سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش ۵۱ درصدی مصرف کود شیمیایی در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در راستای تولید محصولات سالم، مصرف کود شیمیایی در کردستان امسال ۵۱ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت:متوسط مصرف کود در این استان سالانه در هر هکتار ۲۵۰گرم است که این رقم ۲۶ درصد میانگین ۹۶۰ گرم کشور و ۱۹ درصد میانگین یک هزار و ۳۰۰ گرم جهانی است.

او اضافه کرد: با این وجود به منظور موفقیت بیشتر در تولید محصولات سالم این استان ۵۱ درصد در مصرف کود کاهش داشته و ماندگاری کود شیمیایی در محصولات تولیدی بسیار ناچیز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به وجود برخی آلودگی‌ها در رودخانه گاوه‌رود سنندج یادآور شد: بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند، مطالعات و روش‌های مطالعه و مدلسازی به ویژه آمار و اطلاعات پایه به عنوان ورودی‌های مدل بسیار نادقیق بوده و نیاز به بررسی همه جانبه مجدد دارد.

او افزود: بر اساس این مطالعات فضولات و فعالیت‌های انسانی آمار بالایی در این آلودگی‌ها دارند و باید منشا کامل آلودگی مورد بررسی قرار بگیرد.

سپری توصیه کرد: با استفاده از تیم‌های محققین مجرب و کارشناسان مربوطه در این زمینه می‌توان برای مشخص شدن منشا این آلودگی‌ها کمک گرفت و بعد ازآن می‌توان به دنبال راهکار‌ها ودادن اعتبار وتسهیلات خاص در رفع این مشکلات بود.

اویادآور شد: پیشتر در شورای حفاظت از آب استان کردستان اعلام شده بود، بر اساس نظر کارشناسان میزان آلودگی رودخانه گاوه رود ۳۶ درصد بوده و رفع این آلایندگی نیازمند ۱۸ میلیارد تومان اعتبار است.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.