سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛

نگران بروز موج چهارم بیماری کرونا در استان کرمان هستیم

رشیدی نژاد گفت: در دو هفته اخیر درصد مثبت شدن تست‌های رپید در استان کرمان نسبت به دو هفته قبل بیشتر شده است و این امر ما را نگران می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حمید رضا رشیدی نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان شامگاه دوشنبه ۲۹ دی ماه در برنامه گفت گوی ویژه سیمای مرکز کرمان گفت: از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا در استان کرمان، شاهد بروز سه موج از این بیماری  بودیم که موج سوم از اواخر مهرماه آغاز شد و از اواسط آذرماه در حال کاهش است.

او افزود: اگر چه با اجرای گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا، شاهد کاهش ۷۰ درصدی بیماران بستری در بیمارستان‌ها و کاهش ۸۰ درصدی موارد مرگ و میر هستیم؛ اما جای نگرانی وجود دارد.

رشیدی نژاد با بیان اینکه کاهش آمار به این معنی نیست که به سادگی بتوان از این بیماری و ویروس فرار کرد، بیان کرد: در دو هفته اخیر درصد مثبت شدن تست‌های رپید( تست آنتی ژن که اغلب به عنوان تست رپید یا تست سریع کرونا نامیده می‌شود. این تست قطعات پروتئینی اختصاصی ویروس کرونا را ردیابی می‌کند. تست سریع کرونا را می‌توان در کلینیک، مطب‌ها یا بیمارستان از سوی کادر درمان انجام داد. زمان لازم برای اعلام نتایج معمولا بسیار سریع است و در بعضی موارد، نتایج را می‌توان در عرض ۱۵ دقیقه گزارش کرد.) نسبت به دو هفته قبل بیشتر شده است و این امر ما را نگران می‌کند.

او تصریح کرد: ساده انگاری و بی خیالی باعث افزایش مبتلایان و همچنین موجب موج چهارم شیوع کرونا در ماه‌های بهمن و اسفند خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان شست و شوی دست ها، رعایت فاصله، استفاده از ماسک و همچنین تهویه مناسب در فضا‌های عمومی و مسقف را  ۴ رکن اساسی در مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد. 

او گفت: گام چهارم بسیج ملی مبارزه با ویروس کرونا بر پایه محله محور و خانواده محور ۵۰ روز است که آغاز شده و در استان کرمان حدود ۳ هزار تیم، شامل تیم‌های مراقبتی، حمایتی و نظارتی فعالیت دارند. 

رشیدی نژاد افزود: تیم‌های مراقبتی کار رهگیری و شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و مراقبت از آن‌ها را بر عهده دارند و همچنین افرادی که با بیماران مثبت در تماس بودند را مورد رهگیری قرار می‌دهند و افراد سالمند و بیماران دارای بیماری زمینه‌ای و در معرض خطر نیز در قرنطینه معکوس قرار می‌گیرند.

او بیان کرد: مردم از انجام تست‌های رپید واهمه نداشته باشند؛ چرا که شناسایی زودتر و سریع بیماران باعث می‌شود که ایزوله و قرنطینه سریع تر انجام و سیر درمان نیز سریع تر صورت گیرد و شاهد قطع زنجیره انتقال ویروس خواهیم بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: در موج سوم کرونا هزار و ۴۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری بودند که اکنون تعداد بستری‌ها به ۴۲۰ نفر (موادر قطعی و مشکوک) کاهش یافته است و در حال حاضر، حدود ۱۰۰ نفر در آی سی یو و ۴۰ نفر تحت درمان با ونتیلاتور هستند.

او با بیان اینکه همچنان از مردم انتظار داریم دستورالعمل های بهداشتی را  رعایت کنند، بیان داشت: در حال حاضر، دارویی برای درمان قطعی بیماری کرونا وجود ندارد و تنها راه مبارزه با بیماری کرونا رعایت شیوه نامه های بهداشتی است. 

انتهای پیام/ م 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.