سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

نرخ بلیت هواپیما افزایش نمی یابد

دقیق کیا گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور از افزایش ۱۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما تمکین کرده‌ایم که تنها جوابگوی حقوق پرسنل است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دقیق کیا رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما قانونی است، گفت: ما با توجه به شرایط اقتصادی کشور از افزایش ۱۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما تمکین کرده‌ایم اما این افزایش قیمت تنها جوابگوی حقوق پرسنل است.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: استفاده از ظرفیت ۶۰ درصدی در هیچ کدام از ایرلاین‌های دنیا رعایت نمی‌شود و ما باید طبق شیوه نامه‌های بهداشتی دنیا اقدام کنیم چراکه هیچ کدام از ایرلاین‌های دنیا این موضوع را رعایت نمی‌کنند.

عوارض شهرداری از نرخ بلیت هواپیما باید تغییر کند

دقیق کیا اظهار کرد: از دولت و مجلس درخواست می‌کنیم که عوارض شهرداری که طبق قانون جدید از محل مقصد است از محل مبدا باشد چراکه این عوارض برای ایرلاین‌ها مشکل ساز شده است.

دقیق کیا با بیان اینکه هیچ پرواز انگلیسی از زمانی که اعلام شده در ایران انجام نمی‌شود، افزود: از تمام مسافران که از مبدا انگلیس وارد کشور شده‌اند توسط تیم پزشکی وزارت بهداشت تست گرفته شده است. موضوع مثبت شدن تست کرونای انگلیسی مسافران را باید از وزارت بهداشت پیگیری کنید.

او بیان کرد: هیچ پرواز کانکشن و یا انگلیسی وارد کشور نمی‌شود.

وضعیت صنعت هواپیمایی کشور بحرانی است

این مقام مسئول  با بیان اینکه وضعیت صنعت هواپیمایی کشور بحرانی است، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا نه تنها ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بلکه ایرلاین‌های کل دنیا  دچار مشکل شده‌اند.

او ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی از سه تا چهار جهت در ایران ضربه خوردند علاوه بر شیوع ویروس کرونا که بر صنعت گردشگری و هتلداری و صنایع غذایی ضربه وارد کرده است شرکت‌های هواپیمایی هم با توجه به آنکه در صنعت گردشگری هستند دچار مشکلات بسیار زیادی شدند و از سوی دیگر تشدید تحریم‌ها باعث شده که آن‌ها با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شوند.

دقیقی کیا با بیان اینکه فشار‌هایی که بر این صنعت وارد شده باعث شده که ما نتوانیم برای جابه‌جایی پول و وارد کردن کردن قطعات اقدامات لازم را انجام دهیم، گفت: مشکلات مالی انتقال قطعات هواپیما و همچنین افزایش بی‌رویه نرخ ارز باعث شده که مشکلات این صنعت تشدید شود.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی بر اساس عرضه و تقاضا ادامه فعالیت می‌دهند و ادامه روند کرونا باعث شده که مشکلات بسیار زیادی به این بخش وارد شود، افزود: عملکرد شرکت هواپیمایی در سال ۹۸ نشان می‌دهد که میزان پرواز‌ها امسال نسبت به سال گذشته بسیار کاهش داشته است به طوری که تعداد پرواز‌های داخلی ۱۷۰ هزار و ۳۸۹ مورد بوده و ۲۳۵ هزار و ۶۸۶ ساعت پرواز انجام شده و ۱۸ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۵۱ نفر جابه‌جا شدند که از این میزان جابه‌جایی بیش از ۶۰ درصد آن توسط شرکت‌های هواپیمایی خصوصی انجام شده است.

او ادامه داد: در پرواز‌های خارجی هم ۳۴ هزار و ۲۵۶ پرواز انجام شده که ۹۵ هزار و ۸۰۵ ساعت پرواز انجام شده و ۵ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۲۱۷ مسافر خارجی هم در سال ۹۷ جابه‌جا شده است.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: عملکرد سال ۹۹ نشان می‌دهد که تعداد پرواز‌ها ۳۵ درصد نسبت به سال قبل در شش ماه ابتدای امسال کاهش یافته و تعداد مسافران داخلی هم ۴۷ درصد کاهش داشته است.

دقیقی کیا بیان کرد: خالی بودن ظرفیت هواپیما‌ها برای بسیاری شرکت هواپیمایی زیان ده بوده این در حالی است که هواپیما‌ها هزینه‌هایی از جمله روشن کردن موتور هواپیما دارند و هزینه پرواز‌ها برای صنعت هوایی بسیار زیاد است.

کاهش ۹۶ درصدی مسافر در بخش پرواز‌های خارجی

او بیان کرد: آمار کاهش پرواز‌های خارجی بسیار بیشتر از پرواز‌های داخلی بوده به طوری که ما در بخش پرواز‌های خارجی ۹۶ درصد کاهش مسافر داشته‌ایم و بسیاری از منابع درآمد ارزی ما در مقاطع کوتاه از طریق پرواز‌های خارجی انجام می‌شد.

