سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

شاهکار شهرداری منطقه ۱۶ در ایجاد مسیر دوچرخه/ از سهم پیاده کاستند، بر سواره افزودند

چند سالی است که مدیریت شهری تهران تاکید دارد که باید سهم خودرو‌ها از معابر کم شود و به سهم پیاده‌ها افزوده شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از سه سال پیش که مدیریت شهری جدید به روی کار آمد، انسان محوری را سر لوحه شعار‌های خود قرار داد. این ادبیات در حوزه مدیریت شهری به معنای این است که فضا‌های شهری باید به گونه‌ای طراحی شوند که انسان‌ها برای تردد کمتر دچار زحمت شوند و نباید به سمتی رفت که هر چقدر تردد در معابر برای خودرو‌ها آسانتر می‌شود، برای انسان‌ها سختر شود. نرده‌های چهارراه ولیعصر و نصب گارد ریل در بزرگراه‌های درون شهری از جمله مواردی بودند که تردد را برای سالمندان و معلولین دشوار کرده بودند و هدف از نصب آن‌ها هم تردد روان خودرو‌های سواری بود.

البته با پیگیری های برخی اعضای شورای شهر و اعتراضات برخی معلولین از حدود یک سال پیش، بخشی  از نرده ها بر چیده شد و گلدانهای عظیم الجثه به جای آنها نقش موانع فیزیکی را اجرا کردند.

این دیدگاه، نگاهی انتقادی به گسترش بزرگراه‌ها در مدیریت ۱۲ ساله قبلی داشت و معتقد بود زمین‌هایی که آزاد می‌شوند، نباید تبدیل به بزرگراه و خیابان شوند و در اختیار خودرو قرار گیرند. بلکه باید به پیاده راه تبدیل شوند، و در اختیار انسان‌ها قرار گیرند.

با تغییرات پی در پی شهردار پایتخت و به روی کار آمدن پیروز حناچی این دیدگاه تا حدودی به حاشیه رفت. اگرچه حناچی خود معتقد به انسان محوری در اجرای پروژه‌های شهری بود، اما اصرار او به گسترش مد حمل و نقلی دوچرخه، سبب شد تاکیدات شورای شهر بر انسان محوری شهر کمتر در کانون توجه قرار گیرد. به ویژه اینکه حناچی از همان هفته‌های اول کار خود به کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو پیوست و ترجیح داد مسیر منزل تا محل کار خود (ستار خان تا پارک شهر) را هر هفته با دوچرخه طی کند و در این مسیر، تیم تشریفات او هم ناچار به طی این مسیر به وسیله دوچرخه بودند.

اصرار به گسترش دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل پاک از سوی شهردار تهران تا جایی پیش رفت که یک شرکت خصوصی با حمایت شهرداری تهران برای اولین بار در سطح شهر دوچرخه‌های اشتراکی مستقر کرد و خود شهرداری هم به سرعت برای ایجاد مسیر‌های ویژه دوچرخه دست به کار شد.

از آنجایی شهردار تهران خود معتقد به انسان محوری بود، ایجاد مسیر‌های دوچرخه با کاسته شدن از عرض خیابان‌ها رقم خورد. به این ترتیب که برای احترام به سهم پیاده ها، عرض پیاده راه‌ها تغییر نکردند و بخشی از مسیر خودرو، به دوچرخه اختصاص یافت.

این طرح در دو سمت خیابان کریمخان و ضلع جنوبی امام خمینی اجرا شد و حدود یک متر از عرض خیابان برای تردد دوچرخه کاسته شد.

به سرعت شهرداری تهران به همه مناطق شهرداری اعلام کرد که همه آن‌ها باید ظرف مدتی معین حداقل یک مسیر ویژه دوچرخه در سطح منطقه ایجاد کنند.

