سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

بودجه قطره چکانی دولت به قطار شهری مشهد/ شهرداری: ما پایبند به تعهداتمان هستیم

در آلبوم اقتصادی سال ۱۴۰۰، بودجه ساخت پروژه عظیم قطار شهری مشهد با ۵۰ درصد کاهش نسبت به سال‌های قبل مواجه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تراکم بالای جمعیت در مشهد لزوم ساخت قطار شهری در این کلان شهر را بیش از هرچیز به یک ضرورت تبدیل کرد تا آنکه در آذر سال ۷۸ کلنگ ساخت قطار شهری مشهد به زمین زده شد.

پس از ۱۱ سال یعنی در سال ۸۹ شهروندان و زائران این کلان شهر توانستند برای سهولت در رفت و آمد درون شهری از این وسیله حمل و نقل عمومی پاک استفاده کنند حال باتوجه به وسعت شهر مشهد، ضرورت بهره برداری از خطوط دیگر بیش از پیش احساس می‌شود البته اگر خواسته باشیم خطوط دیگر هر چه سریعتر به بهره برداری برسد باید هزینه‌های ساخت تامین شود.
 

با توجه به شرایط کرونایی که اقتصاد کشور را تحت الشعاع خود قرار داد، بودجه‌ها هم برای ساخت پروژه‌ها کاهش یافت که پروژه‌ قطار شهری مشهد هم از این قضیه مستثنی نماند.

بیشتر بخوانید

به طور کلی بودجه های قطار شهری از سه منبع اصلی تامین می شوند:
 
  منابع دولت ، منابع شهرداری و  بودجه جمعی خرجی

 منابع مستقیم دولت: یعنی بودجه‌هایی که دولت در موافقت نامه به صورت مستقیم به قطار شهری تخصیص می‌دهند که امسال ۵۵ میلیارد به صورت مستقیم پرداخت کرده است.

  اوراق مشارکت:  یکی از بودجه‌های اصلی دولت و شهرداری است؛ که رقم این اوراق سالانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد است.
 
  ردیف بودجه جمعی خرجی (ردیف پرداخت‌های گمرک): که سالیانه ۲۰ الی ۳۰ میلیارد هم از این منبع گرفته می‌شود.
 
توقف یا ادامه ساخت قطار شهری مشهد؟
 
حالا آنچه امسال متفاوت از سالهای گذشته بوده است کاهش ۵۰ درصدی بودجه تخصیص یافته به قطار شهری مشهد است، مسئله ای که شاید بتواند در روند تکمیل خطوط قطار شهری مشهد خلل ایجاد کند، سوال اینجاست آیا مردم می توانند به ادامه ساخت قطار شهری که نیاز ضروری برای کلان شهر مشهد محسوب می شود امیدوار باشند یا خیر؟
 
در یک نگاه آماری، کاهش بودجه قطار شهری از سال ۹۰ تا ۹۹ را چنین تحلیل می‌کنیم، بودجه تخصیص‌یافته در سال ۹۰ معادل ۶۱/۸۷ میلیارد تومان بوده است، اما میزان بودجه در نظرگرفته‌شده در سال ۱۴۰۰ حدودا به نصف، یعنی ۲۲/۴۵ میلیارد تومان کاهش یافته و  این درحالی است که هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در سال ۹۰ بنا به گفته مسئولان وقت، حدود ۳۵ میلیارد تومان بوده و امسال به هزارمیلیارد تومان رسیده است. این یعنی ردیف بودجه در سال ۱۴۰۰ نسبت‌به اولین سال از دهه ۹۰ حدود ۴۹ درصد کاهش یافته، درحالی‌که هزینه ساخت مترو حدود ۲۹ برابر شده است.
 
فقط ۴۵ متر می‌توان مترو ساخت!
 
به طور خلاصه می توان گفت بودجه ای که برای قطار شهری در نظر گرفته شده است  با احتساب  هزینه هزارمیلیارد تومانی ساخت هر کیلومتر از قطارشهری، با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم بگوییم که این ردیف فقط کفاف ساخت ۴۵ متر از خطوط متروی مشهد را می‌دهد.

در این خصوص کیامرز مدیر عامل قطار شهری مشهد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بودجه مستقیم ساخت قطارشهری از سال ۸۲ در سند بودجه پدیدار شد، از آن زمان تاکنون، مبالغ مختلفی برای این ردیف درنظر گرفته شده است که تا نیمه‌های دهه ۹۰ به ۲۰۰ میلیارد تومان هم رسید، اما بعد از آن رو به کاهش رفت.


او افزود: یک ردیف بودجه دیگر نیز برای قطارشهری وجود دارد به نام اوراق مشارکت که ۵۰ درصد آن را دولت و ۵۰ درصد دیگرش را شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند، مبلغ این اوراق از قدیم تاکنون، بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان متغیر بوده است. اعتبار این اوراق در سال قبل ۷۰۰ میلیارد تومان بود که تا تیرماه امسال به دست ما رسید، اما اعتبار در نظر گرفته‌شده برای امسال کاهش یافته و به ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

مدیر عامل قطار شهری مشهد ادامه داد: بودجه مستقیم به دو صورت اسناد خزانه و وجه نقد پرداخت می‌شود. این مبلغ در امسال حدود ۵۹ میلیارد تومان است که تاکنون ۳۶ میلیارد تومان آن را از دولت دریافت کرده‌ایم.


کیامرز بیان کرد: با توجه به شرایط کرونایی، مسائل مالی و اقتصادی هم تحت تاثیر آن قرار گرفت، اما مسئله این است که ما در تمام شرایط سخت پای کار هستیم و نمی‌گذاریم پروژه‌ی عظیمی مانند قطار شهری به روی زمین بماند.

بیشتر بخوانید


او تصریح کرد:قطعا با حمایت‌های شهرداری مشهد و شورای شهر که همیشه پشتیبان پروژ‌های عظیم شهری بوده اند و درطول این سال‌ها هم حمایت‌های خود را دریغ نکردند، به چشم انداز‌ها و افق‌های روشن خواهیم رسید.
 
مساعدت شهرداری مشهد در ساخت پروژه عظیم قطار شهری 
 
کاظمی معاون عمران و ترافیک شهرداری مشهد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بودجه‌های دولتی از سال ۹۳ کاهش یافته است، اما شهرداری به تعهدات خودش در زمینه کمک به ساخت قطار شهری هم در بخش نقدی و هم غیر نقدی پایبند بوده است.

او افزود: با توجه به کاهش بودجه دولتی، شهرداری در زمینه کمک به ساخت این پروژه عظیم شهری قطعا اقدام خواهد کرد.
 
آنچه مهم است تصمیم گیری و حمایت های  مسئولین شهری در ساخت پروژه عظیم قطار شهری مشهد است که می تواند در تسریع و یا کند شدن پروژه تاثیر به سزایی داشته باشد.
 
گزارشگر: فاطمه غلامی
 
انتهای پیام// ف.غ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.