سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد سازمان بازرسی کشور از فرمول جدید تعیین قیمت خودرو

رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره تصمیم جدید شورای رقابت گفت: ما نگران هستیم این تصمیم باعث افزایش قیمت خودرو‌های موجود در بازار شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام حسن درویشیان رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: مجموعه‌ای موفق خواهد شد که از برنامه‌ای مدون و با قابلیت اجرا و زمان بندی مناسب داشته باشد. این موضوعی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته و در اسناد بالا دستی به آن اشاره شده است. باید برای هر اقدامی زمان بندی تعیین و اجرای آن پیگیری شود.

او گفت: باید سند توسعه هر بخشی مورد توجه قرار گیرد و بروزرسانی انجام شود،  برای مثال سند توسعه صنعت خودرو ما از سال ۹۳ بازنویسی نشده در حالی که باید تمام چالش‌های آن دوباره بررسی شود. منابع خدادادی زیادی با عنوان معادن در اختیار ما قرار گرفته است و بدون شک شکر این نعمت بهره گیری مناسب از آن است. سنگ آهن معادن ما به صورت خام صادر می‌شد و ارزش افزوده آن به کشور‌های خریدار می‌رسید در حالی که باید از این خام فروشی‌ها خلاص شویم. بخش قابل توجهی از وظایف این وزارتخانه نظارتی است که مهم‌ترین آن بازار است. خروجی و نتیجه بازرسی‌ها مهم است تا به صورت ملموس و تاثیر گذار در جامعه شاهد آن باشیم.

او با اشاره به اینکه قوانین مقابله با احتکار یا گران‌فروشی بازدارندگی لازم را ندارد، گفت: جریمه‌ای جزئی که درآمد یک ساعت واحد متخلف است بازدارندگی لازم را ندارد. خروجی لازم از بخش‌هایی مثل سازمان تعزیرات به دست نمی‌آید.

رییس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: این اراده و انگیزه کافی باید در مسئولان کشور وجود داشته باشد و به لطف خدا امروز این روحیه را در وزارت صمت و شخص وزیرشاهد هستیم.

حجت الاسلام درویشیان با تاکید بر ضرورت هماهنگی بین بخش‌های اقتصادی کشور گفت: همین گلایه‌هایی که مدیران وزارت صمت نسبت به وزارت جهاد داشتند؛ مسئولان وزارت جهاد از ما داشتند و لازمه حل این مشکل هماهنگی بین بخش‌ها است. در حوزه خودرو مشکلاتی را شاهد بودیم پس در نشستی عمده مسائلی را که حاصل نا هماهنگی‌های بین بخشی بود برطرف شد.

او تصریح کرد: اگر چه بخش عمده‌ای از مشکلات به دلیل تحریم‌هاست، اما در همین شرایط شاهد رشد بسیاری از صنایع هستیم. در واگذاری معادن و حقوق دولتی معدن‌ها اشکالاتی وجود دارد که نیاز به رسیدگی و توجه ویژه جناب وزیر دارد. در برخورد با متخلفان حوزه خودرو، فولاد یا میوه هم ما در کنار شما خواهیم بود. نباید عده‌ای دلال در این شرایط سخت اقتصادی به دنبال سودجویی باشند. باید سامانه‌هایی مثل سامانه بازارگاه اصلاح شده و مشکلات عرضه اقلام فولادی برطرف شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه به دنبال گرفتن جسارت و قدرت عمل از مدیران نیستیم بیان کرد: عرضه میوه و کیفیت محصول عرضه شده باید مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی زیان عرضه میوه دولتی بیشتر از سود آن است و با توجه به بار زحمتی که به دوش دولت تحمیل می‌شود انجام این کار صرفه اقتصادی ندارد. ۹۵ درصد نهاده‌های دولتی با ارز دولتی وارد کشور می‌شود، اما پای آن به بازار آزاد باز می‌شود. اگر توان اصلاح بازار توزیع نهاده را نداریم باید یارانه به بخش دیگری مثل تولید یا مصرف اختصاص پیدا کند.

