سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قطعه‌سازان، خودروساز می‌شوند؟/ انحصار خودروسازی درحال پوست‌اندازی

در صنعت خودرو می‌توان با افزایش دانش فنی، تمام قطعاتی که در دنیا تولید می‌شود را با هر تکنولوژی توسعه داد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، "شکست انحصار خودروسازی با خودروساز شدن قطعه‌سازان" این خبری بود که چندی پیش وزیر صمت در جلسه ای با قطعه سازان مطرح کرد. وزیر صمت در آن جلسه گفت که باید کنسرسیومی از قطعه سازان تشکیل شود تا بازار خودرو رقابتی شود و اعلام کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد تا از رقبای توانمند برای ایجاد رقابت در بازار خودرو حمایت کند. 

اینطور که مشخص است وزیر جدید صمت، برنامه های متفاوتی برای صنعت خودرو دارد و در نظر دارد بازار خودرو را به شدت رقابتی کند و در اوایل حکم وزیری از آزادسازی واردات خودرو سخن گفت و پس از آن شاهد صحبت های مختلفی در خصوص شکستن انحصاری که توسط 2 خودروساز در کشور ایجاد شده، کرد.

او شکستن انحصار در تولید خودرو را مسیری منطقی برای آینده صنعت خودروسازی کشور دانست و اظهار کرد: شرکت‌های توانمند قطعه‌ساز می‌توانند از طریق ترکیب شدن با یکدیگر، کنسرسیومی برای تولید خودرو تشکیل دهند و بر روی فناوری و نوآوری با ریسک‌پذیری کار کنند. بایستی تصدی‌گری دولت در حوزه خودرو کاهش یابد، ایجاد کنسرسیوم خودروسازان و قطعه‌سازان مسیری برای کاهش هزینه‌های دولت در حوزه صنعت خودروسازی است که نیازمند اصلاحات ساختاری نیز هست.

همچنین این مقام مسئول از زمانی که سکانداری این وزارت خانه را برعهده گرفته از کیفیت پایین خودروها به شدت انتقاد کرده است.

برای خودروساز شدن، نیاز به، به روزرسانی دانش فنی است 

سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خودروساز شدن قطعه سازان، گفت: بحثی که وجود دارد، خودروساز شدن قطعه سازان نیاز به الزاماتی دارد که در صورت فراهم شدن آنها می توان روی قطعه سازان برای خودروساز شدن، حساب کرد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران  تشریح کرد: یکی از مهمترین الزامات برای خودرو بحث سرمایه گذاری است. برای خودروساز شدن نیاز به سرمایه گذاری زیاد است و به دنبال آن با ایجاد این سرمایه گذاری می توانیم تا حدودی روی خودروساز شدن قطعه سازان حساب کرد. 

مقتدری تشریح کرد: اگر بحث سرمایه گذاری را کنار بگذاریم، بحث به روز بودن نیز بسیار پررنگ است. اگر قطعه سازان بخواهند خودروساز شوند نیاز است تا به روز شوند، در غیر این صورت از مدل های قبلی استفاده می کنند و تغییری در صنعت خودرو رخ نخواهد داد. 

او ادامه داد: اینکه مدل قدیمی را بخواهیم تحویل دهیم تحولی در این صنعت ایجاد نخواهد شد و این بازار مرتفع نمی شود. برای خودروساز شدن نیاز است با خودروسازهای خارجی در ارتباط باشیم. دانشی که اکنون در صنعت خودرو داریم قدیمی است و با دانش فنی که اکنون داریم نباید قطعه سازان را در این موقعیت قرار دهیم.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران بیان کرد: علی رغم اینکه قطعه سازان دوست دارند که خودروساز شوند اما این کار اکنون شدنی نیست و در این جایگاه قرار نداریم. بحث قرار داشتن در زنجیره تامین خودروسازان مطرح بین المللی منتفی است.

مقتدری با بیان اینکه اکنون قطعه سازان با خودروسازان در ارتباط هستند، گفت: این ارتباطی که اکنون وجود دارد بسیار محدود است و در خصوص تعامل و همکاری‌های تکنولوژی و دانش فنی ارتباطات همچنان وجود دارد. 

