سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۰ بال لک لک به منازل مسکونی مهاباد پناه بردند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۱۰ بال لک لک پس از گم کردن مسیر پرواز سر از منزل مسکونی این شهرستان در آوردند.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: ۱۰ بال لک لک که در اثر بارش برف و گم کردن مسیر پرواز به منازل مسکونی این شهرستان پناه برده بودند، توسط محیط بانان و آتش نشانان از سطح شهر جمع آوری شدند.

سخنور با بیان اینکه ٦ بال لک لک به طبیعت بازگردانی شدند، افزود: همچنین ۴ بال به علت شکستگی پا و بال به ساختمان پرنده نگری کانی برازان منتقل تا توسط محیط بانان تیمار و بعد از بهبودی به دامان طبیعت بازگردانده شوند.

این مقام مسئول اذعان کرد: هرساله در اوایل فصل پاییز دسته‌های چند صدتایی لک‌لک‌ها کوچ خود را به مناطق گرم جنوبی به منظور رهایی از فصل سرما و تغذیه آغاز می‌کنند و در بهار سال بعد برای زادآوری به این مناطق باز می‌گردند.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به اینکه لک‌لک‌ها زیست مسالمت‌آمیزی با مردم این منطقه دارند، بیان کرد: در بسیاری از روستا‌های این منطقه مردم با احترام خاصی با لک‌لک‌ها رفتار می‌کنند و به همین علت هرساله بر تعداد این مهمانان بهاری و لانه‌سازی آن‌ها در روستا‌ها افزوده می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد از تلاش‌های برخی از دوستداران محیط زیست در زمینه کمک به تغذیه و لانه‌سازی و ایجاد محیط‌های امن برای لک‌لک‌ها در حاشیه روستا‌های این شهرستان قدردانی کرد و گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره در صورت مشاهده با تخریب‌کنندگان لانه لک‌لک‌ها نیز برخورد قانونی می‌کنند.

طبق باور مردم این منطقه، لک‌لک‌ها در مسیر کوچ به مناطق گرمسیر در عربستان و جده می‌روند و در فصل بهار دوباره به این منطقه بازمی‌گردند و به همین دلیل مردم این دیار به این پرنده مهاجر حاجی لک‌لک یا حاجی لقلق هم می‌گویند.

لک‌لک پرنده‌ای بزرگ با پا‌ها و گردن دراز و منقار بلند و راست است که آهسته به پرواز در می‌آید و در حال پرواز پا‌ها و گردن را به صورت کشیده و اندکی رو به پایین نگه می‌دارد.

انتهای پیام / س خ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.