همه مناطق دست به کار شدند تا از دیگری عقب نمانند. شهرداری منطقه ۱۶ هم دست به کار شد و در اقدامی عجیب، بر خلاف تاکیدات شورای پنجم و شهردار تهران مبنی بر انسان محوری، به جای آنکه برای ایجاد مسیر دوچرخه، بخشی از خیابان را به دوچرخه اختصاص دهد، بخشی از پیاده رو را به دوچرخه اختصاص داد. یعنی بر خلاف برنامه ریزی‌های مدیریت شهری به جای آنکه از سهم سواره کاسته شود و به پیاده داده شود، از سهم پیاده کاسته شد و به سهم سواره داده شد. البته جای شکرش باقیست که به سهم دوچرخه سوار افزوده شده است، نه خودرو سوار.

جالب اینجاست که در خیابان پرترددی مثل خیابان امام خمینی و کریم خان، که نیازمند فضا برای خودرو است، از سهم خیابان کم می‌شود، اما در خیابان شرفی نازی آباد در منطقه ۱۶ که کم شدن ۱ متر از عرض خیابان هیچ اثری بر ترافیک آن ندارد، تصمیم به کم کردن سهم پیاده رو گرفته می‌شود. آن هم پیاده رویی که از قضا به خودی خود، عرض کمی دارد و حالا بخشی از قسمت باقیمانده آن هم توسط تیر چراغ برق اشغال شده است و اگر فردی نابینا از این مسیر عبور کند، قطعا یا به دوچرخه و یا به تیر چراغ برق برخورد خواهد کرد.

اما باید از شورای شهر و شهرداری تهران پرسید که نهاد نظارتی در این میان کجاست که خبر از اقدامات جزیره‌ای و سلیقه‌ای زیر مجموعه‌ها ندارد. اگر قرار باشد در طرح‌های کلان که شهرداری به مناطق ابلاغ می‌کند، هر کسی بر خلاف سیاست‌هایی که روزها و ماهها در مورد آن اندیشیده شده به طور سلیقه‌ای طرح‌ها را اجرا کند، در آینده‌ای نزدیک، بیش از الان شاهد بی نظمی و شلختگی افسار گسیخته در شهر تهران خواهیم بود.


