سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می دهد؛

تولیدات چشم بادامی ها بر روی صنعت نساجی کشور سنگینی می کند

ایران با مصرف سالیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمربع چادر مشکی و ارزبری ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون یورو بزرگترین واردکننده این محصول در جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ایرانیان از دیرباز به پاکدامنی اهمیت می‌دادند و زنان ایرانی پوشیده با چادر یا پوشش‌های دیگری که بخش‌هایی از مو‌ها را می‌پوشاند و تنه را در بر می‌گرفت، در میان مردان ظاهر می‌شدند.

کاوش‌های باستان شناسی نشان می‌دهد، قبل از ظهور اسلام بانوان ایرانی از چادر به عنوان یک لباس ملی استفاده می‌کردند.

نخستین آثار استفاده از چادر در میان اقوام ایرانی به دوره هخامنشیان برمی گردد، از همان موقع استفاده از چادر به روش‌های مختلف در زندگی زنان ایرانی دیده شد.

در تعالیم دین اسلام، چادر به عنوان حجاب برتر در قرآن کریم معرفی شده چرا که بهترین و سالم‌ترین پوشش است که سراسر حجم بدن زنان را پوشانده و به آ نها وقار و متانتی خاص می‌بخشد.


بیشتر بخوانید


اوج گیری انقلاب اسلامی در ایران نقطه عطفی برای چادر مشکی بود چرا که زنانی که تا آن زمان از چادر‌های رنگی استفاده می‌کردند در آن هنگام آنرا کنار گذاشتند، چادر مشکی بر سر کرده و در راهپیمایی‌ها شرکت کردند.

نقل است از یک عکاس خارجی در آن دوران که «زنان ایرانی با چادر مشکی مانند دریایی بودند که رژیم شاه را بلعیدند!»

چادر مشکی همچنان حجاب برتر است

حجاب یکی از اصلی‌ترین مطالباتی بود که انقلاب اسلامی ایران بر محور آن شکل گرفت و زنان محجبه و چادری در خط مقدم یاران امام و نیرو‌های انقلابی بودند.

پس از پیروزی انقلاب نیز در پی همین مطالبه، حجاب پیراهن قانون پوشید و به یکی از قوانین جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

چادر زنان محجبه و انقلابی، اما در سال‌های بعد از انقلاب هم مانند سال‌های قبل از انقلاب وارداتی ماند و انحصار این واردات در اختیار چشم بادامی‌ها بود.

چادر‌های مشکی که همچنان به عنوان حجاب برتر بر سر زنان محجبه کشورمان دیده می‌شود پرچمی برای تبلیغ اسلام است و پشتوانه‌ای به طول تاریخ مبارزات این سرزمین دارد؛ مبارزه برای استقلال، آزادی و احیای ارزش‌های اسلامی.

چادری که بر سر مادران ایرانی است روایتی از جنس مسجد گوهرشاد و خون‌هایی دارد که به پای این نماد باور‌ها و اعتقادات مردم کشورمان ریخته شد.

وقتی کالایی در فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی جامعه اثرگذار است و نمادی از ارزش‌ها و باور‌های یک ملت می‌شود و علاوه بر این‌ها به ریشه‌های اعتقادی اعضای یک جامعه بازمی‌گردد، چنین کالایی یک کالای استراتژیک است.

وقتی یک کالا به کالای استراتژیک تبدیل می‌شود و تا این اندازه اهمیت می‌یابد منطق مدیریتی اقتضا می‌کند تا برای تولید آن برنامه‌ریزی صورت گیرد و حتی در تأمین چنین کالایی، به خودکفایی برسیم.

ایران بزرگترین وارد کننده و مصرف کننده چادر مشکی در جهان

ایران با مصرف سالیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمربع چادر مشکی و ارزبری ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون یورو بزرگترین واردکننده این محصول در جهان است.

امروز چادر مشکی به نمادی از توسعه نیافتگی صنعت نساجی کشور تبدیل شده، زیرا در تولید آن هیچ توفیقی نداشته‌ایم.

حائری عضو هیئت مدیره جامعه متخصصان نساجی اظهار داشت: ایران با مصرف سالیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمربع از این محصول، بزرگترین واردکننده چادر مشکی در جهان است، همچنین این کالا در کشور‌های عربی منطقه و همسایگان ایران از جمله سوریه، عراق، عربستان، لبنان، کویت، امارات و ترکیه مشتریان زیادی دارد.

