سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محسن زنگنه مطرح کرد؛

احتیاج کشور به تدوین قانون جامع بازی‌های دیجیتال و سرگرمی‌های نوین

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس هشدار داد که در صورت تصویب افزایش بودجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سال ۱۴۰۰ این سازمان به سمت دولتی سازی بازی‌ها حرکت نکند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن زنگنه نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس در دیدارش با مدیرعامل و معاونان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با تاکید بر اینکه موضوع بازی‌های رایانه‌ای از این نظر که در تعامل و ارتباط با موضوعات دیگری، چون سبک زندگی، اقتصاد و فرهنگ است موضوعی مهم و حساس است، افزود: امیدوارم برخی کاستی‌ها در خصوص نگاه به صنعت بازی‌های ویدئویی و جایگاه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باعث دلسردی این مجموعه در طی کردن این مسیر دشوار نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: به اعتقاد من برای برخی حوزه‌های فناوری‌های نوین مانند کمک به توسعه صنعت بازی‌های دیجیتال هر چقدر اعتبارات تخصیص یابد به هدر نمی‌رود.

زنگنه با اشاره به اینکه بودجه‌ای در اختیار این مجموعه قرار می‌گیرد، اصلا قابل مقایسه با برخی مجموعه‌های فرهنگی دیگر نیست، گفت: در صورت تصویب افزایش بودجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سال ۱۴۰۰ به سمت دولتی سازی بازی‌ها حرکت نکنید. چرا که معتقدم بنیاد باید همان نقش رگولاتوری، حمایتی و نظارت را داشته باشد.

او همچنین درباره اقدامات مجلس شورای اسلامی برای افزایش بودجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: به نظر لازم است ضمن پیگیری افزایش اعتبارت بنیاد، برای ارائه تسهیلات کم قیمت به بازی‌سازان و رفع موانع کسب و کار بازی‌سازان در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی کنیم.

دبیر کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی ضمن ارائه پیشنهاد مطالعه تدوین قانون جامع بازی‌های دیجیتال و سرگرمی‌های نوین به بنیاد و پیگیری تصویب آن در مجلس شورای اسلامی گفت: در مطالعات برای تدوین این قانون مراقب باشید که این قانون منجر به فربه شدن این مجموعه نشود. توصیه می‌کنم از ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی استفاده شود، چرا که تعامل بنیاد با نیرو‌های جوان این مجلس که دغدغه حوزه صنایع فرهنگی و رسانه‌ای را دارند، می‌تواند باعث شکل‌گیری اتفاقات خوبی شود.

او ادامه داد: این مجلس ظرفیت بسیار خوبی برای حمایت از حوزه بازی‌های رایانه‌ای و اقدامات بنیاد در این زمینه دارد.

نگاه استراتژیک در بودجه‌ریزی نیاز اکوسیستم بازی‌های دیجیتال است

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اهداف تاسیس بنیاد و رویکرد‌های آن در حوزه بازی‌های رایانه‌ای با انتقاد از عدم توجه به صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران در تصمیم‌گیری‌های کلان برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز، اظهار کرد: امروز در دنیا گردش مالی صنعت بازی‌های رایانه‌ای از صنایع رسانه‌ای دیگر از جمله صنعت سینما پیشی گرفته و بالاتر است، مطالعات نشان می‌دهد صنعت بازی‌های دیجیتال در کشور ما هم این تحولات را رقم خواهد زد.

پژمان ادامه داد: از این جهت برای این اکوسیستم با حوزه‌های گوناگون و گسترده باید در بودجه‌ریزی با مطالعات روند‌های آینده با نگاه استراتژیک عمل کرد.

او با اشاره به رویکرد معاونت پژوهش بنیاد در حمایت از حوزه تحقیق و تولید بازی‌های جدی به برگزاری چهارمین دوره جایزه بازی‌های جدی اشاره کرد و گفت: اتفاقات بسیار خوبی در حوزه حمایت از تولید بازی‌های جدی به واسطه برگزاری این رویداد از جمله راهیابی تیم‌های منتخب این رویداد به جشنواره‌های بین المللی معتبر و کسب جوایز جهانی، شکل گرفته است که البته برای تجاری سازی این بازی‌ها نیاز به کمک داریم.

مدیرعامل بنیاد با اشاره به رویکرد‌های حمایتی بنیاد از تیم‌های بازی‌سازی در قالب حمایت‌های هوشمند، ضمن معرفی سازوکار ساختار حمایتی همگرا افزود: برای سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۰۰ تیم و استودیو بازی سازی از سراسر کشور تقاضای عضویت در این ساختار حمایتی را داشتند که در نهایت بالغ بر ۷۰ تیم- استودیو به عضویت این ساختار در آمدند، در حال حاضر نیز در قالب کمک‌های ساختار حمایتی همگرا همه آن چیزی که تیم‌های بازی‌ساز در خصوص آموزش، فضای کسب و کار و اعزام به رویداد‌های جهانی نیاز دارد در قالب تسهیلات پس پرداخت به آن‌ها ارائه می‌شود.

سیدصادق پژمان همچنین در خصوص توسعه اقدامات آموزشی بنیاد در خصوص ارائه آموزش‌های لازم به علاقمندان به صنعت بازی در کشور گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با ایجاد مدرسه بازی سازان فردا در شبکه دانش آموزی شاد از این بستر برای آموزش بازی سازی به ۷۰ هزار دانش آموز از سراسر کشور استفاده کرده است.

او ادامه داد: ضمن اینکه محتوا‌های آموزشی ارائه شده در این شبکه صرفا برای این دانش آموزان تولید شده است، علاوه بر آن با رونمایی از سایت فهم بازی که به همت معاونت آموزش بنیاد انجام شده است، همه آن چیزی که والدین در خصوص سواد بازی‌های رایانه‌ای نیاز دارند از طریق محتوا‌های فرهنگی و آموزشی مناسب در اختیارشان قرار می‌گیرد.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اعلام خبر راه اندازی مرکز پاسخگویی به تماس‌های مردمی در معاونت نظارت بنیاد نیز گفت: از چند ماه گذشته تیمی برای حضور در این مرکز مورد آموزش قرار گرفته‌اند تا با شناخت از بازی‌ها بتوانند پاسخگوی تماس‌های تلفنی در این حوزه باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.