سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جای خالی حاج قاسم به روایت کاربران/ هشتگ‌های یک ساله که با نام سردار عمرشان جاودانه می‌شود

کاربران پس از شهادت سردار سلیمانی تاکنون هشتگ‌های بسیاری را در رابطه با ایشان در فضای مجازی داغ کرده اند که در این گزارش مروری بر این هشتگ ها داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، مثل همه روز‌ها و شب‌های دیگر معمولی بود، اما ساعت ۱:۲۰ دقیقه نیمه شب، اتفاقی غیرمعمولی رخ داد. اتفاقی که چند ساعت بعد به سر خط خبر‌های تمامی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جهان تبدیل شد: «سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به شهادت رسید.»
خبری که دل‌های ۸۰ میلیون ایرانی در داخل کشور و میلیون‌ها انسان دیگر در سراسر جهان را لرزاند و اشک را بر گونه آن‌ها جاری کرد.


بیشتر بخوانید


کاربران شبکه‌های اجتماعی بعد از شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی تصاویر و نوشته‌هایی را برای ایشان منتشر کردند.

عذرخواهی شهروندان آمریکایی از مردم ایران به جای ترامپ

هنوز مردم از بهت و تعجب این خبر بیرون نیامده بودند که رئیس جمهور خونخوار و دیوانه آمریکا توئیتی را منتشر و پنتاگون در پیامی اعلام کرد این ترور به دستور مستقیم ترامپ انجام گرفته است. کاربران آمریکایی بعد از این پیام، توئیت‌هایی را با هشتگ #Dear_Iran منتشر و از مردم ایران دلجویی کردند.

ایران عزیز

ابراز تسلیت می‌کنیم و ما را در غم خود شریک بدانید

ایران عزیز ما جنگ جهانی سوم نمی‌خواهیم. ما حتی نمی‌دانیم ترامپ کیست.

ایران من بسیار از کاری که ترامپ کرد متاسفم. من آمریکا نیستم اما از ترامپ متنفرم و نمی‌دانم او چطور توانست اجازه دهد وضعیت تا این جا پیش رود. لطفا جنگی را با آمریکا شروع نکنید زیرا پایان خوبی نخواهد داشت.

ایران عزیز لطفا او را بکشید، ما هیچ کاری با او نداریم.

ایران عزیز اگر نقشه‌ای برای مکان‌هایی برای انتقام می‌خواهید، اینجاست. ایالات قرمز رنگ ترامپ را انتخاب کردند.

ترامپ قمار باز

یک روز از شهادت سردار گذشته بود که ترامپ توئیتی را منتشر کرد و گفت اگر ایران به منافع آمریکایی‌ها حمله کند، آمریکا در مقابل به ۵۲ مکان در ایران حمله خواهد کرد.

کاربران ایرانی که بابت ترور سردار سلیمانی از ترامپ عصبانی بودند با خواندن این توئیت، واکنش‌های بسیاری را با هشتگ #ترامپ_قمارباز منتشر کردند و گفتند اگر به ایران نگاه چپ داشته باشی، پاسخی بدی از ما خواهی گرفت.


استقبال و تشییع میلیونی

۱۴ دی ماه، پیکر مطهر سردار شهید قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و یاران شهیدشان، در کاظمین، کربلا و نجف تشییع شد، تشییعی میلیونی که در آن مردم عراق شهدای مقاومت را بدرقه کردند؛ مراسم تشییعی که ساعت‌ها به طول انجامید.

روز ۱۵ دی، پیکر مطهر شهدا وارد اهواز شد، مردم اهواز ساعت‌ها منتظر رسیدن شهدا از سفر طولانی خود بودند، بعد از همراهی میلیونی مردم خوزستان، پیکر شهدا برای طواف در حرم مطهر رضوی به مشهد برده شدند. جمعیت میلیونی در حرم و خیابان‌های اطراف در شب سرد زمستانی به استقبال مردانی آمده بودند که برای امنیت ایران و دفاع از حرم اهل بیت (ع) با داعش می‌جنگیدند. بعد از ساعت‌ها انتظار پیکر‌ها به حرم مطهر وارد شدند و مراسمی نیز با حضور آحاد مردم برگزار شد.

خدایا! ما جز خیر و خوبی از او ندیده‌ایم!

