سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلیلی خبر داد؛

آغاز تولید ماهانه چند میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا از چند ماه آینده

مدیر تیم تحقیقاتی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام درباره جزئیات تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جلیلی مدیر تیم تحقیقاتی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام درباره واکسن ایرانی، اظهار کرد: واکسن ایرانی کرونا که کد اخلاق او را برای مطالعات انسانی دریافت کرده‌ایم، ویروس کشته شده است.

وی افزود: این واکسن کشته شده است و تمام آنتی ژن‌های ویروس غیرفعال به طور کامل در بدن قرار می‌گیرد و آنتی بادی‌های بدن در مقابل این آنتی ژن‌ها ترشح می‌شود و بدن از این طریق نسبت به ویروس ایمن می‌شود.

جلیلی بیان کرد: مطالعات حیوانی بر روی میمون‌ها انجام شده بود که از نظر پزشکی، مطالعات بر روی میمون شباهت بسیار زیادی با مطالعات انسانی دارد و این واکسن بر روی میمون هیچ گونه عارضه‌ای نداشت و اثربخشی خوبی داشت و بعد از ۲۱ روز میزان آنتی بادی‌ در میمون بالا آمد و این حیوان را در مقابل ویروس مصون کرده بود.

وی ادامه داد: اینکه بعد از واکسیناسیون چند ماه و چند سال انسان ایمن می‌شود، سوالی است که هیچ‌کدام از افرادی که در حال حاضر در حالت تهیه واکسن کرونا هستند نمی‌توانند به آن پاسخ دهند.


بیشتر بخوانید


جلیلی گفت: فرآیند ساخت واکسن در دنیا معمولا چند ساله است، در حالی که این فرآیند به دلیل نیاز مهم جامعه به چند ماه تقلیل پیدا کرده است و درباره مدت اثربخشی آن نیز فعلا نمی‌توانیم چیزی بگوییم.

وی درباره تولید انبوه واکسن کرونا تصریح کرد: درباره زمان واکسیناسیون عمومی باید فاز ۳ مطالعات انسانی تمام شود و بعد از آن وزارت بهداشت مجوز استفاده عموم را از این واکسن صادر کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دنیا با مشکل تولید انبوه واکسن کرونا مواجه است و شرکت فایزر اولین جایی بود که مجوز تولید واکسن‌ کرونا را دریافت کرد، در ابتدا قول داده بود چند صد میلیون دوز را تا آخر سال میلادی جاری در اختیار عموم قرار دهد، اما بعد از آن اعلام کرد که فقط نصف دوزی را که قول داده بود، می‌تواند در اختیار عموم قرار دهد.

جلیلی گفت: ما نمی‌توانستیم معطل بمانیم تا بعد از اعلام نتیجه مطالعات انسانی تولید انبوه را آغاز کنیم، به همین منظور زیرساخت‌های لازم را از مردادماه فراهم کرده‌ایم و تجهیزات مورد نیاز نیز به سرعت در حال فراهم شدن است تا طی چند ماه آینده توانایی تولید چند میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا را در ماه داشته باشیم.

مدیر تیم تحقیقاتی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام بیان کرد: در حال حاضر افرادی که برای دریافت واکسن ایرانی کرونا اعلام آمادگی کرده‌اند، افرادی هستند که بر روی واکسن کار کرده‌اند.

جلیلی گفت: بسیاری از افرادی که در پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا با ما همکاری داشتند در حال حاضر اعلام آمادگی کرده‌اند که در فاز نخست تست انسانی، واکسن به آن‌ها تزریق شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
فرشاد
۲۳:۱۹ ۰۳ دی ۱۳۹۹
پس واکسن سپند شهید فخری زاده چی میشه
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۳ دی ۱۳۹۹
وهمین جا، شاعر میگوید بزک نمیر بهاهار میاد خمبزه و خییییییار میاد