سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس؛ ظرفیتی بالقوه در تولید محصولات باغی دیم

رئیس بخش باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: استان فارس در حوزه تولید محصولات باغی دیم بالاخص پنج محصول از ظرفیت بالقوه‌ای برخوردار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رئیس بخش باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در نشست با حضور معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و هیات همراه، گفت: به طور خاص محصول‌های انجیر، انگور، بادام، گل محمدی و زعفران قابلیت توسعه به شکل دیم را دارد به نحوی که هیچ فشاری بر منابع آب زیر زمینی وارد نشود.

به گفته علی قرقانی؛ در این طرح باغ‌ها از آب باران استفاده می‌کنند و اگر خوب طراحی شود می‌تواند سفره‌های آب زیر زمینی را تقویت کند؛ از طرفی در تولیدات دیم کود و سم‌های شیمیایی چندان استفاده نمی‌شود و اگر درست مدیریت شود می‌تواند محصول سالم و ارگانیک تولید کند.

رئیس بخش باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز خواستار حمایت‌های مادی و معنوی دولت و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از این طرح شد تا منشاء خیر برای استان فارس و کشور باشد.

او با اشاره به اینکه جایگاه دانشگاه شیراز، دانشکده کشاورزی و بخش باغبانی آن در عرصه بین الملل و کشور بر هیچ کس پوشیده نیست، افزود: بخش باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در حوزه نیروی انسانی و آزمایشگاه‌ها از وضعیت خوبی برخوردار است، اما درحوزه مزرعه، گلخانه به خصوص گلخانه‌های مدرن و باغ، آن امکاناتی که از قبل بوده است فرسوده و نیازمند نوسازی است از این رو طرحی تهیه و زمین نیز به آن اختصاص یافته است در صورت اعطای اعتبار برای احداث آن‌ها این طرح‌ها اجرایی می‌شود.

به گفته رئیس بخش باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، در صورت ساخت این مجموعه‌ها دانشگاه و وزارت جهاد کشاورزی متقابلا از منافع آن به برای پیشبرد اهداف کلان خود بهره برداری‌های بهینه خواهند کرد.

او با بیان اینکه او و یکی از همکارانش کتابی با عنوان تجربه کشاورزی در کشور نیوزلند تدوین کرده اند، اضافه کرد: این کتاب می‌تواند الگویی برای برنامه ریزی در استان و کشور باشد از این رو ۳۰۰ نسخه از آن به معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی هدیه می‌کنیم.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.