سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمادگی آذربایجان شرقی برای بازسازی مناطق جنگ زده جمهوری آذربایجان

استاندارآذربایجان شرقی از آمادگی هیات‌های فنی و اقتصادی استان برای بازسازی مناطق جنگ زده جمهوری آذربایجان و توسعه روابط و همکاری‌های مشترک بین دو کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،پورمحمدی استاندارآذربایجان شرقی در دیدار با سفیر ایران در جمهوری آذربایجان که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های مختلف اعم از ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی، معدنی و فنی مهندسی در آذربایجان شرقی گفت: مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ نیازمند بازسازی است و صنعت ساختمان ما با ظرفیت‌های بالای تولید مصالح ساختمانی از جمله سیمان، گچ و قیر و انواع سنگ‌های ساختمانی می‌تواند برای شروع کار و حضور موثر در جمهوری آذربایجان کمک کند.

اوافزود: در ارتباط با بازآفرینی میراث‌های فرهنگی و تاریخی و مسکن، ساختمان، شهرسازی، توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای وهمچنین در بخش معدن و صنعت در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان آماده فعالیت و همکاری هستیم.

او با تاکید بر ضرورت دیدار و گفتگوی نزدیک فعالان اقتصادی ایران با فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان گفت: برای این منظور هفته آینده برنامه‌ای از سوی اتاق بازرگانی در تبریز تدارک دیده خواهد شد.

استاندارآذربایجان شرقی  با اشاره به ایجاد پنجره واحد مشترک گمرکی بین دو کشور همسایه گفت: اگر نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان از هر دو طرف در تبریز و باکو مستقر شوند، موجب افزایش تعاملات بیشتر خواهد بود.

پورمحمدی همچنین پیشنهاد ایجاد یک مرکز تجاری و شرکت سرمایه گذاری مشترک برای حمایت از فعالیت‌های اقتصادی و حضور موثر و توسعه روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان داد و افزود: اگر شهرک صنعتی مشترک در مرز ۲ کشور و صنایع تکمیلی در جمهوری خودمختار نخجوان ایجاد شود و توسعه روابط دانشگاهی می‌تواند تسهیل گر ارتباطات شود.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: موافقت نامه‌هایی در زمینه ایجاد نهاد‌های مالی و بیمه‌ای و یا در زمینه حمل ونقل می‌تواند به توسعه همکاری‌ها کمک کند.

سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز در این دیدار گفت: موانعی که بر سر روابط با جمهوری آذربایجان وجود داشت در حال برطرف شدن است و زمینه‌های همکاری متقابل راحتتر و بیشتر می‎شود.

 در تشریح جزییات بستر‌های مشارکت فعالان تجاری و اقتصادی کشورمان در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان گفت: در جنگ قره باغ حدود ۹۰۰ شهرک، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، هفت هزار ساختمان عمومی، ۶۹۳ مدرسه، ۸۵۵ کودکستان، ۶۹۵ خانه بهداشت، ۹۲۷ کتابخانه، ۸۰۸ فرهنگسرا، ۸۵ آموزشگاه موسیقی، ۲۲ موزه، ۹ مسجد، ۴۴ عبادتگاه دیگر، ۴۷۳ بنای تاریخی و کاخ و موزه، ۴ گالری هنری، چهار سالن تئاتر، ۲ سالن کنسرت و ۶ هزار تاسیسات صنعتی و کشاورزی و ۱۶۰پل و سایر تاسیسات زیربنایی تخریب شده است که در حدود ۱۰ میلیارد دلار برای بازسازی آن‌ها هزینه می‌شود.

او یادآور شد: در حدود ۱۵ پروژه بزرگ ملی در جمهوری آذربایجان از جمله راه اهن، ایجاد شهرک صنعتی، داروسازی، تولید تراکتور و اتوبوس سازی تا محصولات غذایی داشته ایم که در حال اجراست.

او با بیان اینکه در بخش کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز این آمادگی در مناطق آزاد شده وجود دارد ادامه داد: ظرفیت کار در زمینه نیروگاه‌های بادی، آبی و خورشیدی و ترمیم سد‌های جمهوری آذربایجان نیز فراهم است که گفتگو‌هایی در تهران انجام شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران درباکو گفت: مذاکرات در خصوص امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی به مراحل پایانی نزدیک شده است و به زودی سند نهایی آن امضا می‌شود.

موسوی ادامه داد: رییس جمهوری آذربایجان از کشور‌های دوست به خصوص ایران برای بازسازی مناطق آزاددشده دعوت به مشارکت کرده اند که این موضوع به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ایران اعلام شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.