سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش ۵۰ درصدی فوتی‌های کرونا در کشور + نمودار

روند افزایشی میزان متوسط رشد روزانه مبتلایان کشور به ۱.۱۳ درصد رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سرپرست ISC گفت: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) نشان می‌دهد روند افزایشی میزان متوسط رشد روزانه مبتلایان کشور که از شهریور آغاز شده و از میزان ۰.۵۹ درصد به ۰.۸۴ درصد در مهر و سپس به ۱.۴۱ درصد در آبان رسیده بود بالاخره در آذر ماه متوقف و نیز اندکی کاهش یافته و به ۱.۱۳ درصد رسیده است.

محمدجواد دهقانی اظهار داشت: اگر به روند افزایش جمعیت مبتلایان در چند ماه اخیر توجه شود متوجه حجم زیاد افزایشی در هر ماه نسبت به ماه قبل خواهیم شد.

سرپرست ISC گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد خوشبختانه روند افزایشی میزان متوسط نرخ روزانه بهبودی کشور نیز ادامه یافته به طوری که از ۰.۵۵ درصد در شهریور ماه به ۰.۶۵ درصد در مهر ماه، به ۰.۹۹ درصد در آبان ماه و در آذر ماه به ۱.۳۷ درصد رسیده است.

همچنین روند افزایشی میزان متوسط نرخ روزانه فوتی کشور نیز به طول قابل ملاحظه‌ای کاهش و به ۰.۶۷ درصد یعنی نصف این میزان در آبان ماه کاهش یافته است. جهت اطلاع میزان متوسط نرخ روزانه فوتی در شهریور ماه ۰.۶ درصد، در مهر ۰.۸۳ درصد و در آبان ۱.۱۳ درصد بود.

بدین ترتیب ایران در آذرماه با میزان متوسط نرخ روزانه فوتی ۰.۶۷ درصد در میان کشور‌های همزمان (۱۳ کشوری که انتشار بیماری در آن‌ها تقریبا به طور همزمان پدید آمد: چین، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، ایران، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان و ایتالیا) تقریباً در انتهای جدول قرار گرفته است.

البته باید توجه داشت متوسط نرخ رشد روزانه بهبودی علاوه بر اینکه تابعی از میزان رشد و انتشار بیماری است، تابعی از مسایلی نظیر طول درمان استاندارد برای ترخیص بیمار، ظرفیت پذیرش بیمار و امکانات بهداشتی کشور‌ها نیز بوده و نمی‌توان انتظار داشت که متناسب با افزایش بیماران با همان نرخ میزان بهبودی افزایش یابد. با این حال میزان کوچک بودن متوسط رشد روزانه انتشار بیماری و بزرگتر بودن متوسط رشد بهبودی نشانه کنترل و مقابله و سرکوب بیماری خواهد بود.

با توجه به آمار بیماران تا آخر آذرماه، ایران با بیش از ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار در جایگاه ۱۵ دنیا قرار دارد. همچنین با ترخ رشد متوسط روزانه ۱.۱۳ درصد در جایگاه ۱۰ و با متوسط نرخ رشد روزانه فوتی ۰.۶۷ درصد در جایگاه ۸ دنیا قرار دارد.

میزان کل جمعیت بیماران در دنیا با افزایش حدود ۲۰ میلیون نفر در آذر ماه به بیش از ۷۷ میلیون نفر رسیده است. پیش بینی می‌شود که با توجه به نرخ متوسط روزانه ۰.۹۷ درصد احتمالا در پایان دی ماه جمعیت بیماران در کل دنیا به بیش از ۱۰۰ میلیون خواهد رسید.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته‌های جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخ دهی مطلوب به همه گیری جهانی، سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) را از ابتدای بروز بیماری راه اندازی کرده است. اطلاعات این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشر شده و پیش چاپ و نیز آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بوده و با جستجو در آن تازه‌ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان‌شدگان و همچنین نسبت‌های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی-مکانی قابل مشاهده است.

آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.ac/covid ۱۹/)) بوده که از طریق وبگاه اصلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) https://www.isc.ac)) در دسترس است.

این سامانه همچنین به درخواست سازمان همکاری‌های اقتصادی کشور‌های عضو دی هشت (D ۸) برای بهره برداری کشور‌های عضو، در فروردین ماه با حضور نمایندگان کشور‌های عضو این سازمان به دعوت مرکز بهداشت و حمایت اجتماعی سازمان D ۸ (D ۸-HSP) و نیز مرکز بهداشت جهانی (Chatham House) لندن به صورت ویدیو کنفرانس رونمایی و در وبگاه آن سازمان به آدرس (http://developing ۸.org/) قرار گرفت.

در حال حاضر حدود ۱۸۰۰۹ مدرک از آخرین یافته‌های علمی در خصوص ویروس کووید-۱۹ در قالب مقاله تمام متن چاپ شده و پیش چاپ در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد و البته این اطلاعات به طور روزانه به روز رسانی می‌شود. از این تعداد پژوهش، کشور‌های آمریکا، چین و انگلیس به ترتیب با ۲۸۱۲، ۲۴۰۶ و ۱۲۲۴ مقاله بیشترین مشارکت علمی را در مقایسه با سایر کشور‌های دنیا در این حوزه داشته اند. سایر کشور‌ها از جمله ایتالیا (۱۱۷۹ مدرک)، فرانسه (۴۴۷ مدرک)، کانادا (۴۳۹ مدرک)، هند (۴۱۷ مدرک)، آلمان (۴۱۲ مدرک) و استرالیا (۳۳۵ مدرک) به ترتیب در جایگاه‌های چهارم الی نهم قرار دارند. ضمنا کشور ایران با ۲۸۳ مقاله جایگاه دهم دنیا را در پژوهش و تحقیق و یافته‌های جدید در خصوص ویروس کووید-۱۹ دارد.

در این سامانه همچنین مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های صادر شده توسط سازمان‌های معتبر دنیا از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO) در حوزه بهداشت، سلامت و مقابله با شیوع بیماری کووید –۱۹ قرار دارد که می‌تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.