بیشتر بخوانید


گزارش از علی کاظمی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
دستشويي خانمها تو پارك لاله از تو خيابون ديده میشه.
حمید
۱۶:۲۹ ۲۷ دی ۱۳۹۹
در اثر تلاش ودوچرخه سواری ریه مردم بازتر ودرصد جذب هوای آلوده بالاتر خواهد رفت ،
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۷ دی ۱۳۹۹
پياده ها فقط تو پاركا امنيت داشتن كه شهرداري دوچرخه ها رو فرستاد تو پاركا و اين يه جاي امن رو هم از پياده ها گرفت
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۷ دی ۱۳۹۹
وسط اينهمه ماشين كه تو خيابوناست و دوچرخه سواري خطر جدي برا مردم داره چرا شهرداري اصرار داره مردمو سوار دوچرخه كنه و بفرسته لابلاي ماشينا و جونشون رو به خطر بندازه
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۷ دی ۱۳۹۹
با یک روش یک پارچه عمل نمیکنن و یه جا حفاظ آهنی یه جا جدول توی خیابان بردن بالا
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۷ دی ۱۳۹۹
من نميدونم تو اين دود و دم كه همه عقلاي عالم ميگن فعاليت ورزشي بده شهرداري چه اصراري داره وسط اينهمه دود و دم ماشينا مردمو مجبور به دوچرخه سواري كنه
مجید
۱۶:۲۰ ۲۷ دی ۱۳۹۹
توی خیابان میر داماد با این حجم از تردد خودر و عرض کم سواره رو در دوطرف لاین دوچرخه سواری گذاشته اند که اصلا این منطقه دوچرخه سوار نداره ! وفقط موتور سواران استفاده میکنند ،یکطرف هم در دوطرف ماشین پار میکنند،شما حساب کن فقط یک خودرو میتواند حرکت کنه !
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۷ دی ۱۳۹۹
نميدونم اين قضيه شركت بيدود چيه كه شهرداري داره شهر رو بخاطر اون به آتيش ميكشه
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۷ دی ۱۳۹۹
شهرداری منطقه چهار محله شمیران نو وانتی های میوه فروش ساعت 7 شب به بعد سر کوچه نهم غربی آتش روشن میکنند بخدا قسم داخل خانه خفه میشم میگن برو هر غلطی از دست میاد انجام بده بخاطر خدا خواهشا رسیدگی کنید
رضا
۱۴:۱۰ ۲۷ دی ۱۳۹۹
روبروی شهرداری مرکزی قم هم همین کارو کردن با این تفاوت که وقتی از این مسیرا بخوای بری، به جوب آب که میرسی باید پیاده بشی بعد از لای ماشینای جلوی مکانیکی ها هم مارپیچ بری و یه قسمتاییشم انگار تو مسیر کوهستان و در رشته دانهیل داری رکاب میزنی از بس که مسیرش ناهمواره.
چندتا تابلوی محل عبور دوچرخه و یه رنگ قرمز ریختن که بگن ما هم به وظیفمون عمل کردیم،
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۷ دی ۱۳۹۹
کاهش عرض خیابان خودش ترافیک ایجاد می کنه و ترافیک هم مساوی با افزایش آلودگی هوا
علی
۱۲:۴۲ ۲۷ دی ۱۳۹۹
مگر عابر پیاده هم برای این ق ها مهم است پیاده رو را کرده اند محل بساط جنس و راهی برای رفت و امد نیست شهر داریها هم که مرده اند حالا که عبور و مرور دوچرخه جای خود دارد
مرتضی
۱۱:۵۵ ۲۷ دی ۱۳۹۹
تو منطقه 19 این پروژه مسیر دوچرخه در هر خیابون چند ماه طول میکشه و آخرش هم ناقص میمونه
و جالب اینکه تو خیابون هایی این کار انجام شده که اصلا دوچرخه سواری انجام نمیشه و نیازی نبوده و اینکه پیاده روی این خیابون دو برابر پیاده روهای خیابون دیگست
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۷ دی ۱۳۹۹
مسئولین ما از این شاهکارا زیاد دارن
ali
۱۰:۴۵ ۲۷ دی ۱۳۹۹
ایشون از پیاده ها گرفته داده به دوچرخه سوارها.من سراغ دارم خیابانی را که چندین سال متوالی با خط کشی سه لاین می کردند بدونه عریض کردن با خط کشی چهار لاینش کردند و شهرداری این لاین اضافه را جزء خدمات رسانیش حساب کرد با قدرت و افتخار.
محمد
۱۰:۴۰ ۲۷ دی ۱۳۹۹
در شیراز هم مسیر دوچرخه درست کردند.
البته بیشتر مسیر موتورسیکلت ها و پارک موتورسیکلت ها است تا دوچرخه ها.
خیلی هم خطرناکه. یه باره یه موتور با سرعت رد میشه!
خدا رحم کنه!
احمد
۰۹:۴۱ ۲۷ دی ۱۳۹۹
واقعا کارشون بسیار ضعیف
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۷ دی ۱۳۹۹
بالاخره پول با در امدش يك جايي بايدمصرف بشه بعد جند وقت ديگه اين محلها مجدد جمع ميشه و از دو سر سودي حاصل ميشه
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۷ دی ۱۳۹۹
بخاطر یک جا نشیتی است
عدم تحرک است
اگر همه هر روز دوچرخه سواری کنند
انرزی منفی شون از بین میره و
خدای نکرده بیماری قلبی ووووو هم نمیگیرند.
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۷ دی ۱۳۹۹
دوچرخه سواری برای بانوان مضره و بهشون آسیب میزنه ، برای زانوها هم مضره، بهتره که تشویق به دویدن و پیاده روی صورت بگیره
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۷ دی ۱۳۹۹
ماشینا داخل شهر قفل میشن !!!