سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره نظارت برحیات وحش محیط زیست استان ایلام مطرح کرد؛

سرشماری پرندگان مهاجر ایلام تا اواخر بهمن ادامه دارد

محمدزاده گفت: سرشماری از گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی استان ایلام تا اواخر بهمن ماه امسال ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ اکبر محمدزاده رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام ،گفت: سرشماری از پرندگان مهاجر به صورت سراسری از نیمه دی ماه شروع شده و تا ۲۰ بهمن ماه ادامه خواهد داشت و در استان ایلام به علت اینکه پرندگان دیرتر رسیدند سرشماری از این وحوش تازه آغاز شده است.

او افزود: این پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر نیمکره شمالی زمین به مناطق گرمسیر استان ایلام مهاجرت کرده اند و زمستان گذرانی آن‌ها بسته به میزان سرمای هوا به طور معمول تا اواخر اسفند ماه که هوا رو به گرمی می‌گذارد، ادامه خواهد داشت.

محمدزاده بیان کرد: این پرندگان از نوع آبزی و کنار آبزی هستند و در جوار رودخانه ها، دریاچه پشت سدها، تالاب‌ها و آبگیر‌های استان در مناطق گرمسیر و معتدل زمستان را سپری می‌کنند و سرشماری زمستانه نیز به این پرندگان اختصاص دارد و در فصل بهار نیز سرشماری از پرندگان مهاجر خشک زی انجام می‌شود.

او در مورد آنفلوآنزای فوق حادپرندگان مهاجر نیز اظهار کرد: در سال‌های اخیر هیچ گونه موردی از این بیماری در استان ایلام مشاهده نشده و امسال نیز قبل از شروع مهاجرت پرندگان برنامه‌های مدونی با مشارکت دامپزشکی و محیط زیست انجام گرفته است تا شیوع این بیماری در بین پرندگان بومی و محلی و مهاجر مدیریت شود.

او افزود: در صورت مشاهده هرگونه آثاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ، برنامه‌ها و اقدامات اجرایی برای کنترل و مبارزه با این بیماری و جلوگیری از سرایت و گسترش آن در دستور کار است.

محمدزاده در مورد حفظ امنیت و حراست از زیستگاه‌های پرندگان مهاجر نیز بیان کرد: محیط بانان و گروه‌های گشت و پایش، رصد زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و امنیت آن‌ها را در برابر شکارچیان تشدید کرده اند تا این پرندگان از گزند شکار و ناامنی مصون باشند.

او ادامه داد: همه ساله در فصل کوچ زمستانه بین ۵ تا ۱۰ هزار گونه مختلف پرنده مهاجر به استان ایلام سفر می‌کنند که انواع مرغابی، حواصیل، کاکایی و باکلان از مهمترین پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی استان به شمار می‌روند.

انتهای پیام/ ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.