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران با بیان اینکه تربیت مغز و انتقال دانش مانند کالا نیست که از گمرک مشهود باشد، گفت: تربیت مغز و انتقال دانش جزو دارایی‌های نامشهود است که صنعت قطعه سازی همچنان از آن استفاده می‌کند. درست است که دانش فنی اکنون بین دیگر کشورها مبادله می شود اما همچنان کم است.  

او گفت: متاسفانه در کشور توان اینکه بخواهیم خودرو بر اساس دانش فنی طراحی کنیم، نداریم. اگر قطعه ساز خودروساز شود، از پلتفرم قدیمی استفاده می کنند و همچنان از دیگر خودروسازها عقب تر خواهیم بود.


بیشتر بخوانید


همکاری قطعه سازان با خودروسازان

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو  با بیان اینکه نشستی با محوریت مشکلات صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی  با نگرش عمده به صنعت قطعه‌سازی کشور برگزار شد و مشکلات قیمت‌گذاری، نقدینگی، ارز و مشکلات گمرکی مطرح شد، گفت: در آن جلسه،  وزیر صنعت اظهار نظر کردند که قطعه‌سازان به صورت یک کمیسیون مشترکی با خودروسازان همکاری داشته باشند و تجهیزات خودروسازان را برای تولید خودرو توسط خود قطعه‌سازان به کار گیرند تا منجر به شکست انحصاری که در هردو خودروسازان ایجاد شده است، شود.

او در رابطه با مشکلات نقدینگی صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی و راه‌حل‌های مطرح شده، گفت: برای حل مشکلات نقدینگی دو اتفاق قرار است که بیفتد. علاوه بر اینکه پیگیر ۵ هزار  میلیارد تومان باقی ‌مانده از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومان مصوب سال گذشته هستیم که در سال جاری دریافت کنیم، "طرح گام" است که به عنوان پایلوت قرار است صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی شروع به کار کنند و جلسات مربوط به آن در حال برگزاری است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان در رابطه با حل بخشی از مشکلات کمبود نقدینگی این صنعت با طرح گام، ابراز امیدواری کرد که با اجرا شدن طرح گام، کمکی به تامین نقدینگی هر دو صورت گیرد.

وی افزود: در طرح گام، تازه ابتدای راه و در پایلوت هستیم. بایستی حرکت کرد تا دید چه اتفاقی خواهدافتاد. وعده‌هایی داده شد برای تامین نقدینگی در قالب پرداخت ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده و از محل طرح گام، فضای مثبتی ایجاد کرده است، اما باید پیش رفت تا نتیجه مشخص شود.

برقراری ارتباط با خودروسازان بزرگ برای ارتقا صنعت خودرو

ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خودروساز شدن قطعه سازان، گفت: برای خودروساز شدن قطعه سازان نیاز است با خارج از کشور ارتباط برقرار کنیم و این ارتباط مزایای زیادی نیز دارد. در بحث تولید قطعات باید بتوانیم به خودباوری برسیم که قطعه‌سازان و خودروسازان به توانمندی داخلی دست یابند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه همه خودروسازان دنیا در مقطعی از زمان با شرکت‌های بزرگ ارتباط داشتند و همین عامل باعث رشد آنها در صنعت خودروسازی شد، گفت: یکی از مزایای برقراری ارتباط با خودروسازان دنیا، رسیدن به بلوغ فنی است. مدیریت صنعت خودرو به گونه‌ای بوده که وابستگی همیشه وجود داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه فضای تحریم فرصتی را ایجاد کرده که تولیدکنندگان قطعات خودرو و خودروسازان کیفیت محصولات خود را افزایش دهند، گفت: افزایشی که می‌تواند به کمک طراحی و تولید داخلی و با ایجاد سازمانی این موضوع قابل انجام است. فقط باید توجه داشت که مسائل اقتصادی خودروسازی را بتوان مدیریت کرد، می‌توان از خودروسازان و قطعه‌سازان انتظار داشت که دانش فنی را توسعه دهند و وابستگی را از خارج کشور کم کنند.

