سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سال نوی میلادی به رنگ کرونا+ فیلم

مسیحیان در کشورهای مختلف جهان در حالی امسال به استقبال کریسمس و سال نو میلادی می‌روند که بابانوئل با ظاهری متفاوت همراه با ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در جمع مردم حضور پیدا می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،همه ساله با فرا رسیدن سال نو مسیحی حال و هوای جلفا هم عوض می‌شود. بوی شیرینی مخصوص ارامنه و کاج‌های آذین بندی شده و کوچه‌های آراسته شده چهره جلفا را حسابی تغییر می‌دهند.

اصفهان پذیرای هموطنان ایرانی از مذاهب الهی مختلف است که هر ساله با آغوشی باز از آیین‌ها و جشن‌های آن‌ها استقبال می‌کند و آن را در کنار آیین‌های ملی و مذهبی گرامی می‌دارد که یکی از جلوه‌های آن را می‌توان در گرامیداشت ایام سال جدید میلادی و تولد حضرت عیسی مسیح (ع) دید به طوریکه شهر بویژه محله ارمنی نشین جلفا حال و هوایی دیگر به خود می‌گیرد.

هر ساله معابر و فروشگاه‌ها در محله جلفای اصفهان با نزدیک شدن به زمستان و آغاز سال نوی میلادی و جشن‌های کریسمس، آذین بندی می‌شد و درختان کاج تزیین شده در خیابان‌ها جلوه می‌کرد و شور و نشاط هموطنان ارمنی با جشن‌های آخرین شب پاییزی یعنی شب یلدا آمیخته می‌شد.

کریسمَس (Christmas) جشنی در آیین مسیحیت است که به‌منظور گرامیداشت زادروز حضرت عیسی مسیح (ع) برگزار می‌شود، بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز بیست و پنجم دسامبر (پنجم دی) جشن می‌گیرند، اما مسیحیان ارتدوکس و ارامنه شب کریسمس را ششم ژانویه (هفدهم دی) جشن می‌گیرند و فردای آن روز یعنی هفتم ژانویه را به عنوان ولادت حضرت مسیح می‌شناسند.

ارمنی‌ها بزرگترین گروه مسیحیان کشورمان هستند که در تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و سایر شهر‌ها سکونت دارند و جمعیت آن‌ها حدود یکصد هزار نفر تخمین زده می‌شود که از این تعداد حدود هشت هزار ارمنی در اصفهان زندگی می‌کنند.

ارمنی‌های اصفهان گروهی از مردم ارمنی‌تبار جلفای قدیم در مرز‌های شمالی کشور هستند که پس از کوچ بزرگ از جلفا یعنی در سال ۱۶۰۵ به دستور شاه عباس اول به اصفهان آورده و در آنجا ساکن شدند. آن‌ها ابتدا در محله‌ای به نام جلفا اسکان یافتند و چندین کلیسا در آن محله ساخته شد که اکنون تعدادی از آن‌ها به مهمترین بنا‌های تاریخی و گردشگری استان و کشور تبدیل شدند از جمله کلیسای وانک که یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین کلیسا‌های ایران است.

اما امسال به دلیل همه گیری بیماری کرونا چنین امکانی فراهم نبود و از عید نوروز گرفته تا مراسم مذهبی به روشی دیگر و با تاکید بر پرهیز از تجمع و گردهمایی برگزار شد.

ویروس کرونا همچنان در کشورمان در حال انتشار است و با وجود کاهشی شدن روند ابتلا به آن در ماه آذر، اما همچنان بر پرهیز از دورهمی و تجمع برای پیشگیری از شیوع این بیماری تاکید می‌شود تا بتوان بطور کامل بر آن غلبه کرد و جشن شکست کرونا را گرفت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.