سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بشیری در طرح سؤال خود از ظریف:

باید تلاش کنیم تا استکبار پاشنه آشیل اقتصاد را به هم نریزد

نماینده پاکدشت گفت: همه ما باید تلاش حداکثری کنیم تا استکبار جهانی نتواند در حوزه اقتصادی پاشنه آشیل این مملکت را به هم بریزد.

به گزارش  خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان،  فرهاد بشیری نماینده پاکدشت در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان مطرح کردن سؤال خود از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه «دیپلماسی اقتصادی دراین دوران بسیارمهم است، لکن ازسوی وزارت امورخارجه به‌ویژه خیلی جدی گرفته نمی‌شود. سوال این است چرا از این ظرفیت عظیم خیلی استفاده نمی‌شود؟» گفت: امروز همه ما وظیفه داریم تلاش حداکثری کنیم تا استکبار جهانی نتواند در حوزه اقتصادی پاشنه آشیل این مملکت را به هم بریزد و ما را  از مسیر منتخبمان که آگاهانه انتخاب کردیم، ناامید کند.

او ادامه داد: نمایندگان در دفاتر حوزه انتخابیه با مردم سروکار دارند و میدانند مردم از چه چیزهایی ناراحت هستند. برای همه مشخص است که استکبار جهانی به ویژه ترامپ جنایتکار، شرایط سخت اقتصادی برای کشور ایجاد کرده و ضرورت دارد همه ما باید در حوزه‌ای که دشمن زمین بازی خود را انتخاب می‌کند، ید واحده باشیم و تلاش کنیم جلوی توطئه دشمن را بگیریم.

بشیری تصریح کرد: همکاران و وزیر مستحضرند که دشمن همیشه از یک شیوه و روش برای از پا درآوردن ملت استفاده نمی‌کند؛ یک روز صدام، دیکتاتور پلید و انسان کریه به جان ملت‌های منطقه افتاد و خسارت‌های سنگین وارد کرد و پس از آن ترامپ با شیوه‌های دیگری آمد، به ملت حمله کرد و با وسیله‌های ناجوانمردانه‌ای به مملکت و مردم ما بی‌رحمانه تاخت.وظیفه همه ما، داشتن برنامه است.

نماینده پاکدشت خطاب به هیئت رئیسه پارلمان و با اشاره به پاسخگویی ظریف به پرسش خود در یک نوبت گفت: شما سوگند یاد کردید که از حقوق ملت دفاع کنید. وزیر محترم وظیفه دارد از وقت استفاده کند و مطالبات نمایندگان را بشنود و در ارتباط با آنها توضیح لازم دهد. ایشان یک بار حرف زدند و رفتند و الان آمادگی دارم از یک ربع فرصت خودم به وزیر وقت دهم. این شیوه وزیر که می‌گوید همین قدر توضیح می‌دهیم، درست نیست و برای ملت ابهام دارد.

او یادآور شد: از ۱۳ مهر ۹۹ که سؤال را مطرح کردیم و پس از ۱۵ مهر ۹۹ که پرسش به کمیسیون ارجاع شد، همکاران وزیر به هیچ عنوان به دنبال این نبودند که پرسش و پاسخ چیست. تا این تاریخ هنوز همکاران وزیر مراجعه نداشتند تا تمام مستندات و مدارک لازم برای عملکردشان در حوزه اقتصادی به ویژه دیپلماسی اقتصادی را گزارشی کنند.

بشیری اظهار کرد: وظیفه بسیار قوی حوزه وزارت خارجه، دیپلماسی اقتصادی است. قانون اساسی مترقی ما نکات جامعی دارد و از این رو می‌خواهم آقای وزیر قانون اساسی و سند چشم‌انداز را مطالعه و ملاحظه کند. اصل ۱۱ قانون اساسی می‌گوید دولت موظف است سیاست خود را برپایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش و پیگیری به عمل آورد تا وحدت سیاسی اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق ببخشد. وزیر محترم درباره این وظایف در حوزه وحدت اقتصادی چه کار کرده است؟

نماینده پاکدشت بیان کرد: امروز هر کشوری که بخواهد امنیت و آرامش پیدا کند، باید در زمینه وحدت اقتصادی حرکت کند. استکبار با ایجاد شکاف بین ملت‌های منطقه، بیشترین تجهیزات و اسلحه را در منطقه به فروش می‌رساند و متأسفانه حاکمان بی عرضه‌ای در منطقه وجود دارند که احساس می‌کنند هر چه سلاح بخرند، قدرت پیدا می‌کنند. اما با این حال مسئولیت رسالت وزارت امور خارجه کم نمی‌شود.

او گفت: اصل ۴۳ قانون اساسی در بند هشتم اشاره می‌کند که باید از سلطه بیگانه بر اقتصاد جلوگیری شود. مقام معظم رهبری فرمودند که مجموعه وزارتخانه‌های کشور متولی اجرای سیاست‌های داخلی و وزارت امورخارجه معادل مجموعه وزارتخانه‌های دیگر در خارج از کشور است؛ از این راهکار چه چیز شفاف تر؟ رهبر انقلاب در ملاقات با سفرا اشاره کردند که یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال می‌تواند دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، انسانی و اجتماعی را به همراه داشته باشد که با جنگ‌های پرهزینه و پرخطر هم حاصل نمی‌شود. این واقعیت نشان دهنده وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه مدیریت یک کشور است.

بشیری بیان کرد: چه تحرکی در راستای دیپلماسی اقتصادی صورت گرفته است؟ نمایندگان! این تحرک را چقدر لمس می‌کنید؟ بازنگری در وظایف وزارت امور خارجه که نقش مهمی در پیشرفت اقتصاد دارد، ضروری است. آقای وزیر! شما کدام لایحه را به مجلس آوردید که مجلس شما را کمک نکرده است؟ چشم انداز جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴، مسائل را به ظرافت دیده و وظایف را روشن کرده است. تأکید بر جنبش نرم افزاری و ارتقاء نسبی سطح درآمد و رسیدن به اشتغال کامل بخشی از اهداف است.

نماینده پاکدشت گفت: توسعه پیوندهای اقتصادی و توسعه متقابل، به ویژه با کشورهای منطقه آسیا و آسیای جنوب غربی و تبدیل شدن به قطب تجاری و ترانزیتی، همچنین ایجاد پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه با کشورهای طرف تجارت در چهارچوب بندهای و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از اهداف ماست. اخیراً در اخبار آمده وزارت امور خارجه قطر برای ایجاد نشست‌های چندجانبه اعلام آمادگی کرده است و این یکی از همان فرصت‌ها در راستای اهدافمان است.

او ادامه داد: بند ۱۰ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می‌گوید حمایت همه جانبه از کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق تسهیل مقررات باید اتفاق بیفتد، آیا اکنون چنین چیزی ایجاد شده است؟ گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز از دیگر اهداف است. درباره تجارت خارجی رسالت زیادی داریم که مسئله بسیار مهمی است.

بشیری بیان کرد: تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات، برنامه‌ریزی برای تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید با کشورها به ویژه کشورهای منطقه و استفاده از سازوکارهای مبادلات تهاتری هدف‌های دیگری است که باید به آن دست یافت. آقای ظریف! در ارتباط با وظایف شما در صنعت، حوزه‌های علمی، مهندسی، خدمات کشاورزی و... ظرفیت‌های بالایی داریم. مثلاً پاکدشت ظرفیت‌های زیادی در صنعت و گل و گیاه دارد؛ چقدر سازوکار تسهیل برای ارائه محصولات تولید کنندگان به بازار منطقه ایجاد شده است تا امیدوار باشند؟

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.