سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از پدیده مهندسی دریایی جهان تا پل قشم + فیلم

کشور چین تاکنون سازه‌هایی بی نظیر ساخته است که یکی از دیگری جذابتر هستند.

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان، پل هنگ‌کنگ ماکائو یک سیستم عظیم دریایی به طول ۵۵ کیلومتر است که منطقه ژو‌های جنوب چین را به هنگ‌کنگ و ماکائو از طریق آب وصل می‌کند. این سازه مجموعه‌ای از ۳ پل کابلی، یک تونل زیر دریا و ۴جزیره مصنوعی است که به عنوان طولانی‌ترین گذرگاه دریایی و شاهکار مهندسی دریایی جهان شناخته می‌شود. هزینه ساخت پل حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده و عمر مفید آن برای ۱۲۰ سال است که در کمتر از ۹ سال ساخته شد.

در ایران نیز طرح ساخت پل ۴ کیلومتری اتصال بندرعباس به جزیره قشم از سال ۱۳۵۱ مطرح شد، با وقوع انقلاب و جنگ ۸ ساله طرح به فراموشی سپرده شد. تا سال ۱۳۷۵ که طرح ساخت آن بار دیگر عنوان شده و در سال ۱۳۸۸ ساخت آن تصویب شد. اکنون پس از گذشت نیم قرن از طرح این پروژه ۸۵۰ میلیون یورویی، تاکنون تنها ۱۷ درصد پیشرفت داشته و احتمالا به پروژه‌ای به مراتب ناامید کننده تر و طولانی‌تر از آزادراه تهران-شمال تبدیل خواهد شد.

 


بیشتر بخوانید


 

 

 

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
نوروز
۰۰:۴۱ ۱۳ دی ۱۳۹۹
ای کاش با ساخت یک پل دیگر، جزیره خارگ را به بندر گناوه پیوند بدهند تا رنج ودردهای مردم خارگ برای رفت و آمد برای همیشه به پایان یرسد...
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۲ دی ۱۳۹۹
تنها میتوان یک آه بسیار بزرگ و هزاران تأسف و افسوس خورد
کشیدن آهی برای آتش زدن سرمایه های ملی و پروژه های ملی و راکد ماندنشان برای نیم قرن!!!!!!!!!!!
حمید
۲۳:۱۲ ۱۲ دی ۱۳۹۹
با یک سوم پولی که خاوری باد میشه ساخت بعد هم با چند سال عوارض این پول بر می گرده ولی دوست دارن ملت چند ساعت زجر بکشن تو این مسیر ۱۸۰۰ متری
یک پیرو انقلاب
۲۳:۰۸ ۱۲ دی ۱۳۹۹
تقریبا یازده و دوازده برابر پل قشم بندرعباس !!!!!!!
خدایا چرا اینقدر نادان و مدیر و مسؤل بی مسولیت تو این کشور هست؟؟؟؟؟؟؟
چرا ؟؟؟؟؟؟
آخه چرا؟؟؟؟؟؟
پبدنی
۲۳:۰۲ ۱۲ دی ۱۳۹۹
این پروژه را باید به قرارگاه بزرگ سازندگی خاتم الانبیا داده شود تا ظرف مدت کوتاهی تحویل ملت ایران دهند و یک یادگاری برای همه نسلها شود.
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۲ دی ۱۳۹۹
میلیاردها افسوس بر کندی و بی عرضگی و تنبلی ما و مسولانمان و مدیریت کند و غیر جهادی و....و....و....
جز افسوس و آه و حسرت چیزی نمیتوان گفت...
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۲ دی ۱۳۹۹
بسازید. درامد ساز است
در دبی از یک خیابان معمولی ماشین رد شود
4 درهم برای هر طرف
ببینید چه منبع درامدی است
رفت و امد 8 درهم
بختیاری
۲۲:۲۷ ۱۲ دی ۱۳۹۹
هزاران هزار هزار افسوس!!!!!!
چقدر نمایندگان و مدیران ما شل و کندند.
رضا
۲۱:۰۱ ۱۲ دی ۱۳۹۹
ساخت پل برای جزیره قشم یک کار کارشناسی نشده بوده که در صورت ساخت آسیبهای زیادی چه طبیعی و چه فرهنگی به قشم و ساختار جمعیتی و بخصوص اکوسیستم منحصر به فردش وارد میکنه
Reza
۱۹:۳۱ ۱۲ دی ۱۳۹۹
ما کجا و اونا کجا
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۲ دی ۱۳۹۹
هر سال به اندازه کل بودجه اش خودروها باید داخل صف وقت و بنزین تلف کنند تااز این ۵ کیلومتر عبور کنند.
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۲ دی ۱۳۹۹
باس بدن خارجیا تاساخته بشه
وگرنه ایرانی بااینکه میتونه بسازه
ارش
۱۰:۴۴ ۱۲ دی ۱۳۹۹
.اگر یک حساب سرانگشتی بکنید میبینید بطور معمول برای یک پروژه اینچنینی لااقل دوسه برابر هزینش بودجه میدن که اضافه تقسیم میشه بین پیمانکارهاومدیران بالادستی.هرکه دستی قدرتمنددرلابی کردن برای واگذاری ساخت پروژه داره. بقول بنده خدایی علی برکت الله.خدا بده برکت
ایرانی
۱۹:۲۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
باور کنید واسه کار این پل بودجه هست ولی برای پول جیبی آقازاده ها میره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ای خداااااااچرااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Mn
۱۶:۰۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
ادمین جان، پل بندرعباس به قشم نیست، این پل از شهر بندرپل به شهر بندرلافت که پایه هاشو ساختن و نیمه کاره ب دلیل نبود بودجه نیمه کار مونده.
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۱ دی ۱۳۹۹
اون 17 درصد هم در دولت دهم انجام گرفت.
متأسفانه دولت که عوض شد، چون سیاست بر محدود کردن فعالیت قرارگاه خاتم الانبیا بود، این پروژه هم مثل اکثر پروژه های عمرانی تعطیل شد.
رضا
۱۳:۵۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
ما فقط حرف میزنیم و شعار میدهیم
مبین
۱۱:۲۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
علی برکت الله
محمد حسین
۱۰:۱۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
کاش میشد زیر نویسش میکردید
عباس
۰۸:۰۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
اراده میخواد که اونا دارن و متاسفانه ما نه وگرنه هیچ کشوری مثل ایران مهندس کاربلد و پول کافی نداره