حجت الاسلام درویشیان با تاکید بر تفاوت بین گرانی و گرانفروشی گفت: مردم از بی ثباتی قیمت‌ها و گرانفروشی‌ها گله‌مند هستند. این ایراد واردی است که باید به آن رسیدگی شود؛ نباید در نقاط مختلف شاهد عرصه یک محصول با قیمت‌های متفاوت باشیم. اگر دلیل منطقی و قانونی برای افزایش قیمت وجود داشت باید اعمال شود، اما حداقل یک تا ۲ ماه ثبات قیمت داشته باشد.

نباید برای حل مشکلات شرکت‌های خودروساز فشار قیمتی را به مردم تحمیل کرد

او درباره تصمیم جدید شورای رقابت گفت: ما نگران هستیم این تصمیم باعث افزایش قیمت خودرو‌های موجود در بازار شود. نمیتوان برای حل مشکلات شرکت‌های خودروساز فشار قیمتی را به مردم تحمیل کنیم. باید نیرو‌ها پالایش شده و تولید صرفه بیشتری پیدا کند نه اینکه با ایجاد افزایش قیمت انتظار کنترل بازار را داشته باشیم.

در ادامه نادر شکر بیگی معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور گفت: ما یک بار علت کم توجهی اعضای ستاد تنظیم بازار را پیگیری کردیم و در پاسخ گفتند خود وزیر صمت به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار در جلسه حضور پیدا نمی‌کنند. وزارت جهادی‌ها از بی‌توجهی به پیشنهاداتشان گله‌مند بودند. با عرضه خارج از شبکه نهاده‌های دامی برخوردی که باید صورت نگرفته و هر دو وزارتخانه بی‌توجه به این موضوع هستند. چگونه این نهاده‌ها به بازار آزاد راه پیدا کرده‌اند و به راحتی معامله می‌شود.

او درباره تصمیم جدید شورای رقابت گفت: تصمیم جدید با فشار بیش از حد وزارت صمت انجام شده و دلیل این تصمیم را ترغیب خودروساز‌ها به تولید بیشتر عنوان کرده‌اند. قیمت خودرو داخلی با قیمت موجود در توان خرید مردم نیست پس چرا باید برای ترغیب خودروساز فشار بیشتری به مردم اعمال کنیم. خودرو‌های تولید در شرایط فعلی هم در شان مردم ما نیست پس چرا باید افزایش ۵۰ درصدی را در برخی خودرو‌ها شاهد باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ارزیابی مناسبی برای بررسی کیفی خودرو‌ها و لوازم خانگی در کشور انجام نمی‌شود، تصریح کرد: تا زمانی که به سطح مطلوبی از کیفیت تولید دست پیدا نکرده باشیم نباید به دنبال افزایش ممنوعیت‌های صادراتی باشیم.

او در انتها از حضور اصحاب رسانه در جلسه‌ای با سطح کلان گله کرد.

اشکان میر محمدی بازرس کل امور صنعت معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور گفت:  مصوباتی که با ورود سازمان بازرسی در حوزه فولاد ابطال شد جای تعجب دارد. گاهی پیشنهادهای نادرست ممکن است باعث ایجاد فساد و رانت شود.

او در پایان گفت: مشکلات صنعت خودرو را درک می‌کنیم اما به صراحت اعلام می‌کنیم بنا بر هشدار سازمان بازرسی کل کشور این موضوع  بر گردن شورای رقابت خواهد بود.


