سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حضور اورژانس در شهر زیرزمینی/ پایگاه هایی که وجودشان بیش از پیش احساس می شود

به نظر می‌رسد که در آینده شاهد حضور اورژانس در مترو باشیم که می‌تواند کمک بسیار خوبی به شهروندان تهرانی باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، متروی تهران و حومه از سال ۷۷ کار خود را شروع کرد، در این ۲۲ سال که از راه اندازی اولین ایستگاه می‌گذرد ۱۳۰ ایستگاه به بهره برداری رسید که تقریبا هر کدام از آن‌ها نوع ساخت و شرایط متفاوتی با بقیه ایستگاه‌ها دارند و در عمق‌های مختلف از سطح زمین ساخته شده اند.

در نحوه دسترسی نیز ایستگاه‌های مختلف تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند، برخی از ایستگاه‌ها چند خط را به هم وصل می‌کنند و تعداد مسافر‌های آن‌ها زیاد است و برخی نیز به عنوان یک ایستگاه محلی هستند و تقاطعی نیستند و مسافرهایشان هم نسبت به ایستگاه‌های دیگر کمتر هستند.

در این سال‌ها که تعداد ایستگاه‌ها افزایش پیدا کرد، طبیعتا تعداد مسافران استفاده کننده از مترو نیز بالاتر رفت و رقم سفر‌های روازنه میلیونی شد، تا جایی که اکنون متروی تهران رکورد ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار سفر در روز را از آن خود کرده است.

این حجم از سفر‌ها در زمان شیوع کرونا بسیار کاهش پیدا کرده است، اما هنوز هم این شهر زیرزمینی یکی از اماکن پرتردد است که باید نیاز‌هایی را از شهروندان برآورده کند. در ایستگاه‌های مختلف بسته به اندازه‌ فضایی که وجود دارد و بسته به درخواست‌ها امکانات مختلفی همچون محل فروش بلیت و خدمات رسانی کارکنان ایستگاه‌ها و حتی غرفه‌هایی برای فروش مواد غذایی، پوشاک و ... تعبیه شده است.

اما نکته‌ای که وجود دارد در این شهر زیرزمینی نیاز به اورژانس همیشه وجود دارد، به دلیل اینکه اگر به طور ناگهانی برای  کسی در مترو  اتفاقی رخ دهد که نیاز به نیرو‌های امدادی اورژانس باشد، زمان تقریبا زیادی برای رسیدن نیرو‌های امدادی لازم است، مثلا اگر کسی دچار حمله قلبی شود تا زمانی که نیرو‌های امدادی به محلی که فرد دچار حادثه شده برسند ممکن است فرد جان خود را از دست دهد، اما اگر نیرو‌های اورژانس یک پایگاه در ایستگاه داشته باشند نیرو‌های امدادی سریع‌تر خود را به محل می‌رسانند و این نکته بسیار مهم است و هر ثانیه می‌تواند نقش بسیار مهمی را در نجات فرد داشته باشد، حتی حضور اورژانس در ایستگاه‌های مترو می‌تواند کمک کننده به محیط پیرامونی ایستگاه‌ها باشد و مردم سریعتر اورژانس را در دسترس خود داشته باشند.

همچنین در صورت بروز هر حادثه‌ ناگهانی که تمام افرادی که در قطار‌ها و ایستگاه‌ها تحت تاثیر خود قرار می‌دهد علت دیگری است که نشان می‌دهد حضور اورژانس در مترو تا چه حد مهم ضروری است.

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در این باره اظهار کرد: هر ایستگاهی که قابلیت استقرار پایگاه‌های اورژانس را داشته باشد، در اختیار قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به سابقه همکاری مترو و اورژانس گفت: اعتقاد داریم این موضوعات به جای مطبوعاتی شدن باید عملیاتی شود و بر همین اساس آمادگی داریم هر ایستگاهی که قابلیت استقرار اورژانس را دارد در اختیار قرار دهیم.

نوبخت گفت: مترو و اورژانس از قدیم با یکدیگر تعامل داشته و این ارتباط ادامه خواهد داشت و اگر ایستگاهی شرایط ایجاد پایگاه اورژانس را داشته باشد از ارائه آن دریغ نمی‌کنیم.

همچنین علی امام مدیر عامل شرکت متروی تهران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس فضا‌هایی که از حدود ۴ دهه قبل برای متروی تهران طراحی شده تعریف‌هایی در نظر گرفته شده است که حضور اورژانس در آن تعریف‌ها نیامده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بحث اورژانس هم این نیست که لزوما در مترو حضور داشته باشد تا در صورت بروز حادثه‌ای اقدام به کمک رسانی کند. اورژانس تهران به دلیل وسعت شهر تهران نیاز به پایگاه‌های بیشتری دارد که بتواند مناطق اطراف خود را بیشتر پوشش دهد و در صورت نیاز در هر نقطه‌ای از نزدیک‌ترین پایگاه نیرو‌های خود را اعزام کند.

