سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پس از تلاش مسئولان؛

مسکن ارزان شد؛ تنها یک درصد!

با توجه به آنکه آماری از کاهش یک درصدی قیمت مسکن منتشر شد، بررسی‌ها نشان می دهد که قیمت ها در این بخش نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته است‌.

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وضعیت بازار مسکن هم گویا به کرونا مبتلا شده و هر روز در این بازار شاهد اتفاقات عجیبی هستیم، بسیاری از خریداران و مستاجران این بازار  با مشکلات مختلفی در این شرایط کرونایی مواجه هستند.

براساس این گزارش طبق آمار بانک مرکزی در مهرماه امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳.۲و ۱۵۴.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کاهش یک درصدی مسکن برای کیست؟

بانک مرکزی در جدیدترین آمار تغییرات قیمت مسکن را منتشر کرد که بعد از گذشت چندین ماه افزایش قیمت، شاهد کاهش یک درصدی  قیمت مسکن بودیم.

البته باید گفت که این کاهش قیمت چندان قابل توجه نبود چراکه قیمت مسکن در آذر ماه امسال نسبت به آذر ماه سال گذشته ۹۸ درصد رشد داشته است اما آمارها نشان می دهد که  در آذرماه  امسال بیانگر کاهش متوسط قیمت معاملات نسبت به ماه قبل است.

در آذرماه  امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۶ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

البته متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۸.۹ درصد افزایش یافته است.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۵۷ میلیون تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۱۰ میلیون تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۹۸ به  ترتیب ۸۴ درصد و ۶۶ درصد افزایش نشان می دهند.

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ماه مورد گزارش، به ۲.۶ هزار واحد مسکونی محدود شد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴۲.۸ و ۷۳.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در ۹ ماهه نخست امسال به حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۴۲.۹ درصد افزایش نشان می دهد.

در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۲۲ میلیون تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۴.۲ درصد افزایش نشان می دهد.

آمارهای مسکن بانک مرکزی تنها برای تهران است

براساس این گزارش انتشار آمار معاملات مسکن توسط بانک مرکزی در ماه های گذشته باعث گله مندی وزارت راه وشهرسازی شد به طوری که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد که آمارهای بانک مرکزی تنها مربوط به استان تهران است و آمارهای افزایش قیمتی که در این منطقه منتشر می شود زمینه ساز رشد قیمت در سایر شهرها می شود.

در همین راستا چندی پیش محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی در جدیدترین نشست خبری خود اعلام کرد که در حال حاضر، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ۲۵ استان کشور کمتر از ۱۰ میلیون تومان است که از این تعداد استان، حدود ۹ استان قیمت هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۵ میلیون تومان معامله شده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می دهد که در ۳ استان کشور نیز متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تهران و خوزستان گران ترین شهرهای کشور

وی ادامه داد: تنها در دو استان کشور؛ تهران و خوزستان، معاملات خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی بیش از ۲۰ میلیون تومان بوده است که این رقم در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۸۰۰ تومان، در خوزستان ۲۳ میلیون و ۵۰۰  تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی از توضیح خود در خصوص بازار معاملات مسکن و مقایسه آن با سال های گذشته به سهم ۳۶ درصدی مسکن از هزینه سبد خانوار اشاره کرد و گفت: مقایسه افزایش قیمت مسکن در ۱۰ سال گذشته حاکی از آن  است که متوسط قیمت مسکن در سال ۸۸ از متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در آبان امسال رسیده است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، شهر تهران به تنهایی یکی از مهم ترین عوامل افزایش قیمت مسکن در کشور به شمار می رود و در صورتی که قیمت مسکن به ویژه برخی از مناطق آن را حذف کنیم شاهد کاهش  چشم گیر قیمت مسکن می شود.

اما در جدید ترین آماری که بانک مرکزی برای آذر ماه منتشر کرده شاهد آن هستیم که قیمت مسکن در آذر ماه نسبت به سال گذشته ۹۸ درصد افزایش و نسبت به ماه گذشته یک درصد کاهش داشته است.

کاهش یک درصدی قیمت مسکن هیچ نیست

در همین رابطه حسام عقبایی  نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه  آماری که بانک مرکزی منتشر کرده نشان می دهد که روند نزولی قیمت مسکن در کشور بسیار کند است، افزود: کاهش یک درصدی قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته و رشد ۹۸ درصدی نسبت به سال گذشته نشان می دهد که این یک درصد در برابر رشد ۱۰۰ درصدی هیچ نیست.

