به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره «پایان اعمال نظر سلیقهای در محتوای آموزشی»، «تحویل ١٧٠ هزار مسکن فرهنگیان تا سال ١۴٠١» و «تخصیص ردیف بودجه برای اجرای بسته های تحولی سند تحول» سپری شد.
پایان اعمال نظر سلیقهای در محتوای آموزشی
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در راستای روزآمد سازی نظاممند و اصولی محتوای کتابهای درسی و به منظور اجتناب از هرگونه اصلاحات بدون پشتوانه پژوهشی و مبتنی بر تصمیمات شورای برنامهریزی؛ شیوهنامه تغییر کتابهای درسی را تدوین کرد.
آنطور که در مقدمه این شیوه نامه آمده است: در نظام تعلیم و تربیت عمومی جمهوری اسلامی کتاب درسی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر به عنوان اصلیترین جزء بسته یادگیری است که براساس برنامه و اهدافی معین و با حجمی مشخص تدوین میشود.
کتاب درسی، مفهوم برنامهی درسی و ساختارها را، به طریقی که برای تربیت، آموزش و یادگیری مناسب است، تبیین و تفسیر میکند و از طرف مخاطبان اصلی آن یعنی دانش آموزان، معلمان و متولیان و علاقهمندان این حوزه از لحاظ ابعاد فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی جغرافیایی و زمانی با حساسیت بسیار بالایی مورد رصد و پایش قرار میگیرد.
تحویل ١٧٠ هزار مسکن فرهنگیان تا سال ١۴٠١
گودرز کریمی فر مدیرکل تعاون و پشتیانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برای تحویل ۴۴ هزار واحد مراحل مقدماتی کار انجام و روند ساخت و ساز آغاز شده است.
کریمیفر بیان کرد: بعد از این مرحله برای تعیین تکلیف تعیین تکلیف حدود ٣٠ هزار نفر باقی مانده تحویل مسکن انجام خواهد شد و بعد از طی تکمیل کار فراخوانهای بعدی انجام خواهد شد.
او تصریح کرد: در نظر داریم تا طی سه سال یعنی مرداد ١۴٠١ تحویل ١٧٠ هزار مسکن فرهنگیان را عملیاتی کنیم و تا به امروز هم روند کار رضایتبخش بوده است.
تخصیص ردیف بودجه برای اجرای بسته های تحولی سند تحول
علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای سند تحول بنیادین در سال آینده بیان کرد: در شرایط کنونی فصل الخطاب همه برنامههای وزارت آموزش و پرورش موضوع اجرای سند تحول است یعنی موظف هستیم که همه برنامههای معمول خودمان را در قالب سیاستها و راهکارهای سند تحول دنبال کنیم.
او ادامه داد: تاکنون بر اجرای سیاستها و برنامههای ۶ زیر نظام سند تحول بنیادین متمرکز بودیم با پیشبینیهایی که در نامههای متمرکز وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاد و ضرورت تسریع در بعضی از حوزهها نیازمند تدوین پیشرانهایی بود که بتوانند اجرای سیاستها را تصویب کنند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در وزارت آموزش و پرورش بستههای تحولی را پیشبینی کردیم، گفت: این بستهها پیشرانهای هر کدام از این زیر نظامها هستند و برای آن اعتبارات مشخص را در لایحه ۱۴۰۰ پیش بینی کردیم.
بیعدالتی آموزشی و کاهش کیفیت تربیت معلم؛ دو روی سکه جبران بیپولی آموزش و پرورش
چگونگی تأمین و ایجاد نظام انگیزشی معلمان به عنوان محوریترین عناصر نظام تعلیم یکی از مؤلفههای مهم عدالت محوری است و در لایحه بودجه چند سال اخیر، کم توجهی به کمبود معلم و کسری بودچه پنهانی با کاستن از تعداد معلم هر سال بیشتر شده است.
براساس استانداردهای مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۲ و قانون برنامه ششم توسعه، نسبت دانش آموزان به معلم (تراکم کلاسی) در دوره ابتدایی ۲۰ به ۱ تعریف شده است و بر مبنای گزارشهای عملکرد منتشر شده از سوی سازمان برنامه و بودجه این نسبت در سال تحصیلی ۱۳۹۵ معادل ۲۵ و در سال ۱۳۹۸ به عدد ۲۹.۹ افزایش یافته است و برآورد میشود در سال ۱۴۰۰ به عددی بیش از ۳۱ برسد.
حجت اله بنیادی پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در این باره گفت که با احتساب جمعیت دانش آموزی بیش از ۷ میلیون در دوره ابتدایی و نسبت ۲۰ به ۱ دانش آموزان به معلم، میزان کمبود معلم و کسر بودجه آن در لایحه پنهان است، به این ترتیب برای حدود ١١٧ هزار معلم دوره ابتدایی با میانگین حقوق ۶ میلیون تومان در ماه، کسری بودجه با تأمین نشدن حق التدریس این تعداد معلم موجود به صورت پنهان وجود دارد که معادل ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان میشود. این وضعیت در دو دوره تحصیلی دیگر نیز تا حد زیادی وجود دارد.
۳۰درصد معلمان آمریکایی و ژاپنی امکان آموزش مجازی ندارند
علی خاکی دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان بیان کرد: در نتیجه این بررسیها مشخص شد در کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن و فرانسه ۳۰درصد معلمها از امکانات و آمادگی کافی برای آموزش مجازی برخوردار نیستند.
او گفت: مسئله بحران آموزش در دوران کرونا صرفا مربوط به ایران نیست و سایر کشورها نیز با این مسئله مواجه هستند؛ بنابراین با وجود اینکه کشور در تنگناها و محاصره اقتصادی قرار دارد، اما در بسیاری از زمینهها از جمله آموزش ضعفهای چشمگیری ندارد و در مسیر پیشرفت است. لازم به ذکر است در حال هماهنگی هستیم که ایدههای اجرایی، وارد عرصه تولید شوند.
انتهای پیام/