سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از موضع گیری وزارت علوم در برابر رای دیوان عدالت اداری تا شروع مبارزه با فساد در دانشگاه‌ها

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعدد و متنوعی همراه بود که در این گزارش می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته ای که گذشته با اخبار متعددی مانند: «روش فعلی پذیرش در کنکور منطقی نیست»، «بازار داغ همیاران تقلب با مجازی شدن امتحانات دانشگاه‌ها»، «کلاس‌های دانشگاه‌ها حضوری می‌شوند؟»، «شرایط بازپرداخت بدهی وام های دانشجویی برای گروه های خاص»، «مبارزه با فساد در دانشگاه‌ها شروع شده است»، «رأی‌های دیوان عدالت اداری به دانشگاه آسیب وارد می‌کند»، «وام دانشجویی ۵۰۰ هزار تومانی نداریم» و «گزارش استنفورد درباره تولیدات علمی ایران خلاف واقعیت است» همراه بود.

گزارش استنفورد درباره تولیدات علمی ایران خلاف واقعیت است

حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس گزارش پایگاه استنادی اسکوپوس، کشورمان رشد ١٠ پله‌ای در افزایش کیفی مقالات به دست آورده است که این ارتقا نشان می‌دهد گزارش استنفورد درباره تولیدات علمی ایران خلاف واقعیت است.

او با اشاره به شاخص استناد نرمال شده، گفت: متوسط جهانی شاخص استناد نرمال شده عدد یک است که خوشبختانه شاخص استناد نرمال شده کشورمان در سال ۲۰۲۰، بالاتر از متوسط جهانی و عدد ۱.۲۵ بوده است.

روش فعلی پذیرش در کنکور منطقی نیست

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روش فعلی سنجش و پذیرش (کنکور) در کشور روش منطقی نیست، با تقاضای زیادی که برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی وجود دارد، عدم قبولی در این رشته‌ها منجر به ایجاد نسل افسرده و شکست‌خورده در کشور شده است. جداسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر علوم از یکدیگر موجب عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های رشته‌ای و عدم برخورداری از حوزه‌های بین رشته‌ای و ضعیف شدن توان دانشگاهی در سطح جهانی می‌شود.

رأی‌های دیوان عدالت اداری به دانشگاه آسیب وارد می‌کند

علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه برخی از رأی‌های دیوان عدالت اداری آسیب به دانشگاه و علم وارد می‌کند، افزود: مقرر شده است طی جلسه دیگری با دیوان عدالت اداری مواردی که این دیوان ورود محتوایی به مصوبات و آئین‌نامه‌های علمی و دانشگاهی را داشته، بررسی شود.

مبارزه با فساد در دانشگاه‌ها شروع شده است

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور  و قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درباره انتقال پرونده هیات علمی دولتمردان در قبال پرداخت پول به دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: اطلاعات مستندی درباره این مطالب نداریم، اما در مجموع مبارزه با فساد در دانشگاه‌ها توسط قوه قضاییه شروع شده است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور  ادامه داد: در مواردی که قوه قضاییه از شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع درباره فساد در دانشگاه‌ها استعلام بگیرد توضیحاتی به آنان ارائه می دهیم و در مواردی هم خودمان به این مباحث ورود کرده و از قوه قضاییه درخواست می‌کنیم مباحث را بررسی کنند. البته اینکه موارد اطلاع رسانی نمی شود دلیل بر انفعال نیست.

شرایط بازپرداخت بدهی وام های دانشجویی برای گروه های خاص

 بازپرداخت وام های دانشجویی عموما بعد از فارغ التحصیلی و گذشت بازه زمانی ۹ ماهه آغاز می شود اما برخی داوطلبان به دلیل شرایط خاصی که دارند، موفق نمی شوند وام را در مدت زمان مقرر پرداخت کنند. به همین دلیل صندوق رفاه  شرایط بازپرداخت بدهی وام‌های دانشجویی را برای این گروه‌های خاص در نظر گرفته است.

کلاس‌های دانشگاه‌ها حضوری می‌شوند؟

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره امکان بازگشایی دانشگاه ها در مناطق زرد و نارنجی با توجه به فروکش کردن ویروس کرونا اظهار کرد: وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه ها تحت نظر ستاد ملی کرونا و با مصوبه این ستاد اقدامات را پیش می برد. 

او ادامه داد: اگر ستاد کرونا به ما اجازه بدهد برخی از دوره های درس های عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی را حضوری برگزار خواهیم کرد.

رشد قراردادهای صنایع و دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها

غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:  بر اساس طرح پایش، قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت سال ۱۳۹۹، بیش از ۸۴۰۰ قرارداد در حال اجرا در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت ثبت شده است که نشان می‌دهد تعداد قراردادهای در حال اجرای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

بازار داغ همیاران تقلب با مجازی شدن امتحانات دانشگاه‌ها/ کرونا پای سودجویان را به امتحانات هم باز کرد

برگزاری آزمون مجازی و جلوگیری از بروز هر نوع تقلبی در این نوع امتحان‌ها یکی دیگر از معضل‌های پیش روی مراکز دانشگاهی است که در ترم گذشته هم هر کدام از آن‌ها به واسطه یک برنامه ریزی اصولی و مرتب باعث کاهش میزان تقلب در میان دانشجویان شدند، اما این افراد همچنان تهدید امتحانات مجازی را به فرصت تبدیل کرده و در صفحات مجازی خواستار کمک گرفتن از افراد متخصص در حوزه خود با عنوان «تقلب» یا «چندمیگیری جای من امتحان بدهی» شده اند.

رشد بیش از ۴۰۰ درصدی جذب دانشجویان بین‌المللی غیرمقیم در دانشگاه آزاد

طهرانچی از رشد بیش از ۴۰۰ درصدی تعداد دانشجویان بین‌المللی غیرمقیم ورودی امسال در مقایسه با نیمسال مشابه سال گذشته در دانشگاه آزاد خبر داد.

اما واگرهای افزایش یک میلیونی شهریه دانشگاه آزاد

رضا همدانچی مدیر کل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره  برخی خبر‌ها مربط به افزایش یک میلیونی شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد در آستانه برگزاری امتحانات پایان ترم گفت: این موضوع به هیچ وجه صحت نداشته و منطقی درباره این افزایش وجود ندارد.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شهریه دانشجویان از همان ابتدای ترم مشخص است ادامه داد: شهریه متغیر و ثابت هر دانشجو در ابتدای ترم مشخص است. از همان ابتدای شروع ترم و بعد از انتخاب واحد بدهکاری و بستانکاری هر دانشجو و میزان شهریه آن مشخص است.

وام دانشجویی ۵۰۰ هزار تومانی نداریم

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی ، درباره صحت و سقم وام دانشجویی ۵۰۰ هزار تومانی خرید لپ‌تاپ، گفت: یکی وام‌های صندوق رفاه تحت عنوان وام ضروری با مبلغ حداقل ۳ میلیون تومان و سقف ۵ میلیون تومان به دانشجویانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، پرداخت می‌شود.

او در ادامه با تاکید بر اینکه وامی تحت عنوان وام خرید لپ‌تاپ در صندوق رفاه نداریم، افزود: در صندوق رفاه دانشجویان وام ضروری داریم که رویداد‌هایی که مستلزم حمایت از دانشجو است مثل بیماری‌های صعب العلاج، تهیه ملزومات آموزشی مثل لپ‌تاپ و گوشی یا تخصیص وام برای رویداد‌هایی مثل سیل و زلزله که موجب خسارت به خانواده دانشجو می‌شود و معیشت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد را تحت پوشش قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.