او افزود: امروز کشور‌هایی همچون تایلند، چین، ویتنام و اندونزی، این نیاز ایران و سایر کشور‌های اسلامی را به درستی تشخیص داده و به تولید آن اقدام کرده‌اند؛ محصولی که در گذشته سوئیس، کره جنوبی و ژاپن در تولید و صادرات آن پیشتاز بودند، اما مسئولان کشورمان تنها راه تامین آن را واردات تشخیص دادند.

حائری درخصوص فناوری تولید این کالا خاطرنشان کرد: هرچند فناوری تولید چادر مشکی از پیچیدگی خاصی برخوردار است، اما تکنولوژی‌های پیچیده‌تر از آن را در کشور داریم، شاید تاکنون اراده‌ای در این زمینه وجود نداشته است.

او اضافه کرد: تولید این کالا به دلیل داشتن ریسندگی مخصوص به خود و نخ مخصوص که کمتر در کشور تولید می‌شود، بافت ویژه پارچه که نباید در مقابل نور و آفتاب بور شده و گرد و خاک به خود بگیرد یا چروک شود، پیچیده و خاص است.

حائری گفت: واردات این محصول به کشور سالیانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار ارزبری دارد که به دلیل ممنوع نبودن واردات آن و تعرفه واردات حدود ۳۰ درصدی، به طور عمده از مبادی رسمی (و کمتر قاچاق) وارد کشور می‌شود.

واردات چادر مشکی ۵۰۰ درصد سود دارد

مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک اظهار داشت: ۱۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی که حدود ۲۰ درصد نیاز بازار است در کشور تولید می‌شود و ۸۰ درصد پاچه چادرمشکی از کشور‌های کره، چین و ژاپن وارد می‌شود.

او افزود: با توجه به اینکه ظرفیت تولید در داخل را داریم و تکنولوژی چادر مشکی بومی سازی شده است و مواد اولیه آن از جمله نخ در داخل کشور تولید می‌شود، می‌توانیم با هر ۲۵ میلیون دلار سرمایه گذاری ۱۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی تولید کنیم.

افتخاری اضافه کرد: در حوزه واردات چادر مشکی ۵۰۰ درصد سود عاید وارد کننده می‌شود بنابراین باتوجه به اینکه مشوق‌های درست نداشته ایم نتوانسته ایم حباب قیمتی را بشکنیم.

او ادامه داد: تولید کننده داخلی با توجه به چالش‌های پیش رو بیشتر برای طبقات پایین جامعه تولید می‌کند که ممکن است کیفیت پارچه ژاپنی را نداشته باشد.

افتخاری گفت: بعلت مافیای موجود در بازار، تولید کننده اجازه توسعه و پیشرفت ندارد.

تلاش برای تولید چادر مشکی

در چند سال اخیر شرکت «کرپ ناز» کرمانشاه و «نای زرین» خوانسار با هدف تولید پارچه چادر مشکی طراحی و راه اندازی شدند که متاسفانه به دلیل واردات بی رویه این محصول، برخلاف فعالیت کنونی شرکت ها، اما این شرکت‌ها نتوانسته اند با واردات چادر مشکی مقابله کنند و قادر به حضور و بقا در بازار هم با این شیوه نیستند.

سال هاست؛ مایحتاج کشور از منابع خارجی تامین می‌شود و تفاوت قیمت‌های خارجی و عرضه داخلی این دسته از ملزومات به گونه‌ای است که سرمایه گذاران داخلی را به سرمایه گذاری در این زمینه‌ها علاقه‌مند کرده است.

تاسیس و راه اندازی بسیاری از رشته فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی در کشور هر کدام گامی در راستای استیلای استقلال کشور، ایجاد اشتغال، افزایش سرانه تولید ملی و کاهش خروج ارز از کشور شده است.

۲۰درصد از چادر مشکی کشور در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود

محمدکاظم منزوی معاون امور صنایع سازمان صمت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این استان با تولید سالانه ۱۰ میلیون مترمربع چادر مشکی و تولیدات جانبی ۲۰ درصد نیاز کشور به این محصول را تامین می‌کند.

