سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف سنگ نگاره‌های قبل از میلاد در استان مرکزی

با تلاش دوستداران تاریخ و فرهنگ یک مجموعه سنگ نگاره جدید مربوط به هزاره های قبل از میلاد در کوه‌های استان مرکزی کشف شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با تلاش دوستداران تاریخ و فرهنگ یک مجموعه سنگ نگاره جدید مروبوط به هزاره های قبل از میلاد در کوه‌های استان مرکزی در شهر نیم‌ور شهرستان محلات کشف شد.

لعل بار رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: این مجموعه شامل تعدادی نقش کنده بر روی صخره‌هاست و از نظر باستان‌شناسی و تاریخی درادی اهمیت فراوان است.

لعل بار افزود: کارشناسان آثار باستانی قدمت این نگاره‌های صخره‌ای نویافته را متعلق به هزاره دوم تا نهم قبل از میلاد می‌دانند.

او اضافه کرد: تعداد این نقاشی‌ها بیش از ۶ مورد است و اندازه این نقوش از دو تا ۱۷ سانتیمتر متفاوت است و به صورت پراکنده در یک مجموعه منسجم و یک محیط فرهنگی- تاریخی قرار دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات بیان کرد: این مجموعه شامل نقوش حیوانی با فراوانی نقوش بزکوهی است که حاوی اطلاعات ارزشمندی برای پژوهشگران تاریخ هنر و باستان‌شناسان است.

او ادامه داد: نقش بزکوهی به مضمون آبخواهی، زایندگی، برکت و محافظت است که در نمادشناسی جهانی هم مضمونی شبیه ایران دارد، زیرا اغلب آن‌ها در کنار رودخانه که گذر آب بوده قرار دارد.

این مجموعه صدو بیست و ششمین سنگ نگاره کشف شده در شهر نیم ور است که زنجیره و تعداد سنگ نگاره‌های استان مرکزی که معروفترین آن سنگ نگاره‌های تیمره است را کامل می‌کند.

انتهای پیام / ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.