در صنعت خودرو می توان با افزایش دانش فنی، تمام قطعاتی که در دنیا تولید می‌شود را با هر تکنولوژی توسعه داد. اما باید به این نکته اشاره کرد که باید مزیت اقتصادی برای خودروساز شدن قطعه سازان ایجاد شود. سال های تحریم نشان داد که ما توانایی مدیریت اقتصادی نداریم. تحریم فرصتی برای خودباوری و رسیدن به دانش فنی مطلوب است، بنابراین باید در کشور ظرفیت را ایجاد کرد هرچند که مدیران اعتقاد ندارند. می‌توان همه قطعات جدید را در داخل کشور تولید کرد، اما این مساله نیاز به مدیریت کلان کشوری دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۵ دی ۱۳۹۹
لگن سازی مگر چن اشکالی دارد که قرار خودروساز شویم
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۴ دی ۱۳۹۹
شما فقط این چند نفر بیارید تو ایران و ماشین در حد هیوندا و سوزوگی و بی ام دبیلیو تحویل بگیرید .
هموطن
۱۶:۲۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
باید واردات آزاد بشه البتن خودروی استوک تا ارز کمتری خارج بشه و افراد ضعیف هم بتونن خودرو خرید کنن
خودرو سازی که توی ۶۰ سال نتونسته محصول قابل رقابت بسازه !!! بهتره که حذف بشه الب
نصیروندمغان گرمی
۱۶:۰۴ ۱۴ دی ۱۳۹۹
سلام.قیمت کارخانه ای خودرو باید به یک دهم و قبل از روی کار امدن دولت تدبیروامید کاهش یابد تا کمی عادلانه شود،بسیاری از قطعات با یک دهم قیمت داخلی سازی شده،دلار ریزش شدید کرده،کیفیت خودروها بسیار کاهش یافته،تکنولوژی این خودروها مربوط به سه دهه پیش میباشد،پس قیمت نجومی و غیرعادلانه قیمت کارخانه باید کاهش یابد و فروش فقط بصورت قرعه کشی باشد،واردات خودرو نیز باید ازاد و بدون تعرفه گمرکی و فروش بصورت قرعه کشی باشد.باتشکر
مهناز
۱۵:۵۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
چی شد فروش فوق العاده های خودروسازان عرضه نمی کنند تا گرون کنند تقصیر مردم هستش که می خرند
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
حاجی قطعه سازان خیلی وقته سهام خودروسازی رو در اختیار دارن.
بی خیال این بازها
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۴ دی ۱۳۹۹
خودرو باکیفیت وارد کنین
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۴ دی ۱۳۹۹
خودرو باکیفیت وارد کنین بدون تعرفه وبا مهندسی معکوس بهترین مارک خودرو ها را تولید کنید مثل کشور چین البته شما هیچ وقت این کارا نمیکنید ملت ایران دچار بد مسئولانی شدند متاسفانه خودشون هم انتخاب کردن خیلی هم پشیمونن...
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۴ دی ۱۳۹۹
ما تیبا 50میلیونی می‌خوابیم حق ما جوونا است مسولین
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۴ دی ۱۳۹۹
تا وقتی که فضا رقابتی نباشد ودست دولت در خودروسازی باشد هیچ پیشرفتی نخواهد بود.
کارگر صفر
۱۳:۵۹ ۱۴ دی ۱۳۹۹
یعنی ی ادم باغیرت پیدا نمیشه ی فکری ب حال و روز مملکتمون کنه خدایا خودت ب خون شهدا قسمت میدیم خودت ب دادمون برس
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۴ دی ۱۳۹۹
این دو کارخونه هم فقط سر همه کلاه میذارند و گرنه قیمت یه ماشین ایرانی باید بین 5 تا 10 ملیون باشه..
امید
۱۲:۱۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
لطفا کمی هم به فکر مصرف کننده واقعی باشید.
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۴ دی ۱۳۹۹
ما چقدر دانشجو و داشمند متخصص توی این حوزه داشتیم که بخاطر مافیای خودروسازی از کشور فرار کردن!؟! پس به مردم دروغ نگید! مشکل نبود علم و تخصص نیست... مشکل از مسئولان مربوطه هستش...!
sina
۱۱:۴۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
مطمئن باشید مافیای خودرو (دولت) اجازه ی این کار رو نخواهد داد.
به نظرم این کار نیاز به یک نوع نگاه کلان تر از دولت و مجلس داره.
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۴ دی ۱۳۹۹
بابا ول کنید خودروساز رو مردم رو با خودرو سرگرم کردی بورس منفیفه سهام پالایش یکم هر روز پایین تر میاد و دولت مردمو فریب داده هر چی سهام کردیم پولمون نصف شده