او ادامه داد: با بررسی‌هایی که انجام داده ایم هنوز قیمت مسکن به هیچ عنوان کاهش نیافته و تنها ما در این ایام شاهد ریزش های پراکنده قیمتی در برخی از مناطق هستیم.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه هر فردی و یا هر کارشناسی که این آمار را مشاهده کند متوجه می شود که این ریزش یک عدد بسیار ناچیز و به هیچ عنوان مسرت بخش نیست و باید با اقدامات وبرنامه ریزی های مناسب بتوانیم روند کاهشی و نزولی قیمت را انجام دهیم.

عقبائی با اشاره به اینکه با توجه به بررسی آمار و ارقام در بازار مسکن پیش بینی می شود که قیمت مسکن تا پایان سال و تا بهار ۱۴۰۰ در حوزه خرید و فروش شاهد رکود نسبی و توام با ثبات قیمتی باشیم.

همچنین در همین رابطه ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه اگر استان تهران را از آمار قیمتی مسکن در کشور حذف کنیم میانگین قیمت مسکن در کشور بسیار کاهش می یابد، افزود: کاهش آمار یک درصدی قیمت مسکن چندان محسوس نیست و بررسی ها هم نشان می دهد که بازار مسکن در تهران کمی شل شده است.

او ادامه داد:  متاسفانه قیمت مسکن در کشور به حدی افزایش یافته که مردم دیگر قدرت خرید مسکن را از دست داده اند و این خود باعث تشدید رکود در بازار مسکن شده است.

رهبر با بیان اینکه برنامه های دولت از جمله اخذ مالیات از خانه های خالی و عرضه واحدهای مسکونی که توسط محتکران در کشور احتکار شده بود و از سوی دیگر اجرای طرح مسکن ملی تا حدودی توانسته در روند کاهشی قیمت مسکن و همچنین ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا موثر باشد.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران اظهار کرد: در صورتی که دولت این اقدامات را در دستور کار خود قرار دهد و بتواند زمینه را برای تولید مسکن کشور فراهم کند شاهد بهبود قیمت بازار مسکن خواهیم بود.

اما نظر بسیاری از خریداران مسکن در این روزها با ادعاهای کارشناسان و مسئولان بازار مسکن بسیار متفاوت است چرا که در گفت وگو با برخی از خریداران مسکن متوجه شدیم حتی کسانی که سال گذشته با وام مسکن ۱۶۰ میلیون تومانی می توانستند یک واحد نقلی ۴۰ متری در پایین ترین نقطه شهر خریداری کنند امسال تنها می توانند با سرمایه مسکن خود یک واحد ۶۰ متری را اجاره کنند.

