماعی برزرگ، همه مردم را نجات می‌دهد. نسل جوان می‌توانند در این عرصه کمک‌های زیادی کنند. کارخانه نوآوری جایی است که وقتی کسی وارد آن می‌شود بگوید اینجا منطق دارد، مسائل مشخص و هدفمندی را می‌خواهد حل کند و نوآوری دارد که نگاهش به مردم و جامعه است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.