سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تناقض گویی مسئولان نسبت به مصرف مازوت در نیروگاه‌ها/ دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: عدم امکان تامین گاز نیروگاه‌ها دلیل استفاده از سوخت مازوت بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فصل سرما که می‌شود بحث آلودگی هوا در تمام شهرهای کشور از جمله تهران مطرح می‌شود. اگر بخواهیم میزان آلودگی هوای تهران را در سال جاری نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم هوای تهران امسال آلوده تر بود.

به گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان شهری علت افزایش آلاینده‌های هوا استفاده بیش از حد نیروگاه ها و کارخانه ها از سوخت مازوت بوده به طوری که نفس کشیدن در هوای مازوتی برای پایتخت‌نشینان سخت شده است.

از طرف دیگر به گفته مسئولان وزارت بهداشت ویروس کرونا در هوای آلوده گسترش بیشتری دارد و همین عامل باعث شده است که نگرانی برای انتشار این ویروس در هوای آلوده و افزایش بیماران کرونایی در شهر تهران بیشتر و بیشتر شود.

از دی ماه سال جاری آلودگی هوای تهران در برخی از روزها به مرز هشدار رسید بنابر همین اتفاق بود که مسئولان شهری برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در پایتخت جلساتی را برگزار کردند اما این جلسات نه تنها منجر به کاهش آلودگی هوا نشده بلکه روز به روز بر  نسبت آن افزوده شده است.

به اعتقاد کارشناسان، استفاده از سوخت مازوت در تهران و کلانشهرهای کشور افزایش پیدا کرده است، به طوری که مقامات دولتی و حتی شرکت به پخش فرآورده‌های نفتی نیز استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها را تایید کرده‌اند و به گفته شرکت پخش فرآورده های نفتی مجوز استفاده از این سوخت را از مراجع ذیصلاح دریافت کردند.

چند روز پیش بود که عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست گفته بود که در حال حاضر ظرفیت پالایشگاه ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدار شان نیست بنابراین مجبوریم در برخی از نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: علاوه بر استفاده نیروگاه‌ها از سوخت مازوت تردد خودروهای سنگین و استفاده از سوخت گازوئیل عامل دیگر آلودگی هوا در تهران است که استاندار تهران باید بر این مسئله نظارت داشته باشد.

در ادامه همین موضوع مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی گفته بود که تعدادی از نیروگاه ها در تهران به سمت مازوت سوزی رفتند.

وی در ادامه افزود: با مازوت سوزی نیروگاه‌ها در اراک برخورد شده است و نامه‌ای به دادستانی تهران نیز در این خصوص ارسال کرده ایم امّا اراده‌ای برای رفع آلودگی هوا در تهران وجود ندارد.

گفتنی است که سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سخنان عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را تکذیب کرده و گفته است که مصرف بالای گاز در کشور و عدم امکان تامین گاز نیروگاه‌ها دلیل استفاده نیروگاه ها و پالایشگاه ها از سوخت مازوت بوده است.

در ادامه این تایید ها و تکذیب ها انوشیروان محسنی بندپی که چندی پیش استفاده از سوخت مازوت در پالایشگاه‌ها را تایید کرده بود، روز گذشته در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران، استفاده نیروگاه‌ها از سوخت مازوت را تایید نکرد و گفت: در چند روز اخیر هیچ کدام از نیروگاه های تهران از سوخت مازوت استفاده نکرده اند.

این سخنان متناقض استاندار تهران نشان از این دارد که تاکنون نتوانستند نظارت جدی بر استفاده از این سوخت خطرناک در پالایشگاه ها و نیروگاه ها برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام دهند و سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه کسی و یا چه کسانی مجوز استفاده از سوخت مازوت را در پالایشگاه ها و نیروگاه ها داده است.

لازم به ذکر است در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران، تردد خودروهای سنگین در شب ،غیر فعال شدن کارگاه های ساختمانی و در خواست تعطیلی تهران به مدت دو روز مطرح و تصویب شد که شاید از این معضل یعنی آلودگی هوا در پایتخت کمی کاسته شود اما این راه حل می تواند راهگشا باشد .

مسئولان شهر تهران سال های گذشته علت اصلی آلودگی هوای پایتخت را تردد خودروهای فرسوده و سوخت غیرقابل استاندارد میدانستند اما حالا نیروگاه ها را عامل افزایش ذرات آلاینده در شهر تهران می دانند.

حال باید دید که با تشکیل جلسات متعدد توسط اساتید و کارشناسان و همچنین مسئولان شهری آیا می توان تهران را از این معضل و مشکل اساسی خلاص کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
وظيفه اشونه مشكلات رو حل كنن.
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۴ دی ۱۳۹۹
تعطیل کنید
غفار
۱۰:۱۷ ۱۴ دی ۱۳۹۹
آلودگی هوافقط به دلیل سوخت مازوت نیروگاهاوکارخانه هاست که ازقزوین وکرج وتهران وساوه تارشت وتبریزواردبیل ادامه دارد
بطوری که حتی اگر1ماشین هم نباشدآلودگی وبوی بدبسیارزیادقابل مشاهده است
سرباز
۰۸:۱۷ ۱۴ دی ۱۳۹۹
استفاده از سوخت مازوت را بگذاریم برای ساعت 9 صبح به بعد و برق شهر را در قبل از این ساعت از منابع دیگری تامین کنیم
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۴ دی ۱۳۹۹
شیراز صنعتی نیست ولی از اراک جمعیتش و وسایل نقلیه اش بیشتر هست، فقط فقط شرکت های صنعتی است یه سر عسلویه برو؟
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۴ دی ۱۳۹۹
شیراز صنعتی نیست ولی از اراک جمعیتش و وسایل نقلیه اش بیشتر هست، فقط فقط شرکت های صنعتی است یه سر عسلویه برو؟
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۴ دی ۱۳۹۹
این همه در مورد آلودگی صحبت شده. ی نفر نیومد بگه که میزان دود خروجی از لوله دودکش پشتبام آپارتمانها چه نقش و سهمی در آلودگی داره. همش تعطیلی و طرح ترافیک و خودروها و یا مازوت. دود خروجی بخاری و آبگرمکن خونه ی من طی 24 ساعت ده برابر ماشینم هست که روزی دو ساعت ازش استفاده میکنم. اختلاف مترمکعب گاز مصرفی در زمستان با الباقی ماه ها نشان دهنده ی مزان الودگی ناشی از گرمایش ساختمانها هستش.