سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو کمیسیون آموزش مجلس:

رسیدن به جایگاه عزتمند در علم نیازمند حذف کنکور است

زاهدی گفت: اگر خواستار رسیدن به جایگاهی عزتمند در علم هستیم باید کنکور حذف شود.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی به وقت ایران، اظهار کرد: با کنکور نمی‌توانیم یک فارغ التحصیل دبیرستانی براساس انتظارات پیش بینی شده در سند تحول داشته باشیم.

او افزود: متاسفانه نظام آموزشی کشور در نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش هنوز به سمت و سوی آموزش مهارتی سوق پیدا نکرده است. یکی از دلایل اشتیاق جوان‌ها برای ورود به دانشگاه این است که بر این باورند با ورود به دانشگاه می‌توانند به کار دست یابند. در حالی که با نگاهی به بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا ملاحظه می‌شود که افراد بیشتر به سمت مهارت هدایت می‌شوند. حداکثر ۵۰ درصد از بچه‌ها بلافاصله بعد از دیپلم گرفتن وارد بازار کار می‌شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک فضای روانی ایجاد شده مبنی بر اینکه جوان کشور فکر می‌کند خوشبختی در درس خواندن است و این باور عارضه‌های بسیاری را به کشور وارد کرده است.

زاهدی همچنین درباره قانون ۱۳۸۶ مبنی بر لحاظ کردن معدل دیپلم و سنوات در کنکور، گفت: در آبان ماه سال ۸۶، این قانون مصوب شد، زیرا بر این باور بودند که کنکور دارای آفاتی است. کنکور سبب می‌شد به جای اینکه محتوا گرایی حاکم باشد، دانش آموزان به دنبال زدن تست بدون ادراک و فهم واقعی از مفاهیم درس باشند. در کنار آن جریانات و مافیای مربوط به مباحث درسی کنکور را از بیرون هدایت می‌کردند. به این دلیل این قانون به مجلس ارائه شد و با مخالفت سهوی در آموزش و پرورش تصویب شد.

او ادامه داد: آموزش و پرورش در این قانون مسئول شد تا سابقه تحصیلی را ارائه دهد، و بر این اساس به صورت پلکانی تا جایی که در سال اول برنامه پنجم در سال ۱۳۹۵، کنکوری وجود نداشته باشد، اما این اتفاق نیفتاد.

زاهدی درباره عدم اجرایی شدن این قانون گفت: اولین دلیل آن بحث وزارت آموزش و پروش است. متاسفانه این وزارت نتوانست آزمون‌های پیش بینی شده را انجام دهد.

باید نظام پرداخت حقوق و دستمزد کشور را ساماندهی کرد

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید دید که در سند تحول، تعبیر و تفسیر از نحوه تربیت دانش آموز چیست و چه انتظاری دارد. در سند درباره تربیت شخصی، خلق و خوی فردی و رفتار اجتماعی و باور‌های اعتقادی و دینی، مهارت و خلاقیت و نوآوری فرد بحث می‌کند؛ که مولفه‌های جدی برای تربیت یک دانش آموزی در دوره دبیرستان است، اما با نگاهی به سیستم آموزش و پرورش دیده می‌شود که خلاقیت و نوآوری در دوران دبیرستان تحت تاثیر کنکور قرار می‌گیرد. در حالی که یک فرد برای کنکور نیازی به خلاقیت و نوآوری ندارد و تنها به مهارت تست زنی و تاکتیک نیاز دارد؛ بنابراین عوامل متعددی باید همزمان در کنار هم به صورت یک در هم تنیدگی کار شود. با کنکور نمی‌توان یک فارغ التحصیل دبیرستانی براساس انتظارات پیش بینی شده در سند تحول داشته باشیم. بنابراین؛ اگر خواستار رسیدن به عزتمندی در جایگاه علم هستیم باید کنکور حذف شود، ولی متاسفانه دست‌های پنهان اجازه این کار را نمی‌دهد.

زاهدی افزود: در کشور به لحاظ برخی عوامل اجتماعی و یا سیاست گذاری‌های اشتباه، عدالت اجتماعی از بعد حقوق و مزایا و دریافتی‌ها مشکل وجود دارد که باید حتما نظام پرداخت حقوق و دستمزد را ساماندهی کرد و در آن عدالت محوری صورت بگیرد.

دلایل محقق نشدن حذف کنکور

در ادامه مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شاید یکی از دلایل محقق نشدن حذف کنکور، توجه نکردن به تمام ابعاد مسئله است. باید استدلال‌های مخالفان و موافقان کنکور مورد بررسی قرار گیرد تا مدیریتی مناسب در این راستا شکل بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مخالفان کنکور اذعان می‌کنند که از کلاس‌های کنکور سوءاستفاده می‌شود و به بحث استرس شدید شرکت کنندگان نیز اشاره می‌کنند. از سویی بحث عدم توجه به سوابق دانش آموز و بسنده کردن به آزمون نصف روزی را می‌توان یکی از آسیب‌ها دانست. از دیگر آسیب ها، عدم توجه به شخصیتی افراد و اکتفا به هوش شناختی، عدم توجه به مفهوم و حفظ محوری، شرطی سازی و تک بعدی شدن افراد است و سوال اینجاست که آیا در آموزش و پرورش زمینه‌ای برای حل این اشکالات وجود دارد. به نظر می‌رسد که زیرساخت‌های لازم هنوز در آموزش و پرورش کشور فراهم نشده است.

او افزود: تا زمانی که مشکل اشتغال و معیشت در بسیاری از رشته ها، جبر روانی از سوی خانواده ها، دولتی بودن دانشگاه و محدود بودن ظرفیت حل نشود، حل کنکور میسر نیست.

ویس کریمی عنوان کرد: سلیقه‌ای بودن مدیریت‌ها به جای برنامه محور بودن یکی از ضعف‌های دولت‌ها است. با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، گاهی دولت جدید تعهد رئیس جمهور دولت قبلی را نمی‌پذیرید.

او تاکید کرد: مجلس نیز به مصوبات خود پایبند نیست، مجلس سال ۸۸ مصوبه‌ای در مورد جذب آموزش و پرورش انجام داده است که تاکنون ۱۱ مورد الحاقیه به آن داده شده است.

ویس کریمی گفت: متاسفانه برای عدم اجرای قانون از طرف مدیران، اجرای بازخواست و مجازات جدی نداریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۲ دی ۱۳۹۹
تو نتونستی کنکور نظام قدیم رو تمدید کنی، سنگ بزرگ نشانه نزدنه
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۲ دی ۱۳۹۹
رسيدن به جايگاه عزتمند در علم و دانش حذف امثال توست
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۲ دی ۱۳۹۹
در کل نمره محور بودن مدارس و دانشگاه ها بزرگترین ضربه به وجهه علمی کشوره. دانشجو به جای یادگیری فقط معتاد افزایش نمره شده