امام گفت: ما در بحث‌های طراحی‌های جدید ایستگاه خود این موضوع را در نظر گرفته ایم که بتوانیم در مترو محلی را به عنوان پایگاه برای اورژانس در نظر بگیریم، اما در ایستگاه‌های جدیدی که در خط ۶ و ۷ در حال تکمیل و راه اندازی هستند، چون طرح و اجرا از چند سال قبل بوده چنین موضوعی در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: جلسات متعددی درباره این موضوع داشته ایم که چگونه می‌توانیم برای ایستگاه‌هایی که طراحی می‌شوند محلی را برای حضور اورژانس در نظر بگیریم. بحثی که ما داریم این است که اگر کسی در مترو دچار مشکلی مثل سکته شود، چگونه می‌توان فرد را از زیرزمین به سطح زمین انتقال داد، به دلیل اینکه در آسانسور‌های مترو نمی‌توان از برانکارد استفاده کرد.

چندی پیش سید رضا معتمدی معاون فنی و عملیاتی اورژانس تهران نیز درباره نتیجه پیگیری‌های انجام شده در خصوص رایزنی با مترو برای استقرار نیرو‌های اورژانس در ایستگاه‌های متروی تهران، اظهار کرد: طی هماهنگی‌هایی که انجام شد از تعدادی از ایستگاه‌های مترو بازدید صورت گرفت تا موقعیت آن‌ها بررسی شود.

وی ادامه داد: با بررسی‌هایی که صورت گرفت موقعیت مکانی در چند ایستگاه از جمله ایستگاه های آزادی، ارم سبز، میدان صنعت و میدان شهدا در اختیار ما قرار داده شد تا بتوانیم موتورلانس‌ها را در محل مستقر کنیم. اختصاص فضای مناسبی برای استقرار نیرو‌ها در ایستگاه متروی علی آباد هم در دست اقدام است.

معاون فنی و عملیاتی اورژانس تهران با بیان اینکه امکاناتی مثل برانکارد، کمد دارویی، دارو‌های اورژانس و.. در موقعیت‌های در نظر گرفته شده قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: در نظر گرفتیم که در هر ایستگاه دو موتورلانس به صورت شیفتی فعال باشند.

وی افزود: تکنسین‌های اورژانس در دو ایستگاه میدان امام خمینی (ره) و فلکه صادقیه هم به صورت آمبولانسی و موتورلانسی مستقر هستند.

معتمدی در خصوص نکات مثبت استقرار اورژانس در ایستگاه‌های متروی پایتخت، اظهار کرد: مترو یک شهر زیرزمینی است و استقرار اورژانس در مترو موجب آسودگی خاطر شهروندان می‌شود، اگر مشکلی برای شهروندان پیش بیاید می‌توانند به نیرو‌های مستقر مراجعه کنند. علاوه بر این، محل‌هایی که قرار شده تا در آنجا استقرار داشته باشیم از جمله محدوده و مناطقی محسوب می شوند که نقاط کور هستند،  پس می‌شود به شهروندانی که در آن محدوده‌ها مستقر هستند هم خدمات ارائه کرد.

وی افزود: نیرو‌ها از صبح تا زمان تعطیل شدن مترو که حوالی ۱۱ شب است در محل مستقر خواهند بود.

معتمدی گفت: در خصوص بحث ایجاد پایگاه‌های اورژانس مترو هم جلساتی داشتیم که قرار است در ایستگاه‌های جدیدی که احداث می‌شوند به جانمایی محلی برای ایجاد پایگاه‌های اورژانس و استانداردسازی آسانسورها برای حمل مصدوم توجه شود، این در حالیست که متاسفانه در ایستگاه‌هایی که از قبل ساخته شده‌اند فضای مناسبی برای پایگاه‌ها دیده نشده است.

معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: نیرو‌ها در قسمتی از مترو مستقر خواهند شد که هم به داخل و هم خارج از مترو مسلط باشند و مکان استقرار آن‌ها در محلی خواهد بود که مردم هم بتوانند آن‌ها را رویت کنند.

به نظر می‌رسد که حضور اورژانس را دیر یا زود در متروی تهران شاهد خواهیم بود، اما بهتر بود که در زمان طراحی‌ها این موضوع در نظر گرفته می‌شد و امیدواریم در طراحی ایستگاه‌های بعدی این موضوع نیز در نظر گرفته شود.

وی گفت: استقرار نیروهای اورژانس در ایستگاه متروی میدان شهدا از ابتدای ماه آینده و در ایستگاه‌های آزادی، ارم سبز و صنعت از حدود سه روز دیگر آغاز می‌شود. استقرار نیرو‌ها در ایستگاه علی آباد هم در دست اقدام است تا پس از انجام شدن برخی تعمیراتی که باید در محل صورت گیرد، به نتیجه برسد.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۴۰ ۳۰ دی ۱۳۹۹
از واجبات است