سید مصطفی صفاری مشاور شورای رقابت در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خارج شدن قیمت برخی از خودروها از قیمت گذاری دستوری، گفت: خودروها برای قیمت گذاری به ۲ دسته تبدیل شده اند که شامل خودروهای اقتصادی یا همان پر تیراژ و خودروهای لوکس می شود.
مشاور شورای رقابت گفت: خودروهای لوکس به خودروهایی گفته میشود که رشد تولید بیش از ۵۰ درصدی دارند. در شورای رقابت تصمیم گرفته شد که خودروهای لوکس با رشد تولید۵۰ درصد از قیمت گذاری دستوری خارج شوند، به طور مثال اگر ۲۰۷ رشد بالای ۵۰ درصد داشته باشد، از قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد.
صفاری تشریح کرد: خودروی تارا نیز جزء خودروهای لوکس به شمار می آید، این بدان معناست که قیمت این خودرو را خودروساز مشخص خواهد کرد و از قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد.
مشاور شورای رقابت در خصوص قیمت گذاری خودرو در بورس کالا، گفت: باید بستری را فراهم کنیم که قیمت خودرو به صورت شفاف تعیین شود و میزان عرضه و تقاضا برابر باشد، با توجه به اینکه بورس، بازاری شفاف است، در نتیجه رانت و فساد در آن وجود ندارد.
بیشتر بخوانید
صفاری با تاکید بر اینکه بورس کالا محلی برای کشف قیمت برندهای پر تیراژ تولید کننده های خودرو است، گفت: این کشف قیمت با قیمتهای منصفانه شورای رقابت یکسان نیست. تا زمانی که تولید افزایش پیدا نکند، این اختلاف قیمت وجود دارد.
مشاور شورای رقابت با بیان اینکه برای حل این مسئله میتوانیم جلوی واردات خودرو را باز بگذاریم یا کیفیت تولید داخلی را افزایش دهیم، ادامه داد:با بستن سایتهایی که در قیمت گذاری نادرست دخالت دارند، میتوانیم ترمز افزایش قیمت خودرو را بکشیم. ما باید خودرو ساز را موظف کنیم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید هفتگی خود را در بازار بورس کالا عرضه کنند.
انتهای پیام/
حل این مشکلات فقط با باز کردن گمرکات حل میشه و خودروسازان ما انوقت به فکر اصلاح میوفتن..
ما تولید داخل و پیشرفت کشور رو نخوایم کیو باید ببینیم
ول کنید حمایت از تولید کننده رو
واردات خودرو باید آزاد بشه تا چینی ها تولید کردن و قیمت گذاری رو به ما یاد بدن
وگرنه دلار اومده پایین بجای اینکه خودرو رو بیارن پایین میخوان بالا ببرن
من شاهین ثبت نام کردم رفتم نمایندگی میگه این ماه افزایش قیمت داریم بعد دعوتنامه(لعنت نامه) واستون میاد
خدایا پس تو کجایی
نکنه ما آدرس رو اشتباه اومدیم
تا حالا خودروساز های مافیایی به قیمت گزاف فروش داشتن و مردم رو به خاک سیاه نشوند،
،الان که قیمت ها بخاطرافت دلار،باید بیاد پایین و مردم هم خرید کنن.ولی شورای رفاقت داره حق بجانب از خودرو ساز های مافیایی طرفداری می کنه.وترفند آزاد سازی رو پیاده میکنه
آقای شیوای شورای رفاقت،توگرونی ها چرا همچین غ....نمیکردیم
مگه ما قشر کارگر بازیچه دست امثال شماییم
دوقروش هم ارزش نداره
در این زمینه به بهانه اشتغال برای ده هزار نفر ! به هشتاد میلبون نفر ظلم میشود. باید واردات خود رو ازاد شود و گمرکی و مالیات هم مثل همه کشورهای دنیا نرخ گذاری شود. انگاه قیمت واقعی محصولات بنجل داخلی مشخص خواهد شد. واقعا مسخره است پژوی 405 که 30 سال پیش تولید ان در کشور سازنده متوقف شده در کشور ما دویست و اندی قیمت دارد !!!
دوما وقتی خودرو لوکستون از قیمت گذاری خارج میشه چرا واردات خودرو رو ازاد نمیکیند تا جلوی جولان خودرسازان تو افزایش قیمت گرفته بشه!!
سوما بزرگترین ظلم رو در حق این مردم این مافیای خودرو انجام میده و دولت هم چون به نفعش هست افزایش قیمت کاری نمیکنه.
مرگ بر ظالمان
کدوم خودروی لوکس؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
خودروی ایرانی لوکس!!!!!!!!!!!
خخخخخخخخ
ترمز همتون رو خودرو سازها کشیدند!!!!
خوابید یا بیدار؟؟!!
دیگه سوالی ندارم.
متاسفم
تشکر از باشگاه خبرنگاران جوان
تمام ماشین ها 50 درصد گرون شدن
ماشین قیمتش دو برابر شده
چی میخوایید از جون مردم
واردات خودرو رو هم میخوایید بدید دست خودروسازها
کجاش به نفع مردمه
مشتری در انتظار کاهش ۳۵درصدی نرخ کارخانه هست
بیخود خودروها رو قایم نکن که قیمت سه ماه پایان سال را گرون کنی....خجالت بکش خودرو ساز و شورای رقابت
خجالت هم خوب چیزیه
آقای رسانه و مطبوعات خواهشا تا دیر نشده صدای مردم را به مسئولین برسانید
با کاهش نرخ ارز دلار فولاد و افزایش تیراژ باید حتما ۲۵ یا ۳۵ درصد قیمت کارخانه ریزش پیدا کنه
دوما قیمت کارخانه باید حتما کاهش پیدا کنه وگرنه جلوی گرانی خودرو در بازار نمیشه گرفت
هرچی کارخانه گران کنه بازار و دلال هم گران میکنن
تا وقتی بازار انحصاریه خواهشا حرفی از قیمت گذاری واقعی نزنید...
پایین میکشه و قیمت رو بالا میبره از ماست که بر ماست