سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سد کانی سیب؛ مهم‌ترین پروژه‌ احیای دریاچه ارومیه است

خامسی گفت: سد کانی سیب در آذربایجان غربی ۱۱ دی با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو در قالب هفته سی و چهارم پویش «الف_ ب _ایران» افتتاح می‌شود.

قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای وزارت نیرو در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افتتاح و بهره برداری از سد کانی سیب گفت: طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه که در محدوده جنوب استان آذربایجان غربی و در شهرستان پیرانشهر و نقده واقع شده است به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه جهت مهار و تنظیم ۷۱۳ میلیون مترمکعب و انتقال سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه است.

او ادامه داد: حجم این مخزن از سد و تراز نرمال برابر ۲۲۰ میلیون متر مکعب است.

خامسی در ادامه در خصوص هدف از اجرای این طرح گفت: استفاده از ۱۱۲/۶ میلیون مترمکعب از حقابه ایران از دریاچه ارس بدون توجه به شرایط جوی از نظر خشکسالی و‌ تر سالی، امکان ذخیره و تنظیم آب از طریق سد کرم آباد و توسعه اراضی پایین دست، استفاده از ویژگی‌های همجواری با مرز‌های کشور‌های آسیای میانه و اروپا نظی امکان صادرات و استفاده از بازار‌های جهانی است.


بیشتر بخوانید


به گفته معاون وزیر نیر در امور آب و آبفا، همچنین امکان توسعه و احیاء حدود ۲۲ هزار و ۳۰۰ هکتار ناخالصی از اراضی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی وضعیت اقتصادی در منطقه و امکان ایجاد فضای گردشگری در محدوده سد و رونق اکوتوریسم را یکی دیگر از ویژگی‌های این سد برشمرد.

خامسی بیان کرد: با اجرای این طرح علاوه بر ایجاد انگیزه مضاعف جهت بهره برداران کشاورزی موجود در منطقه برای ماندگاری در این مناطق و رشد تولیدات کشاورزی، امکان ایجاد بیش از ۵۰۰۰ نفر در اشتغال جدید در اراضی منابع ملی ایجاد می‌شود.

او افزود: همچنین با اجرای طرح سد کانی به تبع آن ایجاد منابع درآمدی برای ۲۵ هزار نفر جمعیت براساس بعد خانوار  فراهم می‌شود و رشد تولیدات کشاورزی در اراضی منابع ملی تحت کشت درآمده  نیز براساس گزارشات تهیه شده توسط مشاور طرح بسیار چشمگیر است.

گفتنی است، سدکانی سیب صبح فردا ( پنج‌شنبه ۱۱ دی ماه) با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو ، سد سازی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.