سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحریم‌های جدید آمریکا علیه شرکت‌های چینی

آمریکا چندین شرکت و نهاد چینی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا روز پنجشنبه مقامات شرکت‌های دولتی و نظامی چینی را تحریم و شرکت ملی نفت فلات قاره چین، غول نفت چینی را به فهرست سیاه اقتصادی خود اضافه کرد.

بر این اساس، آمریکا اهداف جدید تحریم‌های خود را به تهدید و اجبار علیه کشور‌های دخیل در دریای چین جنوبی متهم کرده است. چند روز پیش از مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا در ۲۰ ژانویه، اقدام جدید دولت ترامپ باعث افزایش تنش با چین می‌شود.

آمریکا از مدت‌ها پیش با موضع چین در ادعای اراضی دریای چین جنوبی مخالف است، منطقه‌ای که از لحاظ منابع غنی است و یک مسیر تجاری استراتژیک محسوب می‌شود. در همین راستا واشنگتن پکن را به ارعاب دیگر کشور‌ها از جمله ویتنام و فیلیپین متهم کرده است. این کشور‌ها موضعی مخالف چین دارند.

در این میان چین تاکید دارد آمریکا به دنبال ایجاد جنجال درباره ادعای حاکمیت این منطقه دریایی است و سعی می‌کند تا منطقه را با اعزام ناو‌های جنگی و هواپیما بی ثبات کند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام این تحریم‌ها گفت: «آمریکا در کنار کشور‌های جنوب شرق آسیا می‌ایستد، کشور‌هایی که به دنبال دفاع از حقوق حاکمیتی و منافع خود هستند.»

وی افزود: «تا زمانی که پکن رفتار تهدید آمیز خود را در دریای چین جنوبی متوقف نکند ما به اقدامات خود ادامه خواهیم داد.»

همچنین پمپئو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا علیه اشخاص چینی از جمله مدیران شرکت‌های دولتی و مقامات مرتبط به حزب کمونیست و نیروی دریایی این کشور تحریم‌های جدید وضع می‌کند.

وی گفت این تحریم‌ها ممکن است برای خانواده درجه یک این افراد نیز وضع شود.

همچنین وزارت بازرگانی آمریکا شرکت ملی نفت فلات قاره چین را به تهدید و تعرض علیه اکتشافات نفت و گاز در دریای چین جنوبی متهم کرد. در همین راستا این وزارتخانه نام شرکت CNOOC را به «فهرستی از شرکت ها» اضافه کرد که پیش از دریافت اجناس با فناوری پیشرفته از تامین کنندگان آمریکایی نیاز به اخذ مجوز ویژه دارند.

وزارت بازرگانی آمریکا در ادامه شرکت هواپیمایی چینی Skyrizon را به دلیل توانایی این شرکت در توسعه محصولات نظامی از جمله موتور‌های هواپیما به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد که بر اساس آن دسترسی این شرکت به محصولات آمریکایی محدود می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.