براساس این گزارش ارائه  آماری از کاهش یک درصدی قیمت  مسکن نسبت به ماه گذشته در چنین شرایطی نه تنها برای مردم امید ایجاد نمی کند بلکه افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته باعث ایجاد نا امیدی بیشتر مردم می شود چراکه برخی از خریداران مسکن تصور می کردند که شاید با گذشت زمان قیمت ها کاهش یابد اما این تصور آنها هم اکنون برای مردم تبدیل به یک کابوس شده  که امیدواریم در ماه های پایانی دولت  ۱۲ مسئولان بتوانند اقدامات خود را در حوزه تولید و عرضه مسکن افزایش دهند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
جالبه که برا ۵_۶میلیون تومن مالیات میگیرن اونوقت کسی که چندین خونه داره و میلیاردا روش اومده مالیات نمیگیرن.واقعا که چقد عادلانس
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۰ دی ۱۳۹۹
اگر قوه قضاییه و مجلس، بنگاه های املاک را محدود و از دلال بازی به دور می کردن و قانون مالیات بر ملک انجام می شد...
مشکل مملکت ما قانون است، ولی بی قانونی است، اجرایی در کار نیست
مثلا قانون کد رهگیری بر اجاره مسکن!
مهدی
۰۳:۱۰ ۱۰ دی ۱۳۹۹
به آمارهای کذایی بانک مرکزی زیادتوجه واعتمادی نداشته باشید بخاطر نجات بانکها از ورشکستگی خود بانک مرکزی باسناریو سازی وهمدستی وزارت مسکن واتحادیه املاک و افرادی مثل عقبایی ودلالان وحمایت دولت از انها اقدام به نرخ گذاری کذایی وواهی کردن و ملت هم گول جوسازی رو خوردن الان خریداری نیست اگر هم باشه این خریداره که برا فروشنده تعین تکلیف میکنه من چندین مورد رو اطلاع دارم که حداقل ۲۰ تا۲۵ درصد کاهش قیمت بوده ملک دیگه رفت تو روکود تا۱۴۰۵ نخرید ریزش ۵۰درصدی ودر ادامه بیشتر اتفاق خواهد افتاد
ناشناس
۰۱:۲۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
یک درصد!!! سیصد چهارصد درصد گرون شده. فقط یه درصد؟ قیمت واقعی مسکن یک پنجم قیمت الانه.
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
فقط 300 درصد کمتر از 6 ماه چطور بتوانم یه مسکن بخرم، شده مثل ملخ تا بهش می رسم، می پره، این بی ثباتی مملکت است چطور برا آینده برنامه می ریزند دنیا
حمید
۲۳:۴۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
اگر راهی برای صادرات پیدا بشه اولا ارزش پولمون بالا میره ثانیا اقتصادمون عالی میشه.
ولی افسوس که کیفیت جنس ایرانی خیلی پایین هست.که اونم پشتوانه دولت رو میطلبه.
البته انشاءالله دولت بعدی.
«ما گفتیم بعدی درست میشه شمام بگین بعدی» .
ناشناس
۲۳:۴۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
آخــــــــــــــــجججججججججججججججججون ارزانننننی
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خدا ازتون نگذره. صاحب خونه شدن. واس ما آرزو شده. بی شرما. پول از کجا بیاریم. بخریم.
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
بخاطر تحریم زمین از کشورهای خارج وارد نمیشه و بخاطر قاچاق مسکن به کشورهای همسایه مسکن قیمتهاش بالا رفته؟؟؟؟ ایا دارو و غذا هم به همین دلیل مسکن گران نشده است
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
دولت.....
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چه شد مالیات بر خانه های خالی ... چرا در مملکت ما یک شخص میتونه چند تا ملک داشته باشه ومالیات نده چرا چند صدتا ماشین خریدو فروش میکنه مالیات نمیده چرا ماشین میخره و انبار میکنه ... مملکت بی صحاب ..
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
بله ملت دیگه خبره شدن صد درصد گران میکنند یه درصد میارن پایین بعددرام درام میکوبند که ارزان شد بدو بدو جا نمونی
ناشناس
۲۰:۳۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
طرح اقدام مسكن ملي دوباره ثبت نام كنيد اصلا نتونستيم ثبت نام كنيم ماي كه مستهجريم نياز داريم نتونستيم .امايكي گه تونسته نياز نداره امتيازشو گرفته براي فروش اين چه وضعشه
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
ای خدا خودت ببین چقدر دارن به این مردم ظلم میکنن!!! خدا ریشه ظالمارو از تو این کشور بکنه انشالله. مسکن میبایست دم قسط بسازن و تحویل مردم بی خونه و جوونا بدن اگه میخوان واقعا عدالت اجرا بشه
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
یکی‌برام‌زنگ‌بزنه۱۱۵
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
علی برکت الله.علی برکت الله.این هم نتیجه ی از خدا بی خبری.مردم از شما نا امید هستند.
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چه شد مالیات بر خانه های خالی ... چرا در مملکت ما یک شخص میتونه چند تا ملک داشته باشه ومالیات نده چرا چند صدتا ماشین خریدو فروش میکنه مالیات نمیده چرا ماشین میخره و انبار میکنه ... مملکت بی صحاب ..
علی