۱۶ دی ماه، جمعیتی میلیونی در تهران منتظر رسیدن پیکر شهدا بود، اعلام شده بود پیکر‌ها به مسجد دانشگاه تهران که برسد، رهبر انقلاب بر آن‌ها نماز می‌خوانند، مردم از ساعات اولیه صبح در دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف حضور داشتند. آن‌ها به استقبال سرداری آمدند که یار رهبر و دلداده او بود، بالاخره پیکر‌ها به دانشگاه تهران رسید، مقام معظم رهبری هنگام خواندن نماز بر پیکر سردار سلیمانی اشک می‌ریختند و چندبار گفتند:"اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَیْرا"

همین اشک‌های رهبر، باعث داغ شدن هشتگی با محور گریه‌های رهبر انقلاب هنگام خواندن نماز برای شهدای مقاومت منتشر شد که کاربران ایرانی در ۱۶ دی ماه آن را به هشتگی داغ در توئیتر تبدیل کردند.

به گفته رسانه ها، تشییع شهدای مقاومت در تهران، به شلوغ‌ترین مراسم تشییع بعد از مراسم حضرت امام (ره) تبدیل شد. در همین روز و در واکنش به حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع سردار، هشتگ #لشکر_قاسمیون داغ شد و کاربران می‌گفتند سردار رفته، ولی لشکر او هنوز هم هست. پیکر‌ها به سختی از میان سیل جمعیت مردم به قم رسیدند و در آنجا نیز مراسمی برگزار شد.

صبح ۱۷ دی ماه ۱۳۹۸، پیکر مطهر سردار سلیمانی به زادگاه او رسید. خاک کرمان و مردمش منتظر رسیدن فرزند این خاک بودند تا او را برای همیشه در کنار خود داشته باشند.
شامگاه سه شنبه ۱۷ دی، پیکر به گلزار شهدای کرمان وارد شد و به علت انبوه جمعیت و طولانی شدن مراسم، پیکر مطهر سردار سلیمانی بامداد ۱۸ دی در خاک کرمان زادگاهش به خاک سپرده شد.

حذف تصاویر سردار در عین ادعای آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی

کاربران از روز اول شهادت سردار، تصاویر ایشان و دلنوشته‌هایشان برای شهدای مقاومت را در فضای مجازی منتشر می‌کردند. شبکه‌های اجتماعی با ادعای آزادی بیان و دم زدن از حقوق بشر، تصاویر سردار را حذف و حتی صفحات کاربران را مسدود می‌کردند، که همین موضوع کاربران را بر آن داشت تا کمپین شکایتی را علیه شبکه‌های مدعی برگزار کنند. هنوز بعد از گذشت نزدیک به یک سال، شبکه‌های اجتماعی از دیدن تصویر سردار وحشت دارند و آن را حذف می‌کنند.

کاربران فارسی اینستاگرام، روز ۱۷ دی ماه، صفحه ملانیا ترامپ، همسر رئیس جمهور آمریکا را روی تصویر پرچم ایران برچسب می‌کردند تا جایی که تمام صفحه او پر از نقش پرچم ایران شده بود.

عمودی می‌آیید و افقی می‌روید

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان و یکی از دوستان نزدیک سردار سلیمانی، ۱۷ دی ماه سخنرانی کوبنده‌ای را در واکنش به شهادت سرداران مقاومت ایراد کرد. او در بخشی از صحبت‌هایش به سران کشور‌های غربی گفت: " عمودی می‌آیید و افقی می‌روید " همین جمله باعث شد کاربران توئیت‌های خود را با هشتگ #عمودی_افقی منتشر کنند و بگویند انتقامی سخت در انتظار جنایتکاران منطقه‌ای است.

عین الاسد، عین الجسد شد

۱۸ دی ماه، اما اتفاقی افتاد که پاسخی به ترور سردار بود. اتفاقی که لرزه‌ای به جان ارتش آمریکا انداخت و بتی که آن‌ها از خود در منطقه ساخته بودند را خراب کرد. حمله موشکی به پایگاه عین الاسد، موجی از شادی و واکنش مردم، کاربران و مسئولان داخلی را به همراه داشت. حتی خارج نشینان نیز به این اتفاق واکنش نشان دادند. کاربران هشتگ #عین_الاسد را داغ کردند و گفتند این تازه اولین انتقام بود و انتقام سخت ادامه دارد.


