سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پس از ترور سردار سلیمانی؛

واشنگتن دستور بازداشت مسافران ایرانی را به اداره گمرک آمریکا داد

مدارکی که به تازگی افشا شده نشان می‌دهد آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی به اداره گمرک این کشور دستور بازداشت ایرانیان را صادر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پولیتیکو در گزارشی اعلام کرد اسنادی که به تازگی افشا شده بیانگر آن است که آمریکا پس از ترور «سردار حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به اداره گمرک ایمن کشور دستور بازداشت ایرانیان را صادر کرده است.

به نوشته این وبگاه خبری «یک دادگاه فدرال آمریکا به اداره گمرک و حفاظت مرزی کشورش دستور داد تا از مسافران ایرانی، لبنانی و فلسطینی که به آمریکا وارد می‌شوند بازجویی کند و از آن‌ها پرونده‌هایی تشکیل دهد.»

این خبر پس از یک سال از این اقدام آمریکا در حالی منتشر می‌شود که اسنادی افشا شده که بیانگر بازجویی مقامات آمریکا در سال گذشته پس از ترور سردار سلیمانی از مسافرانی حتی با تابعیت آمریکایی است که با ایران رابطه‌ای داشته باشند.

یکی از این اسناد نشان می‌دهد افسران مرزی آمریکا اتباع ایرانی یا افرادی که به ایران سفر داشته‌اند را مورد بازجویی قرارداده‌اند. این سند در همان زمان منتشر شده است.

سند دیگری که از سوی «شورای روابط اسلام-آمریکا» در واشنگتن به دستور دادگاه منطقه‌ای واشنگتن فاش شده است نیز بیانگر آن است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، به اداره گمرک و حفاظت مرزی دستور بازداشت مسافران «ایرانی، لبنانی، و فلسطینی» را صادر کرده است.

در همان زمان نیز پس از ترور سردار سلیمانی در عراق گزارش‌های مختلفی بیانگر آن بود که مرزبانان آمریکا متولدین ایران را که از راه کانادا وارد مرز آمریکا می‌شدند را بازداشت و بازجویی کرده است.

در ابتدا مرزبانی آمریکا این گزارش‌ها را رد کرد و گفت دستوری برای بازداشت ایرانیان صادر نشده است.

یکی از وکیل‌های آمریکا در این باره گفت: «این دستور نشان می‌دهد دولت کشورمان درصدد مخفی کردن یک اقدام غیرقانونی بوده و افراد را تنها برمبنای محل تولد مورد بازجویی قرار داده است.»

به گفته او این اسناد بیانگر آن است که «دولت آمریکا باید مسئولیت‌پذیرتر باشد.»

بهمن ماه سال گذشته برای نخستین بار شبکه سی ان ان اعلام کرد به یک یادداشت رسمی دست پیدا کرده است که دولت آمریکا به افسران گمرک دستور داده است در مبادی ورودی با کشور کانادا مسافران ایرانی تبار را بازداشت و بازجویی کند.

در بخشی از متن این سند آمده بود: «بعد از ترور ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، رهبر عالی ایران وعده انتقام سخت داده است به همین دلیل سطح هشدار تهدید بالا است. ماموران مرزی باید تمامی کسانی که در ایران، لبنان یا فلسطین متولد شده‌اند را مورد بازرسی و پرسش قرار دهند.»

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.