دقیقی کیا اظهار کرد: حدود ۶۲ تا ۶۹ درصد از هزینه‌های هواپیما ارزی است و کاهش پرواز‌ها در این بخش بسیار برای ما زیان ده بوده است.

این مقام مسئول توضیح داد: در شرایط فعلی بسیاری از کشورها از ایرلاین‌های خود حمایت‌های مالی بسیار زیادی می‌کنند در همین راستا ما هم از دولت کمک‌های بلاعوض را درخواست کرده‌ایم چرا که هم اکنون ایرلاین‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

او تصریح کرد: کشور در شرایط جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارد و صنعت هوایی هم در این بخش به عنوان یکی از مهمترین صنعت حمل و نقل کشور  بیشترین ضربه را از تحریم‌ها خورده است، بنابراین باید به این بخش‌ها کمک شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: متاسفانه تحریم‌ها باعث شده که در انتقال وجه با مشکل مواجه شویم و دست ایرلاین‌ها بسته است؛ بنابراین از مسئولان تقاضا می‌کنیم که برخی از قوانین و سیاست‌های داخلی که در این بخش ایجاد شده را رفع کنند تا بتوانیم مشکلات را کاهش دهیم.

عوارض شهرداری مشکلات زیادی برای ایرلاین‌ها ایجاد کرده

دقیقی کیا با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که هم اکنون در صنعت هوایی کشور ایجاد شده عوارض شهرداری بوده است، افزود: مواد ۴۶ و ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده که در آن به عوارض شهرداری از محل فروش بلیت اشاره شده، با هم متعارض است. در ماده ۴۶ شهر محل استقرار ایرلاین به عنوان شهرداری اخذ عوارض ذکر شده و در ماده ۴۷ شهرداری محل فروش بلیت را به عنوان اخذ کننده عوارض ذکر می‌کند. به طور مثال در قزوین درحالی‌که پرواز و فرودگاه نداریم، شهرداری این شهر از ایرلاین‌ها عوارض طلب کرده است. چرا ما باید به هر دو شهرداری عوارض پرداخت کنیم؟ شهرداری‌ها چه خدماتی به ایرلاین‌ها یا مسافران هوایی می‌دهند؟ اجرای این قانون مشکلات زیادی برای ایرلاین‌ها ایجاد کرده؛ آن هم در شرایطی که ما به دلیل مسائل اجتماعی از تعدیل نیرو خودداری کرده‌ایم.

او اضافه کرد: تا پیش از تصویب مصوبه شورای عالی هواپیمایی مبنی بر «افزایش نرخ بلیت در آبان ماه امسال»، قیمت فروش بلیت‌ها تا ۳۰ درصد زیر قیمت تمام شده بود و ما فقط می‌توانستیم حقوق پرسنل را پرداخت کنیم.

به گفته دقیق‌کیا، قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال اصلاح است و شورای نگهبان آن را برگشت داده بنابراین از دولت و مجلس خواسته‌ایم که در جریان بررسی این قانون، مشکل تعارض عوارض شهرداری‌ها در مواد ۴۶ و ۴۷ این قانون رفع شود.

او با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام شده که به پیشنهاد اورژانس کشور دو درصد از از فروش بلیت هواپیما کسر و به این بخش پرداخت شود گفت: سود حاصل از اجرای این قانون باعث تشدید مشکلات در حوزه صنعت هوایی کشور خواهد شد.

دقیقی کیا با بیان اینکه قیمت بلیت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود که با توجه به شرایط کرونا ۱۰ درصد افزایش یافته است، افزود: هم اکنون تمام شرکت‌های هواپیمایی از این قانون تبعیت می‌کنند و سازمان حمایت از مصرف کنندگان در جریان جزئیات هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی در این بخش است و حمایت‌های بسیار زیادی را انجام می‌دهد.

او با بیان اینکه باید انصاف را در این زمینه رعایت کنیم، گفت: تمام هزینه‌های ایرلاین‌ها در ابتدای سال بر اساس دلار ۳۵۰۰ تومانی تعیین شده بود، اما هم اکنون قیمت دلار به ۲۵ هزار تومان رسیده است.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: برای ایرلاین‌ها از دولت یک کمک بلاعوض دو هزار میلیارد تومانی درخواست کرده‌ایم که امیدواریم اقدامات لازم در این بخش انجام شود هنوز چند شرکت از ایرلاین‌ها اعلام هزینه نکرده‌اند، اما تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌ایم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حمید
۰۸:۱۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
منتظرخوندن خبر افزایش قیمت بلیت هواپیما هستم