سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیماران دیابتی مواظب سوء استفاده ها باشند

معاون بهداشتی کاشمر گفت: برخی شهروندان کاشمری مبتلا به دیابت با پرهیز از مراجعه به مراکز بهداشتی اقدام به خوددرمانی کرده یا به سوی افرادی که با نام "طب سنتی" درپی سودجویی هستند گرایش پیدا می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مجتبی قائمی معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: براساس پیمایش ملی سال ۱۳۹۵ بیماری‌های غیرواگیر در خراسان رضوی، ۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال در این استان دیابت دارند که این آمار بخشی از مردم کاشمر را هم شامل می‎شود.

او افزود: با توجه به این که نوع دیابت و بیماری‌های غیرواگیر در استان‌های کشور متفاوت است به همین خاطر در خراسان رضوی و کاشمر حد انتظار شیوع دیابت در افراد بالای ۳۰ سال نیز ۹ درصد است.

معاون شبکه بهداشت و درمان کاشمر ادامه داد: تا پایان مهر ماه امسال در مراکز بهداشتی درمانی کاشمر ۶ هزار و ۴۲۴ بیمار دیابتی شناسایی شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود ۲۵ درصد افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع نداشته باشند هرچند دیابت بیماری مزمن است که درمان قطعی ندارد، ولی با رعایت دستور‌های پزشکی قابل کنترل است.

قائمی بیان کرد: مشکل جدی برای تأمین انسولین مورد نیاز بیماران دیابتی در این شهرستان وجود ندارد، اما به دلیل شیوع کرونا، مبتلایان به مراکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنند و این موجب شده دیابت کنترل نشده بسیار داشته باشیم و از سویی افراد به سوی خوددرمانی رفته یا به افراد سودجو برای درمان مراجعه می‌کنند.

او تصریح کرد: گرچه از نظر تعداد بیماران دیابتی بین مردان و زنان تفاوت چشمگیر وجود ندارد، اما در شرایط شیوع کرونا زنان مبتلا به دیابت آسیب‌پذیرتر شده‌اند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کاشمر تاکید کرد: عوارض چشمی شامل تاری دید و نابینایی، عوارض قلبی عروقی، عارضه کلیوی که ممکن است تا مرحله دیالیز پیش برود و عارضه عروقی و عصبی از جمله عوارض عمده بیماری دیابت هستند.

قائمی اظهار کرد: کاهش وزن، ورزش و پیاده‌روی، به اندازه غذا خوردن و جلوگیری از پرخوری از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت به شمار می‌روند.

او افزود: بیماران دیابتی باید با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای معاینه توسط پزشک به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده و از خوددرمانی پرهیز نمایند.
 
انتهای پیام//م.ج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.