۱۸:۲۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
ملک باید تا شصت درصد پایین بیاد فقط دوتا قانون مستحکم میخواد یکی هرکدملی یک خانه و هرکسی که ی خانه خرید تا ده سال نشه دوباره سند جدید براش زد یعنی بنام دیگری زد و هرکسی که خانه دوم یا سوم داره باید نصفشو مالیات بده یعنی دلال بازی تموم
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
دیگه ما قشر مستاجررو بدبختمون کردیم رفت.
مجید
۱۷:۱۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
تا زمانی که بانکها به دلالی مسکن با تهاتر خانه های خالیشون ادامه بدند وضع مسکن خوب نمیشه
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
متاسفانه با توجه به نبود مرجع قیمت گذاری در بخش مسکن یه مشت دلال شدن مشاور و نرخگذار مسکن همین ها باعث تورم هستند
نیما
۱۵:۱۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
به زوج های جوان مسکن ارزان بصورت دم قسط بدون پیش پرداخت و سود و اقساط بالای ۳۰ سال تحویل دهید . ازدواج افزایش می یابد قیمت مسکن کنترول می شود و مشکلات اجتماعی هم کاهش پیدا می کند.
@
۱۴:۵۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
در طرح مالیات بر مسکن خالی واقعا اگر قانون درستی ایجاد نشود این طرح کاملا بر ضد اشتغال و سرمایگزاری بخش خصوصی خرد و کوچک خواهد بود دولت قبل از این طرح باید به اصلاح زیر مجموعه خودش که مسکن را احتکار کرده اند می پرداخت.
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
میگم یه در صد کاهش قیمت نسبت به ۱۰۰۰درصد افزایش قیمت چطوری محاسبه میشه؟
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خجالت نمیکشید،مسکن یه درصد ارزان شده،جوک تعریف میکنید مردم بد بخت کردین
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
1درصد ارزون شدن شد امیدواری به مردم ؟؟! شما بیا خونه انتخاب کن برای خرید من 2 درصد براد از صاحب خونه تخفیف میگیرم !!
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
ای داد وبیداد
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
مجلس باید قانونی تصویب کنه که بخش اعظمی از بودجه سالانه صرف تهیه مسکن ارزان برای مردم باشد تا مسکن از دغدغه و هزینه های زندگی مردم حذف شود.
دولت باید سالانه ۵۰ درصد تقاضای مسکن مردم را تامین کند.واز کسب درآمد برای تامین بودجه صرف نظر کند
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چه شد مالیات بر خانه های خالی ... چرا در مملکت ما یک شخص میتونه چند تا ملک داشته باشه ومالیات نده چرا چند صدتا ماشین خریدو فروش میکنه مالیات نمیده چرا ماشین میخره و انبار میکنه ... مملکت بی صحاب ..
حسن
۱۲:۱۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
لطقا اذرس غلط و امیدواری الکی به مردم ندهید
بهتره سراغی از بنگاههای املاک مناطق مختلف بکیرید تا متوجه شوید که نه تنها یک درصد کاهش نبوده بلکه چندین درصد هم افزایش داشته .
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خیلی از کسایی که خونه ندارن حتی نمی تونن صد میلیون پول جور کنن برا خرید خونه. حالا فرقی نمی کنه قیمت خونه یک میلیارد بشه ۹۵۰ یا بشه سه میلیارد. مقایسه قیمت اقلامی مثل خونه و ماشین با درآمد اکثریت مردم طنز تلخیه. یه چیزی تو مایه فاجعه اس.
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چه شد مالیات بر خانه های خالی ... چرا در مملکت ما یک شخص میتونه چند تا ملک داشته باشه ومالیات نده چرا چند صدتا ماشین خریدو فروش میکنه مالیات نمیده چرا ماشین میخره و انبار میکنه ... مملکت بی صحاب ..
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چیکار کنیم؟ میخوای جشن ملی بر پا کنیم.
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
من که از این آمارهای منتشره گیج شدم یه روز میگن معاملات مسکن 150درصد رشد داشته یه روز میگن بازار مسکن به علت گرانی کاذب در حال رکوده یه روز میگن فعلا مسکن نخرید یه روز میگن بهترین وقت برای خرید مسکنه
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
در حالت عادی یک درصدرا خریدار میتونس از فروشنده تخفیف بگیره والا اگه ماراضی به زحمت افتادن مسیولین باشیم همین که حقوقمون را به موقع میدن دعاگوشون هستیم .
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
عزیزم کی ارزون شده بریم بخریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
برای ما فرقی نداره به هر حال نمی تونیم بخریم
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خدا روشکر
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
همش تقصیر ترامپه !!!
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
مصالح گرانه بعدشم شهرداری برای جواز و...کلی پول میگیره
