سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در تیتر امشب مطرح شد؛

سهم اندک درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ / ضرورت ساماندهی معافیت‌های مالیاتی

مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در سال ۱۴۰۰ باید نیمی از درآمد‌ها از محل مالیات‌ها تامین می‌شد، اما کمتر از ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سبحانیان، مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص میزان درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: آمار نشان می‌هد که فاصله بین هزینه‌های جاری و درآمد‌های کشور رو به افزایش بوده و میزان رشد هزینه ها نسبت به درآمدها خیلی بیشتر است.

او ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، سهم درآمد‌های مالیاتی از درآمد‌های کل کشور مشخص شده، اما در عمل چنین چیزی محقق نشده است.

این مقام مسئول بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ می‌بایست نیمی از درآمد‌ها از محل مالیات‌ها تامین می‌شد، اما در بودجه۱۴۰۰ کمتر از ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.

مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: تامین هزینه‌های جاری دولت از درآمد‌های مالیاتی با شاخص کسری تراز عملیاتی تعریف می‌شود که این شاخص روز به روز منفی‌تر می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: فاجعه تورم افسار گسیخته و کوچک شدن سفره مردم ناشی از همین فاصله بین میزان درآمد‌های دولت و هزینه‌های دولت است.

او گفت: دولت برای کم کردن این فاصله و پوشش این شکاف از منابع بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی استفاده می‌کند که باعث افزایش پایه پولی، نقدینگی و تورم می‌شود.

سبحانی تاکید کرد: راهکار برون رفت از این مشکلات اصلاح نظام مالیاتی و  افزایش درآمد‌های مالیاتی است.

مالیات باید متناسب با افزایش تورم افزایش یابد

در ادامه زنگنه، نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: وقتی تورم افزایش می‌یابد، انتظار این است که مالیات‌ها نیز افزایش یابد.

او افزود: درآمد‌های مالیاتی براساس برآورد کمیسیون مجلس در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. این درآمد مالیاتی از منبع ارزش افزوده، کالا‌های گمرکی و وارداتی بدست می‌آید.

زنگنه گفت: رشد درآمد‌های مالیاتی در لایحه دولت حدود ۲۰ درصد است که برآورد پیش بینی شده لایحه دولت ۴۵۷ هزار میلیارد تومان  است.

او افزود: ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و افزایش پایه‌های مالیاتی از دیگر مواردی است که انتظار می‌رفت در لایحه بودجه لحاظ شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از دولت انتظار داشتیم پایه‌های مالیاتی را در بودجه ۱۴۰۰ افزایش دهد، گفت: خیلی از  مشاغل با درآمد بالا از پرداخت مالیات معاف هستند.

او ادامه داد: مالیات بر درآمد و ثروت در کشور‌های پیشرفته بخش عمده سهم درآمد‌های مالیاتی دولت است. در حالیکه بخش عمده درآمد‌های مالیاتی در کشور ما بر دوش بخش خصوصی و شرکت‌های تولیدی و کالا و خدمات است.

 زنگنه افزود: انتظار می‌رود دولت  با افزایش پایه‌های مالیاتی جدید مانند مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه،  بار مالیاتی را از دوش تولید بردارد.

او گفت: اگر دولت مالیات را واقعی ببیند، پایه‌های مالیاتی را افزایش دهد و معافیت‌ها یا به معنی دیگر فرارمالیاتی را مدیریت کند می‌توانیم به مرز کشور‌های توسعه یافته برسیم و درآمد دولت را براساس مالیات در نظر بگیریم.

این نماینده مجلس گفت: با افزایش پایه‌های مالیاتی معافیت‌ها را کاهش داده ایم و در واقع مانع از فرار مالیاتی شده ایم.

برنامه افزایش پایه های مالیاتی در بودجه نمی گنجد

در ادامه برنامه علیزاده، معاون سازمان امور مالیاتی بیان کرد: به ازای هر یک درصد رشد تورم، مالیات نیم درصد افزایش می‌یابد.رشد قیمت ها، به معنی افزایش درآمد‌ها نیست.

او ادامه داد: همه معافیت‌های مالیاتی فعلی، قانونی است. بحث افزایش پایه های مالیاتی و کاهش معافیت های مالیاتی را نمی توان در قالب بودجه گنجاند و باید در برنامه های توسعه ای و قوانین جاری به آن پرداخته شود.

 علیزاده با بیان اینکه رقم فرار مالیاتی در هر سال بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: حدود ۴۰ درصد از نهاد‌ها و محصولات در بخش ارزش افزوده از پرداخت مالیات معاف هستند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.