بیشتر بخوانید


در ادامه وزیر صمت تصریح کرد: در چنین جلساتی که در حوزه‌های تخصصی برگزار می‌شود نیاز به حضور نماینده سازمان بازرسی کل کشور و بررسی همه جانبه موضوع نیاز داریم. با وجود مشکلات اقتصادی امروز در جنگ اقتصادی قرار گرفتیم اما نه مقررات تغییر کرده نه مدیران با شرایط جنگی با ما برخورد می‌کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
مجید
۱۸:۲۹ ۱۴ دی ۱۳۹۹
سلام، سازمان بازرسی باید محکم برخورد کند.
علی حق پرست
۰۹:۰۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
اخه انتقاد که دردی رو از دردای مردم دوا نمیکنه. باید این طرح رو کلا کنسل کنند و اگه مسببینش خطایی هم مرتکب شدن باشون برخورد بشه
علی حق پرست
۰۹:۰۷ ۱۱ دی ۱۳۹۹
اخه انتقاد که دردی رو از دردای مردم دوا نمیکنه. باید این طرح رو کلا کنسل کنند و اگه مسببینش خطایی هم مرتکب شدن باشون برخورد بشه
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۱ دی ۱۳۹۹
نگرانیم یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شما مگه تو این مملکت زندگی نکردی و نمیکنی؟؟؟؟؟؟؟؟صد در صد تاثیر گذاره و باعث افزایش بی رویه و بدون حساب و کتاب قیمت خودرو میشه....پدر مردم درومده....خدا شاهده این اخبار گرون شدنها مثل پتک میخوره تو روح و روان مردم....آخه رو چه حسابی هر سه ماه یه بار اجازه افزایش قیمتها رو به اینها دادن؟؟؟؟؟؟؟یه روز مرغ...یه روز تخم مرغ...یه روز مواد شوینده....یه روز پوشک..یه روز لوازم خونگی...و.و.و.و.و.و.و ماشین هم که تقریبا هر روز داره گرون میشه.....شما رو بخدا یی که میپرستید تو این اوضاع و احوال کسادی کار و درامد اجازه ندید اینجوری با روح و روان مردم بازی بشه.....بخدا قسم که خرید ماشین دیگه برامون شده آرزو..این ماشین که دیگه تولید خودمونه مثلا...
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
همه کار میکنن حقوق هم میگیرن!!! اما تهش نگاه میکنی میبینی دست همه شان توی جیب مردم رفته!
اسمال تورک
۰۰:۳۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
خودروسازها در حال حاضر همگام با تحریمهای خارجی، به مردم ظلم میکنند
مسیح
۰۰:۳۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
مردم کباب شدند از دست یک عده نفوذی بی دین.
مسیح
۰۰:۲۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
با سلام: تا خرداد ماه انتقام گیری از مردم است که دیگر به امثال احمدی نژاد رای ندهند.
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۰ دی ۱۳۹۹
یعنی قوه قضائیه نمیخاداقای رضا شیوا رو یازخاست کنه پس منتظر چیه
منصور
۲۱:۰۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
ریاضی هم درس خیلی سختیه هااااااااا// هی باید فرمول حل کنی
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۰ دی ۱۳۹۹
اقای شیوا نگاه به حقوق خودت نکن حقوقی که حقتون نیست به فکرکارگر بدبخت باش
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۰ دی ۱۳۹۹
آقا اصلا گیریم ما صنعت خودرو داریم چهل ساله دارین بااین صنعت پیشتاز پرایدو پژو را با اسامی متفاوت میدین دست مردم
بزارین تو این فشار اقتصادی مردم حداقل این نیازشونا رفع کنن واردات خودرو را با همون قیمت اونور مرز شروع کنین حالا یکی دو سال دیرتر به قله های رفیع خودرو سازی دست پیدا کنین چی میشه....
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۰ دی ۱۳۹۹
چرا مخالفتها بعد از افزایش قیمت ها انجام می شود .واقعا نمیشه قبل از افزایش قیمتها این کار را کرد؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
آقای شیوا هر طور خودت برای مردم بدبخت کارگر ت تصمیم می گیریی چقدر افزایش خودرو چند کار بکتیم تا یک خودرو بخریم آقای شیوا نگاه به حقوق خودت نکن ما کارگران حقوق سه ملیونی دریافت می کنیم
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۰ دی ۱۳۹۹
اگرواقعا راست میفرمایید چرا جلو این ظلم عظیم را نمگیرید. ؟