وی ادامه داد: نیروی انسانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور حدود ۲۰ هزار نفر است که ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها نیروهایی مانند شرکتی و قراردادی هستند. این عزیزان با حضور شبانهروزی در راههای کشور و به ویژه در این شرایط تغییرات اقلیمی، با بارشهای سنگین و نقطهای برف و باران مواجه هستند و در سه سال گذشته دوران و روزگار بسیار سخت و طاقت فرسایی را پشت سر گذاشتند، مسئول نگهداری و بهره برداری از ۲۱۷ هزار کیلومتر راه در کشور هستند که ۳۵ هزار کیلومتر آن راههای شریانی است.
اسلامی بیان کرد: به صورت هفتگی در این راهها حدود ۱۰ میلیون تن بار جابجا میشود و ۱۱ میلیون تردد خودروی بر اساس ثبت تردد شمارها در جادههای کشور رکورد و ضبط میشود. این عزیزان راهداری در مسیر بهره برداری حدود ۳۰۰ هزار پل بزرگ و کوچک، حدود ۳۸۰۰ دستگاه تونل با ۲۰۰ کیلومتر طول، بیش از ۲۲ هزار کیلومتر حفاظ جادهها، بیش از ۵ هزار کیلومتر روشنایی جادهها را بررسی و رسیدگی میکنند و یک امر حاکمیتی مستمر را انجام میدهند. به موجب قوانین و مقررات و به ویژه پس از ادغام راهداری دچار مشکلات سنگینی شده ایم که این مشاغل از جنس تصدیگری قلمداد شده است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به کارگیری نیروی انسانی و حدود ۹ هزار دستگاه ماشین آلات برای راهداری و نگهداری راهها بخشی از ظرفیت این شغل است.
اسلامی اظهار کرد: در یک دوره زمانیکارهای راهداری به پیمانکار سپرده شد و ما وارث تجربه ناموفق آن هستیم. این کار قابل اندازه گیری نیست و نقطه صفر مشخصی ندارد که دست آخر با اقدام یاد شده، فساد و مشکلاتی به وجود آمد و ویرانهای را برای ما ایجاد کرد که در دو سه سال گذشته با احیای این وضعیت، وضعیت را به سمت آرامش بردیم.
وی بیان کرد: شغل راهداری مشکلات سنگینی به دنبال دارد و باید جزء مشاغل حاکمیتی محسوب شود نه تصدیگری، چرا که بالغ بر ۹ هزار دستگاه ماشینآلات برای نگهداری و بهسازی راهها و جادهها مورد استفاده قرار میگیرد، در این زمینه تخصصهای گوناگون و متنوع مورد نیاز است که بسیاری از نیروهای خبره در وزارتخانه به دلیل بازنشستگی دیگر حضور ندارند، بنابراین باید نیروهای جدید تخصصی جذب شوند تا شغل راهداری به شکل حاکمیتی تعریف و از شکل تصدیگری خارج شود.
اسلامی بیان کرد: نمیتوان کار راهداری را پیمانسپاری کرد، پیش از این چنین تجربهای داشتیم که در نهایت منجر به فساد شد، با تغییر رویکرد از تصدیگری به حاکمیتی ظرفیتهای بهسازی راهها به گونهای دیگر رقم خواهد خورد.
عضو کابینه دولت دوازدهم درخواست کرد: مجلس شرایطی فراهم کند تا نیروهای راهداری در قالب کار حاکمیتی مانند پلیس و اورژانس در فرآیند راهها بتوانند به ارائه خدمات خود ادامه دهند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش توسعه زیرساختهای حمل ونقل کشور و با توجه به تغییرات ساختاری بعد از ادغام وزارت راه و شهرسازی نیاز داریم نیروهای استخدامی که دارای مهارتهای متنوع هستند استخدام و نسبت به مسئولیت شبانه روزی اقدام کنند.
وی تصریح کرد: یک بار در هیأت دولت عقد قرارداد مستقیم با نیروهای راهداری تصویب شده بود، اما در هیأت تطبیق مصوبات این مصوبه ملغی شد از این رو نیاز داریم از طریق ماده واحدهای بتوانیم از مجلس مجوز بگیریم تا فرآیند جذب نیروی انسانی و گزینش افراد دارای مهارت و دانش فراهم شود.
اسلامی گفت: با کمبود جدی ماشینآلات اختصاصی برای نگهداری و بهسازی راههای کشور مواجه هستیم که نیاز داریم با حمایت مجلس راهداریهای کشور تجهیز شود، چرا که ۶۰ درصد ماشینآلات راهداری فرسوده یا عمری بالای ۲۰ سال دارند که باید جایگزین شوند.
عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: با شرکت هپکو قراردادی منعقد شد تا بتوانیم ماشین آلات تولید داخل خریداری کنیم، اما به دلایل گوناگون این اتفاق نیفتاد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید ساماندهی، تعیین تکلیف نیروهای انسانی و تجهیز و نوسازی ماشینآلات راهسازی رقم بخورد، تأکید کرد: باید یک بار برای همیشه وضعیت نگهداری از راهها ساماندهی شود تا از شرایط ناهمگون رها شویم.
انتهای پیام/