گرانی مواد غذایی رو پیگیر باشید گرانی پوشاک رو پیگیر باشید گرانی مواد شویند و لوازم یدکی و قطعه خودرو را هم پیگیر باشید گرانی روغن و لاستیک خودرو را پیگیر باشید
صادق
۱۱:۰۶ ۱۴ دی ۱۳۹۹
باید از سپاه کمک گرفت یا نخبه ها رو از خاج بر گردوند
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۴ دی ۱۳۹۹
چه انحصار باشه چه انحصار نباسه کار از جای دیگری خراب است
لشکری
۱۰:۰۸ ۱۴ دی ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران جوان لطفا پیگیری کنید.....برا مصرف کننده های واقعی واقشار ضعیف قیمت کارخانه باید کاهش پیدا کند....اینا با این طرحها شون فقط درصدد افزایش قیمت هستن نه به فکر مصرف کننده ها......قیمت کارخانه یعنی قیمت دولتی ونباید افزایشی درش باشه باید کاهش بدن تا مصرف کننده های واقعی بتونن ثبت نام یا تکمیل وجه کنن....لطفا پیگیری کنید
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۴ دی ۱۳۹۹
شما هی هر کی دکتره با رتبه کنکور بزار وزیر و مدیر که پراید تولید کنند.
مقاله، نمره ، کنکور ، دانشگاه شریف نان سر سفره مردم نمی گزارد
این بساط را جمع کنید و نخبه واقعی دعوت کنید.
علی
۰۹:۵۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
انحصار رقابت را از بین برده و موجب فساد می شود
البته باید انحصار قیمت گذاری هم ازبین برود و اجازه دهیم خودرو سازان کوچک باقیمت خودشان خودرو عرضه کنند نه با قیمت دستوری که ازطرف مافیای خودرو کشور تعیین می شود
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۴ دی ۱۳۹۹
بسیار عالی، اینطوری با این حجم از مافیا هیچ فایده ای نداره!
مهری
۰۹:۳۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
انشاالله خداوند این دو کارخانه که خون مردم را شیشه کرده اند و عزیزان زیادی را از مردم گرفته اند بعلت بی کیفیتی محصولاتشان با خاک یکسان کند
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۴ دی ۱۳۹۹
الهی آمین
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۴ دی ۱۳۹۹
قطعه سازان که خودشون سهامداران ایران خودرو و سایپا هستند.... واردات ماشین و کمک گرفتن از صنایع دفاع و سپاه تنها راه برون رفت صنعت خودرو از این مشکلات است
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۴ دی ۱۳۹۹
واقعا که ...
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۴ دی ۱۳۹۹
افرین این درسته البته اگه مافیا بذارن
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۴ دی ۱۳۹۹
بابا یه تکونی بخورین درست میشه . از همین جوانان بسیجی کمک بگیرین
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۴ دی ۱۳۹۹
تنها راه شکست انحصار و کمک به ملت صبور ایران آزاد سازی واردات ماشین بدون تعرفه می باشد با نظارت بی طرف دولت جهت قطع دست واسطه ها
صادق
۱۱:۰۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
بی کاری کارگر ایرانی!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
اینقدر 80 میلیون آدم از دست این مافیا خسته شدن که دیگه به کارگر ایرانی فکر هم نمیکنن... حق دارن!
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
کشور با کمبود ارز مواجه هست خودر ارز زیاد میخواهد وکشور فعلا با کمبود شدید ارز مواجه است
هموطن
۱۶:۲۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
اگه خودروی دست دوم وارد کنن خیلی ارز خارج نمیشه ضمن اینکه باید یه مهلت به خوردو ساز داخلی داده بشه و بعد اگه نتونستن خودروی قابل رفابت داشته باشن صد البته که بهتره حذف بشن
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۴ دی ۱۳۹۹
قطعه سازها خودشان همراه با خودرو سازها عمل می کنند
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۴ دی ۱۳۹۹
عجبا
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۴ دی ۱۳۹۹
حالادیدن دلارقیمتش ثابت مانده وبهانه ایی برای افزایش قیمت ندارندحالاکلک جدیدراسوارکرده اند.این خودروسازان مثلااگرپژوپارس ۱۰۰میلیونی را۲میلیاردتومان هم بفروشندبازهم ادعای ضرردارندبه تولیدکننده هاهم هم پول بده نیستند قطعه سازان طلب خودرابابد حتی ازخودروسازان میگیرند.!!!چرا؟؟چون هرج ومرج درخودروسازان بیدادمیکند.