سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ضرورت اجرای سالانه عملیات آبخیزداری در ۳ میلیون هکتار اراضی

حسین پور گفت: اجرای سالیانه عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۳ میلیون هکتار اراضی در کاهش مهاجرت به شهر‌ها تاثیر بسزایی دارد.

ابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری سه رکن اصلی حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی را تشکیل می‌دهند، اظهار‌ کرد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به صورت اقدامات حفاظتی، مدیریتی، بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیک انجام می‌شوند که مجموعه این اقدامات تثبیت و احیای یک حوزه آبخیز را با تمرکز بر حفظ منابع آب، خاک و پوشش گیاهی تشکیل می‌دهد که بحث پیشگیری از سیل هم در آن نهفته است.

او اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری را امری مهم در کاهش فرسایش، رسوب و افزایش پوشش گیاهی و ارتقای سطح سبزینگی اعلام کرد و افزود: تثبیت و پایداری اکولوژیک، بازخورد‌های مثبتی در پایداری تقویت منابع، کاهش مخاطرات طبیعی، افزایش تولید عرصه‌های طبیعی، بهبود استمرار تولید کشاورزی، حفظ سکونتگاه و کمک به پایداری توسعه در عرصه‌های طبیعی و حوزه‌های آبخیز است.

این مقام مسئول با تاکید بر افزایش بودجه عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در بودجه سال آینده بیان کرد: در حال حاضر که لایحه بودجه ۱۴۰۰ در دست بررسی است و سال آینده سال آخر برنامه ششم توسعه است، میزان بودجه در این بخش باید سه برابر رقم فعلی باشد.

حسین پور ادامه داد: میزان توسعه آبخیزداری و آبخوانداری در کشور طی ۶ برنامه توسعه تاکنون نشان می‌دهد که فعل ریشه دار در تاریخ سرزمین و دانش بومی سرزمین دارد که باید بیش از گذشته توسعه یابد.


بیشتر بخوانید


او از عقب ماندگی اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۵ برنامه گذشته توسعه خبر داد و گفت: با توجه به عدم تخصیص منابع لازم در ۵ برنامه گذشته توسعه در اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری عقب ماندگی داشتیم به طوری که با نگاهی به کل سطح حوزه‌های آبخیز در می‌یابیم که بخش‌های زیادی نیازمند عملیات اجرایی هستند.

مدیر کل دفتر سیلاب و آبخوانداری با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری روند روبه رشدی داشته است، بیان کرد: طی سه سال اخیر با حمایت رهبری و اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی در اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری شتاب روبه رشدی داشته است که نتیجه آن را در سیلاب‌های اخیر دیدیم.

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری امری مهم در کاهش مهاجرت

حسین پور تقویت و پایدارسازی منابع آب چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات، بهبود وضعیت کشاورزی و مناطق روستایی و عشایری را از جمله مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اعلام کرد.

او با بیان اینکه سالیانه به طور متوسط عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در یک میلیون هکتار اجرا می‌شود، گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز است که سالیانه حداقل عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سه میلیون هکتار اجرا شود که برای تحقق این موضوع اعتبارات آبخیزداری و آبخوانداری باید سه برابر اعتبار فعلی باشد تا عقب ماندگی‌های قبلی را جبران کند.

حسین پور با تاکید بر تقویت پروژه آبخیزداری و آبخوانداری در برنامه هفتم توسعه کشور بیان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و درخواست مردم ایجاب می‌کند که در برنامه هفتم توسعه توجه جدی به اجرای علملیات آبخیزداری و آبخوانداری سود تا متناسب با شرایط تغییر اقلیم و ناپایداری‌های طبیعی و همچنین مدیریت حوزه‌های آبخیز بتوانیم آسیب‌ها را به حداقل و بهره برداری از فرصت‌ها را به حداکثر برسانیم.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه سیلاب بحران نیست، افزود: سیلاب برای اقلیم‌ ایران فرصتی است که با ایجاد زیرساخت‌های لازم‌ بتوان استفاده بهینه از سیلاب را داشت که این امر می‌طلبد که سرمایه گذاری مناسب برای اجرای سالانه عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سه میلیون هکتار انجام شود.

اعتبار پروژه آبخیزداری به ۳۰۰ میلیون یورو باید افزایش یابد

مدیر کل دفتر سیلاب و دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها افزود: برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در حداقل سه میلیون هکتار نیاز است که ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تخصیص یابد چرا که این اقدام زیربنایی باعث کنترل مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها می‌شود، همچنین در برخی مناطق به علت پایداری منابع طبیعی چاه‌ها و چشمه‌ها شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود.

او با اشاره به اینکه ایران با محدودیت منابع آب برای توسعه به علت اقلیم خشک و نیمه خشک روبه‌روست، بیان کرد: سرمایه گذاری در این حوزه حفظ منابع آب، خاک، پوشش گیاهی و کاهش ریزگرد‌ها و طوفان گرد و غبار را به دنبال دارد، انتظار می‌رود این اقدام اثر بخش و زیربنایی که خواست و مطالبه مردم و تاکید مقام معظم رهبری است، بیش از گذشته به اجرای آن اهمیت داده شود تا همانند سه سال گذشته شاهد کاهش مخاطرات باشیم.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها ارزش اقتصادی فعالیت‌های آبخیزداری را ۴.۸ اعلام کرد و گفت: گرچه به اندازه سرمایه گذاری برداشت نمی‌کنیم.

اما با اجرای پروژه آبخیزداری و آبخوانداری قطره قطره منابع آب با حداقل هزینه در دل زمین ذخیره می‌شوند.

او با تاکید بر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۱۲۵ میلیون هکتار گفت: طرح‌های پیشگیری از وقوع سیل با اولویت حوزه‌های آبخیز مشرف به سکونتگاه‌ها و طرح‌های آبخوانداری با اولویت آبخوان‌ها و دشت‌های ممنوعه، پیشگیری از مخاطرات سیل، فرسایش خاک و فرونشست زمین و تخلیه آبخوان‌هاست که باید به بخش‌های زیربنایی آبخیزداری و آبخوانداری بیش از گذشته توجه کنیم که بدین ترتیب امیدواریم اعتبارات ۳ برابر رشد داشته باشد تا شاهد عملیات آبخیزداری در سه میلیون هکتار باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.