سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دو گونه جدید پرنده در مه‌ ولات ثبت شد

رئیس حفاظت محیط زیست مه‌ولات گفت: در پایش زیستگاه‌های طبیعی حیات‌وحش مه‌ولات در ۴۸ ساعت گذشته، دو گونه پرنده نادر به نام‌های خروس کولی و ترمتای برای اولین بار به ثبت رسیده و از آن تصویربرداری شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمید جوانبخت رئیس حفاظت محیط زیست مه‌ولات گفت: خروس کولی پرنده‌ای است آبچر که در فصول سرد سال از نقاط سردسیر به نوار‌های جنوبی مهاجرت کرده و در کشتزارها، علفزار‌ها یا مناطقی با پوشش گیاهی کوتاه به‌سر می‌برد.

او افزود: طول این پرنده به طور میانگین ۳۰ سانتیمتر بوده و کاکلی بلند و باریک بر سر دارد، این پرنده با منقارش سطح خاک را زیرورو کرده و از حشرات کوچک، برخی نرم‌تنان و دانه‌های گیاهان تغذیه می‌کند.

رئیس حفاظت محیط زیست مه‌ولات  ادامه داد: نسل این پرنده در سال‌های اخیر در معرض خطر انقراض قرار گرفته و لذا برنامه‌های حفاظتی ویژه جهت ازدیاد جمعیت آن ضروری است.

جوانبخت در خصوص پرنده تُرمتای که برای اولین بار در مه‌ولات به ثبت رسیده است، بیان کرد:  تُرمتای گونه کوچک و نادری از شاهین سانان است که بین ۲۶ تا ۳۳ سانتیمتر طول و ۲۲۰ گرم وزن دارد، نسل این پرنده اکنون در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

رئیس حفاظت محیط زیست مه‌ولات تاکید کرد: تُرمتای پرنده‌ای تیزپرواز است که معمولا در ارتفاعات پایین پرواز می‌کند، قدرت مانور بالایی در پرواز داشته و در چشم بر هم‌زدنی شکارش را غالبا در هوا انجام می‌دهد، معمولا از پرندگان کوچک، جوندگان و حشرات تغذیه نموده و در دشت‌ها و بوته‌زار‌های بیابانی و کشتزار‌ها و اطراف تالاب‌ها بسر می‌برد، این پرنده مهاجر بوده و در ایران زادآوری ندارد.
 
انتها ی پیام// ف.غ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.