سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماینده عراقی: آمریکا صد‌ها میلیارد دلار خسارت به عراق وارد کرده است

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که آمریکا صد‌ها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد و آن را ویران کرده است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بغداد الیوم، «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که حجم خسارت‌هایی که آمریکا به عراق طی سال‌های متمادی وارد کرده بیش از صد‌ها میلیارد دلار برآورد شده است.

او گفت: اگر آمار‌های دقیقی وجود داشت که میزان ضرر‌هایی که پس از سال ۲۰۰۳ و اشغالگری آمریکا در عراق بر جای گذاشته را نشان می‌داد قطعا همه جهان را غافلگیر می‌کرد.

الرکابی افزود: حماقت‌های نیرو‌های آمریکای اشغالگر، در هر جایی به ثبت رسیده است. آن‌ها با تیراندازی به سمت خودروها، مغازه‌ها و ساختمان‌های غیر نظامی باعث قربانی شدن افرادی شدند که برخی از آنان، هم اکنون نیز از آن رنج می‌برند.

او تصریح کرد: آمریکای اشغالگر در بسیاری از مناطق عراق، آثار اندوه‌باری بر جای گذاشت و عفو عاملان جنایت شرکت «بلک واتر» از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نقض آشکار حقوق بشر از سوی کشوری است که مدعی دموکراسی و حمایت از قربانیان است.

این نماینده عراقی افزود: متأسفانه دولت‌های عراق، پیگیر خون‌های ریخته شده نبودند که اگر چنین بود کمیته تشکیل می‌دادند یا در سازمان ملل شکایت می‌کردند و آمریکا را مجبور به پرداخت غرامت می‌کردند.

بر اساس گزارش رسانه‌های غربی؛ تعداد قربانیان عراقی پس از اشغال این کشور از سوی آمریکا در سال ۲۰۰۳ بالغ بر ۹۰ هزار نفر بوده است.

شبکه خبری بی‌بی‌سی انگلیس در سال ۲۰۱۱ گزارشی در این خصوص نوشت که ذکر آمار دقیق تعداد نیرو‌های خارجی کشته شده در عراق در مقابل ارقام کلی مبهم نظامیان و غیرنظامیان کشته شده عراقی نشان داد که آن‌ها کشته‌های خود را دقیق ثبت می‌کرده‌اند، اما تعداد قربانیان عراقی را ذکر نمی‌کرده اند. این گزارش خود شاهدی بر اثبات این مسئله است که اختلاف بسیاری در گزارش‌های مربوط به اشغالگری آمریکا در عراق وجود دارد.

مجله پزشکی «لانست» در گزارشی در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که بیش از ۶۵۴ هزار عراقی بر اثر جنگ در این کشور کشته شده‌اند.

در همین راستا، جمعی از نمایندگان عراقی امروز (سه‌شنبه) ضمن انتقاد از سکوت دولت در مقابل حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق و مداخله‌های واشنگتن در امور داخلی بغداد، بار دیگر خواستار اخراج نظامیان آمریکایی از عراق شدند و این مسئله را ضرورتی عنوان کردند که هم اکنون زمان مناسب اجرای مصوبه پارلمان و پایان دادن به حضور نیرو‌های بیگانه در سراسر کشور است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.