سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از گم شدن در پایتخت تا مرگ در نیمروز افغانستان/ ماجرای نفسگیرِ جانباز اعصاب و روان

فیلم تئاتر «قاسم غریب» داستان عجیب، اما واقعی یک جانباز اعصاب و روان را روایت می‌کند.

محمد فروزانی، کارگردان فیلم تئاتر «قاسم غریب» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح این نمایش گفت: دوست عزیزم، اسماعیل سلیمانیان، نویسنده نمایش نامه، طرح این اثر را پیشنهاد داد و برای جشنواره تئاتر مقاومت طرح را به نمایش نامه تبدیل کرد.

وی درباره موضوع فیلم تئاترش اظهار کرد: موضوع نمایش «قاسم غریب»، درباره جانباز اعصاب و روان به نام قاسم رضایی است که به دلیل مشکلاتش از خانواده خود جدا شده است و در تهران گم می‌شود. در نهایت نیروی انتظامی او را پس از مدتی، در یکی از پارک‌های قم دستگیر می‌کند. در ادامه ماجرای به دلیل شباهت ظاهری این جانباز با اتباع افعانستانی و نداشتن مدارک هویتی، وی را اشتباهی به ولایت نیمروز افغانستان می‌فرستند؛ در نهایت قاسم رضایی در آن شهر به دلیل گرسنگی، تشنگی و سرما از بین می‌رود.

این هنرمند درباره فرم اجرای نمایش بیان کرد: طرح‌های زیادی برای ساخت این نمایش در ذهنم بود، اما با توجه به فضای نمایش و شرایطی که برای این فرد به وجود آمده است، احساس کردم انتخاب فضای خالی و بدون هیچ آکسسوار خاص، برای این داستان مناسب است؛ به همین دلیل تنها یک نیمکت و تعدادی شخصیت که تقریبا شبیه هم هستند، در این صحنه قرار گرفته شده است. این آدم‌ها در ذهن این شخصیت اتفاق می‌افتد و از دریچه ذهن «قاسم غریب» این اتفاقات را می‌بینیم. در مدت زمانی که وقت داشتیم و با توجه به کرونا و وضعیت تعطیلی سالن‌ها سعی کردیم، تمرین‌ها را ادامه دهیم و سرگذشت این فرد را در فضایی ساده نشان دهیم.

فروزانی درباره انتخاب بازیگران با وجود شیوع ویروس کرونا گفت: انتخاب بازیگر هم در این پروژه شرایط خاص خود را داشت؛ چراکه برخی از بازیگران تمایل به کار نداشتند و بعضی دیگر به خاطر سلامتی خانوادشان، پروژه را رها کردند. تا حدی توانستم بازیگرانی را که مد نظرم بود و به شخصیت اصلی قصه می‌خورد، انتخاب کنم. نوید جعفری بازیگر چند نقش در نمایش بود. به دلیل شرایط پیش آمده، مجبور شدیم در مدت پنج روز، بازیگر عوض کنیم. البته خدا را شکر بازیگران جدید موفق ظاهر شدند.

کارگردان فیلم تئاتر «قاسم غریب» درباره تاثیر گذاری نمایش روی مخاطب بیان کرد: تلاش کردیم غربت، تنهایی و نگاهی را که جامعه ما به جانبازانِ اعصاب و روان دارند، بدون درگیری با کلیشه‌ها در فضای نمادین نشان دهیم.

وی در پایان اضافه کرد: در جشنواره‌های مختلف ملی، استانی و بین المللی شرکت کردم.  جشنواره تئاتر مقاومت به دلیل نظم و برنامه ریزی‌های دقیق دبیران بی نظیر بود. جشنواره‌های تئاتری به پرداخت موضوعات مختلف کمک و از نگاه‌های کلیشه‌ای و پر تکرار خصوصا در موضوع دفاع مقدس جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.