به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان درباره اهداف برگزاری شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان بیان کرد: حاکم شدن شرایط کرونایی در کشور ضرورت ورود بسیج فرهنگیان کشور به نظام تعلیم و تربیت را بیش از گذشته گوشزد کرد؛ بنابراین با این دیدگاه سایر نهادها برای بهبود تعلیم و تربیت باید برای کمک به این وزارتخانه وارد عرصه شوند.
او ادامه داد: بسیج فرهنگیان با هدف کمک به وزارت آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت به این زمینه ورود پیدا کرد همچنین با توجه به اینکه در شرایط کرونایی آموزش و پرورش به یکی از موضوعات حاد کشور تبدیل شده است لذا تلاش در راستای ارتقاء آن، جهاد محسوب میشود.
دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان در توضیح محورهای اصلی این جشنواره افزود: باتوجه به اینکه چندین سال است که بسیج فرهنگیان کشور با همکاری دانشگاه فرهنگیان کشور جشنواره کشوری علمی پژوهشی را برگزار میکنند، امسال به دلیل شرایط کرونایی ۵ محور اصلی برای برگزاری این جشنواره درنظر گرفته شده است.
خاکی افزود: یادگیری موثر، توجه و رسیدگی به زیرساختها، الگوهای تربیتی موثر نظام آموزشی، مدیریت نظام آموزشی در شرایط کرونا و سایر موضوعات مرتبط و قابل طرح متناسب با اهداف جشنواره، محورهای اصلی جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان را تشکیل میدهند.
ارسال حدود ۳۰ ایده اجرایی به دبیرخانه جشنواره
دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان تصریح کرد: در ذیل این پنج محور ۲۰ موضوع مشخص شد که مسائلی نظیر یادگیری موثر در دوران کرونا، ارزشیابی موثر در آموزشهای غیرحضوری، نقش خانواده در تربیت و یادگیری، رسانه فضای مجازی و یادگیری موثر، همسویی جریان تربیت خانواده و تعلیم و تربیت رسمی، نقش انجمن اولیاء و مربیان، تاثیر سواد رسانه و فضای مجازی بر کارکرد نقش معلمان و تربیت دانش آموز، وظیفه شناسی و احساس مسئولیت معلمان در شرایط کرونا، شبکه شاد، قوت ها، ضعفها و راهکار ها، توانمندی معلمان در بهره گیری از ابزار رسانه و فضای مجازی، مهارتهای ICDL و تاثیر آن بر نقش معلمان و دانش آموزان در یادگیری، شبکه شاد، سلامت و امنیت دانش آموزان، مدیریت زمان در آموزشهای مجازی، برنامه ریزی کارآمد آموزشی و درسی، شناسایی و رفع آسیبهای نظام آموزشی در شرایط کرونا، کرونا و شکاف آموزش یادگیری، آسیب شناسی پسا کرونا، تجارب زیسته، ایدههای دانشجویان و دانش آموزان، ایدههای آزاد، نوآورانه، خلاق، پویا و موثر برای آموزش و پرورش، موضوعات این جشنواره هستند.
خاکی گفت: در مجموع این ۵ محور به همراه زیرمحورها تدوین و تحت عنوان ایدهپردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا به استانها ارسال شد و اطلاعرسانی صورت گرفت و در نهایت ۷هزار و ۴۶۹ ایده از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۸۹۳ ایده انتخاب و پذیرفته و ۳۶ ایده به عنوان رتبههای یک تا سه کشوری برگزیده شدند. علاوه بر این حدود ۳۰ ایده دیگر به عنوان ایده اجرایی نیز به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
او به پارهای از توضیحات در مورد آثار ارسال شده به دبیرخانه شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان پرداخت و اظهار کرد: به علت اینکه تا قبل از کرونا آموزش از طریق سنتی شکل میگرفت، در مواجهه با کرونا و لزوم آموزش از راه دور، زیرساختها و آمادگی لازم برای آموزشهای غیرحضوری در کشور وجود نداشت.
دوران کرونا ارزش نهفته معلمان را بیدار کرد
دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان گفت: علاوه براین کرونا همزمان با ورود به کشور از مسائل دیگری هم پرده برداشت. در دوران آموزش غیرحضوری خانوادهها به ارزش نهفته معلمها پی بردند و متوجه شدند که حضور معلم در کنار دانشآموز در کلاس تا چه اندازه مفید است. همچنین در این دوران معلمها چند برابر آموزش حضوری وقت و زمان صرف آموزش کردند و کار آنها چندبرابر شد، افزون بر این معلمها به دلیل استفاده متناوب از گوشی همراه و یا سایر وسایل ارتباطی در دراز مدت دچار آسیب میشوند.
خاکی با اشاره به آسیبهای دانشآموزان در کرونا و آموزش غیرحضوری ادامه داد: در دوره آموزش غیر حضوری نظم دانشآموز بهم ریخته شد. آسیب دیگر به دانشآموزان در شرایط کرونایی ناشی از دسترسی آنها به اینترنت است. یکی دیگر از آسیبها مربوط به بخش ارزشیابیها است به این ترتیب که برخی از دانشآموزان زمان امتحان پاسخها را هماهنگ میکردند. با توجه به آسیبهای مذکور معتقدم که فعالیت در این حوزه کمتر از دفاع مقدس نیست و به همین دلیل بود که بسیج وارد عرصه کمک به نظام تعلیم و تربیت شد.
او درباره معیارهای انتخاب آثار ارسال شده به شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان ابراز کرد: جشنواره از تیر شروع شد و تا پایان شهریورماه ادامه داشت و در این جشنواره حدود ۳۷۰ نفر از کارشناسان و داوران از سراسر کشور حضور داشتند.
خاکی اضافه کرد: برای نمونه تشکیل مدرسه مجازی مدرسه جمهوری اسلامی از جمله ایدههایی بود که از طرف شرکتکنندگان در جشنواره، به دبیرخانه ارائه شد. البته این ایده قابلیت اجرایی دارد و حتی به صورت آفلاین هم میتواند به کار خود ادامه دهد. یکی دیگر از پیشنهادات مبنی بر استفاده از رادیو برای آموزش بود چرا که رادیو طول موج بیشتری دارد و نیازی هم به اینترنت ندارد و همگان میتوانند از آن استفاده کنند.
بحران آموزش در ایام کرونا محدود به ایران نیست
دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان بیان کرد: در این جشنواره وضعیت آموزش از راه دور سایر کشورها هم مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه این بررسیها مشخص شد در کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن و فرانسه ۳۰درصد معلمها از امکانات و آمادگی کافی برای آموزش مجازی برخوردار نیستند.
او گفت: مسئله بحران آموزش در دوران کرونا صرفا مربوط به ایران نیست و سایر کشورها نیز با این مسئله مواجه هستند؛ بنابراین با وجود اینکه کشور در تنگناها و محاصره اقتصادی قرار دارد، اما در بسیاری از زمینهها از جمله آموزش ضعفهای چشمگیری ندارد و در مسیر پیشرفت است. لازم به ذکر است در حال هماهنگی هستیم که ایدههای اجرایی، وارد عرصه تولید شوند.
انتهای پیام/