سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شریفی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ظرفیت بالای مقالات علوم انسانی برای چاپ در مجلات خارجی

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم گفت: مقالات رشته‌های علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی ظرفیت بالایی برای چاپ در مجلات خارجی دارند.

محسن شریفی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فرآیند انتشار مقاله در مجلات بین المللی، اظهار کرد: چاپ مقالات در مجلات معتبر بین المللی فرآیندی کاملا تعریف شده و منظم است.

او افزود: در مجلات معتبر بین المللی به لحاظ ساختار‌هایی که فراهم کرده اند، فرآیند دریافت، داوری، پردازش و آماده سازی برای چاپ کاملا پیشرفته است؛ بنابراین خیلی سریع و در یک بازه زمانی دو یا سه ماهه تکلیف مقالات دریافتی مشخص می‌شود.

شریفی تصریح کرد: اگر یک مقاله در مجله بین المللی کفایت لازم را نداشته باشد بلافاصله تیم تحریریه نشریه در مدت یک هفته تا دو هفته وضعیت را به مولف گزارش می‌کنند و نشریه را برمی گردانند، اما در صورتی که در نگاه اول مناسب تشخیص داده شود بعد از یک تا دو هفته وارد فرآیند داوری شده و طی دو تا سه ماه تکلیف مقاله از لحاظ پذیرش نهایی مشخص می‌شود.  

او تاکید کرد: در مجلات دنیا معمولا به طور میانگین طی سه تا چهار ماه مقاله به انتشار می‌رسد و در صورتی که به چاپ نرسد زودتر از این موعود تکلیف رد شدن آن مشخص می‌شود.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  درباره کیفیت انتشار مقالات در مجلات بین المللی گفت: مجلات هر کدام برای خودشان دارای سطح‌های گوناگونی هستند، برای مثال مجلاتی که در رتبه بندی‌ها سطح بالاتری دارند مقالات بیشتری دریافت و رد می‌کنند و تعداد محدودی از آن‌ها را به چاپ می‌رسند. ارسال و چاپ مقاله در این مجلات سخت‌تر از مجلاتی است که رتبه‌های کمتری دارند، اما هر کدام از آن‌ها به نسبت خود سخت گیری و استاندارد‌های متفاوت را می‌طلبند.  


بیشتر بخوانید


شریفی اضافه کرد: تعدادی از نشریات علمی داخل نیز از شاخص‌ها و معیار‌های بین المللی برخوردارند و از لحاظ عملکرد مانند سایر نشریات بین المللی هستند. با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در وزارت علوم درصدد هستیم تعداد بیشتری از نشریات علمی به ویژه به زبان فارسی و نیز در حوزه علوم انسانی به سطح بین المللی برسند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.