او افزود: چهارمحال و بختیاری به عنوان بزرگترین قطب تولیدکننده چادر مشکی کشور، این میزان محصول مرغوب را امسال تولید و روانه بازار مصرف کرده است.

منزوی، ظرفیت واحد تولیدی چادر مشکی استان را سالانه ۱۰ میلیون مترمربع عنوان و اضافه کرد: تولید ظرفیت کامل این واحد بیانگر تامین به موقع مواد اولیه مورد نیاز و توجه مسئولان استان به شعار سال است.

او ادامه داد: در این کارخانه سالانه دو هزار و ۵۰۰ تن نخ و ماهانه ۳۰ تن رنگ و مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

بزرگترین مصرف کننده چادر مشکی تنها یک تولید کننده دارد

محمدحسن میری مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد گفت: با غلبه بر تمامی مشکلات موجود بر سر راه فعالیت‌های سرمایه گذاری اقتصادی در سال‌های گذشته، این شرکت توانست در بهمن ماه سال ۹۴ آخرین ماشین آلات تولید پارچه چادر مشکی را وارد کند و با بهره گیری از دانش فنی کشور کره جنوبی و منطبق با استاندارد‌های این کشور تولید آزمایشی این محصول را آغاز کند.

او افزود: شرکت نساجی حجاب شهرکرد با توسعه سبد محصول خود موفق شد سهمی اندک از مصارف کشور را تامین نماید و در آبان ماه سال ۹۵ خط تولید ۱۰ میلیون مترطول چادر مشکی این واحد را با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح کند.

میری با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای تولید و اشتغال و حمایت از کالای داخلی، تصریح کرد: متاسفانه تبلیغات درباره کالای وارداتی به گونه‌ای است که به راحتی همه تولید کنندگان داخلی از میدان رقابت خارج می‌شوند.

او با بیان اینکه هم اکنون برنامه این کارخانه افزایش ظرفیت تولید تا ۱۰۰ درصد است، اظهار داشت: با افزایش توان و ظرفیت این شرکت و به‌دلیل نبود رقیبی دیگر در این صنعت در سطح کشور، این مجموعه توانایی تامین نیاز چادر مشکی کشور را دارد.

او با بیان اینکه همواره صنعت نساجی نیمه دوم سال رونق بیشتری دارد افزود: در این شرکت چهار ماه پایانی سال پیک تولید و فروش رقم می‌خورد، فروش محصولات این کارخانه در اسفندماه پارسال با توجه به محدودیت‌ها و کاهش خرید افت قابل توجه پیدا کرد، این کاهش قطعا متاثر از بازار بوده، اما خوشبختانه با شروع فعالیت حداکثری از اردیبهشت‌ماه به مقدار قابل توجهی کاستی‌ها جبران و تقریبا به تقاضای بازار پاسخ داده شد.

میری با بیان اینکه افزایش نرخ ارز، واردات چادر مشکی را با مشکل مواجه کرده است اضافه کرد: همین عامل سبب جبران کاستی‌ها در دوماهه نخست سال شد و در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تولید داشته‌ایم.

تولید چادر مشکی در ایران به ۴۰ میلیون مترمربع می‌رسد

میری گفت: پارچه چادر ایرانی باکیفیت‌تر از پارچه چادر کره‌ای است و هرکسی پارچه چادر کارخانه حجاب را خریداری کند دیگر سراغی از پارچه‌های دیگر نمی‌گیرد.

او افزود: هم اکنون ۱۲ خط تولید چادر در این کارخانه فعال است و امسال این کارخانه به ظرفیت کامل خود رسیده است.

میری اضافه کرد: با شناسایی تجهیزات و ماشین‌آلات کشور در راستای بالا بردن تولید برنامه ریزی خواهیم کرد.

او ادامه داد: با انتقال بخشی از دانش فنی این کارخانه به سایر واحد‌های کشور می‌توان ۴۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی در ایران تولید کرد.

بدیهی است تولید چادر مشکی اگر آن‌قدر‌ها هم کار سختی بود همین یک کارخانه تولید این محصول استراتژیک هم در کشورمان وجود نداشت.

حالا که بخشی از راه را رفته‌ایم و به تکنولوژی تولید این محصول دست یافته‌ایم اگر اراده‌ای بر تولید این کالا باشد، ادامه راه سهل‌تر خواهد بود.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.