بیشتر بخوانید


هشتگ #انتقام_سخت و #سیلی، دو کلید واژه‌ای بودند که بعد از دیدار رهبر انقلاب با مردم در ۱۶ دی ماه، به ترند توئیتر فارسی تبدیل شد. رهبر انقلاب در این دیدار به انتقام سخت از عاملان ترور سردار سلیمانی اشاره کردند.

شوی رئیس جمهور دیوانه آمریکا این بار با توئیت فارسی

رئیس جمهور آمریکا، دوباره با انتشار توئیتی خشم و اعتراض کاربران ایرانی را برانگیخت، او این بار توئیتی به زبان فارسی منتشر کرد که حتی سخنگوی دولت اوباما هم او را مسخره کرد. کاربران در پاسخ به این توئیت هشتگ #ترامپ را داغ کردند.

(متن داخل تصویر: ترامپ را حذف کنید.)

خبر این است: «خان طومان آزاد شد»

روز‌ها می‌گذشت و مردم همچنان در غم نبود و شهادت سردار دل‌ها عزاداری و مراسم برگزار می‌کردند. ۹ بهمن ماه، اما اتفاقی که توانست مردم را بعد از شهادت سردار خوشحال کند، اتفاقی که باعث شد جای خالی سردار برای خوشحالی بین مردم سوریه بیش از پیش حس شود.
خبر این بود: «خان طومان آزاد شد.»
خان طومان؛ شهری که به دست داعش اشغال شده بود و مدافعان حرم به همراه سردار سلیمانی برای آزادی این شهر تلاش می‌کردند. خان طومان، اما در نبود سردار و بعد از شهادت ایشان آزاد شد، کاربران در واکنش به این خبر هشتگ #خان_طومان را داغ و یاد سردار سلیمانی را زنده نگه داشتند.

در بهار آزادی جای شهدا خالی

کم کم به اربعین سرداران مقاومت نزدیک می‌شدیم و مردم همچنان عزادار و خواهان انتقامی سخت از عاملان شهادت ایشان بودند. چهلمین روز شهادت شهید سلیمانی مصادف بود با ایام دهه فجر، کاربران فضای مجازی هشتگ #فجر_سلیمانی را داغ کردند.

تقویم به ۲۲ بهمن و سالروز پیروزی انقلاب رسید، مردم در این ۲۲ بهمن به یاد سردار شهیدشان، پرشورتر از هرسال در مراسم راهپیمایی شرکت کردند. آن‌ها پرچم‌هایی را با شعار #فجر_سلیمانی در دست داشتند و به یاد سردار در این راهپیمایی قدم بر می‌داشتند.

مکتب حاج قاسم

۲۵ بهمن ماه و بعد از چهلم حاج قاسم، سردار قاآنی در مراسمی که برای ایشان در مصلی تهران برگزار شده بود وصیت نامه نورانی سردار سلیمانی با عنوان مکتب حاج قاسم بود را خواند. این وصیت نامه خطاب به همه مردم ایران نوشته شده و در آن به یاری و حمایت از رهبر انقلاب تاکید شده است. کاربران بعد از انتشار این وصیت نامه، بخش‌هایی از آن را با هشتگ #مکتب_حاج_قاسم در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند.

یار سردار آمد

اسفندماه از راه رسید و ایران دوباره میزبان شهید مدافع حرم دیگری شد. پیکر شهید اصغر پاشاپور از همرزمان سردار سلیمانی که یک ماه بعد از شهادت ایشان به شهادت رسیده بود، بعد از معاوضه با دو اسیر تکفیری وارد کشور شد. کاربران هم با هشتگ #پاشاپور از یار و همرزم حاج قاسم استقبال کردند.

تا پایان این گزارش عملکرد کاربران در فضای مجازی را از زمان شهادت سردار اسلام شهید قاسم سلیمانی تا پایان سال ۱۳۹۸ بررسی کردیم، در قسمت بعد گزارش از آغاز سال ۱۳۹۹ تا اولین سالگرد شهادت ایشان را مرور خواهیم کرد.

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ربابه
۰۰:۵۵ ۱۳ دی ۱۳۹۹
حاج قاسم یک سال گذشت از نبودنت کمک‌مون کن راه رو غلط نریم و شفاعت‌مون رو تو روز جزا بکن


فخر ایران دوستت داریم
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
چه خونی به دلمون شد توی این یک سال.
باران.آبادان
۱۱:۴۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
حااااااااااااااااااااااااااااااااااااااج قاسم
دلتنگم و مرا درمان روی تو هست اما تورا چاره نیابم