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
کجا ارزن شده؟اصلا این ارزانی به چشم نمیاد
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخخ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
یعنی مسئولین این همه زحمت رو تحمل میکنن ما شرمنده شون میشیم.
ما راضی نیستیم..
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خدا کنه به قیمت پارسال برگرده
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
بشین تا برگرده خخخ
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
مصالح ساختمان گران . هزينه هاي شهرداري. نظام مهندسي كه برخي از ناظران براي وظيفه شان پول اضافه مخواند تا برگه ها را امضا كنند . آتش نشاني و مشكلات متعدد كه زياد هستند . هزينه ساخت را بالا برده و اين تورم را ايجاد كرده اند . بايد براي حل مسله ريشه گراني را حل كرد
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
آره منتظریم تا بشه ۱.۵ درصد
تمام بخش های مرتبط با ساخت و ساز گران شده سیمان دو ماه پیش ۲۰ تومان بود الان شده ۲۳ هزار
قطعات خودرو چی لاستیک چقدر بود چقدر شد ؟
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
حقوقی و هزینه کردی که اینها روی دوش مردم میگذارند
بیشتر از 1% هست
احمدی
۰۹:۱۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
1 درصد !! ایولا ..
پس مشکل حل شد و کلی خوشحال شدم ..
پس دیگه مردم نق نزنن گرون شد و..
برید برای خرید..
خودمم زوتر برم یه بار این 1 درصد رو دوباره اضافه نکنن !!
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
ترکوندین ماشالله علی برکت الله
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
چقدر زیاد 1 درصد!!!
محمد
۰۹:۰۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
با سلام، مسئولین محترم خسته میشید ی کم فکر سلامتی خودتون باشید راحت تو خونه استراحت کنید شاید با این کار مسکن بیشتر اومد پایین با تشکر فراوان از زحمات شما واقعا خدا قوتتون بده.....
حسن
۰۹:۰۳ ۰۹ دی ۱۳۹۹
دم مسئولان گرم
محمد امین
۰۹:۰۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
بلند بگید علی برکت الله
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۹ دی ۱۳۹۹
یک درصد رو بهشون بر میگردونیم چون خیلی زحمت میکشن
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
یک درصد چیه واقعا؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۹ دی ۱۳۹۹
100 درصد گران شده بود
حالا 1 درصد ارزان شده
متاسفم واقعا
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
اگر قانون ماليات از دارندگان بيش از 5 آپارتمان و خانه هاي خالي، مقتدرخانه اجرا مي شد، دستكم 30 درصد قيمت خانه پايين مي آمد و لي منافع دارندگان پول و ثروتهاي باد آورده ايجاب مي كند اين قانون مثل خيلي از قوانين ديكه كه به نفع بيشتر مردمه اجرا نشه
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
مثل سایر کشورها هر کد ملی ۱ خونه دومی داشته باشه بعد فروش ۵۹ درصد باید مالیات بده
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
کدوم خرید و فروش
ساختمان سی ساله از رده خارج رو به قیمت نوساز معامله میکنند
پیمان
۰۸:۱۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
سلام ،
میشه دعا کنید منم خونه دار بشم
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۹ دی ۱۳۹۹
تنتون سالم باشه دوست عزیز.انشاالله شما هم خونه دار میشید..
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۰ دی ۱۳۹۹
با کدوم پول
مرفه نشین ریلکسه نسبت به برنج گرون شه ریلکسه ماشین گرون شه ریلکسه مواد غذایی گرون شه ریلکسه درد همینه.شکاف زیاد شده کاش میفهمیدید
سعید
۰۸:۱۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
قیمت مسکن پایین نیومده که هیچ تازه رفته بالا، حداقل اونجایی که ما زندگی میکنیم من خودم شاهدش هستم، قیمت مسکن اون زمانی که گفتن کاهش چشمگیری داره متری 6میلیون 500 بود، پر روزا تو سایت دیوار نگاه کردم همون منطقه شده بود متری 8 میلیون 500
محمد
۰۸:۰۴ ۰۹ دی ۱۳۹۹
به قول معروف : خخخخخخخخخخخ
نرگس سپید
۰۷:۵۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خدا قوت مسئولان
راضی به زحمت نیستیم
نرگس سپید
۰۷:۵۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
حساب کردم تو یه میلیارد میشه ده میلیون ...حالا واسه کسی که. یه میلیارد داره دیگه ده تومن توفیری نمیکنه....مسئولین کوشامند به خودشون زحمت ندن واللا ما راضی نیستیم
تو داهات ما دو سال پیش با یه میلیارد یه خونه ویلایی میشد خرید الان میگن به "زور" یه آپارتمان تو تورقوز آباد میشه!!!!
حالا با تلاش مسئولین کوشامند یه ده تومن ته جیبمون میمونه باهاش یه پادری میخریم!!!