سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادواره ای برای سردار دل‌ها/هفت کوچه رادیو فرهنگ برفی شد

نخستین مسابقه ملی نویسندگی «مرد میدان» ـ یادواره سرداردل‌ها ـ با همکاری رادیو فرهنگ و کتابشهر ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،نخستین مسابقه ملی نویسندگی «مرد میدان»، ۱۳ دی‌ماه مصادف با سالروز شهادت سردار دل‌ها، سپهبد قاسم سلیمانی در بخش‌های خاطره، دلنوشته، شعر و داستانک از سوی رادیو فرهنگ با همکاری مجموعه کتابشهر ایران برگزار می‌شود.

هیچ محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد و آثار الزاماً باید کوتاه باشند و به آثار بلند ترتیب اثر داده نخواهد شد.علاقه‌مندان می‌توانند  آثار خود در فضای مجازی را به نشانی رادیو فرهنگ ارسال کنند.

داوری آثار از ۱۳ تا ۲۰ دی‌ماه و اعلام نتایج نهایی و اهدای جوایز، ۲۵ دی‌ماه خواهد بود و در هریک از چهار بخش مسابقه (شعر، داستانک، دل‌نوشته و خاطره) سه جایزه به آثار برتر اعطا می‌شود.مجموعه کتابشهر ایران بخش چاپ و نشر کتب ویژه و خاص سازمان تبلیغات اسلامی است که تأمین دوازده جایزه نفیس فرهنگی را پذیرفته است.

هفت کوچه رادیو فرهنگ برفی شد

برنامه هفت کوچه که با موضوع بررسی و معرفی فرهنگ عامه پنجشنبه ۴ آذرماه، از رادیو فرهنگ پخش می‌شود، به موضوع برف در فرهنگ مردم می‌پردازد.

در ادبیات در نمونه‌های بسیاری به برف اشاره شده و معمولاً به معنای ظلمت و تاریکی یا به معنای پاکی و معصومیت استفاده شده‌است در فرهنگ مردم نیز برف جایگاه خاصی دارد و خاطرات بسیاری را زنده می کند، در برنامه «هفت کوچه» از اهمیت برف تا شربت‌ها و دسر‌های مرسوم برفی در فرهنگ عامه صحبت می‌شود.

در روزگاران قدیم که هنوز خبری از انواع و اقسام بستنی‌های رنگارنگ نبود مردم در مناطق مختلف در خانه‌های خود بستنی برف درست می‌کردند که در این برنامه به این موضوع نیز اشاره می شود.

«هفت کوچه» شنبه، دوشنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته ساعت۰۹:۰۰ صبح به گویندگی سکینه ارجمندی و تهیه کنندگی سیدهادی موسوی نژاد به همت گروه فرهنگ و جامعه روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

یادی از شیون فومنی در رادیو فرهنگ

برنامه با کاروان شعر و موسیقی در شماره ١٢٠ به مناسبت سالروز میلاد «شیون فومنی» برنامه را به معرفی پخش اثری با شعر این شاعر اختصاص داده است.

در برنامه «باکاروان شعروموسیقی» چهارشنبه ٣ دی به مناسبت تولد شیون فومنی اثر «دشت بی غزال» از اشعار شیون با آهنگسازی زنده یاد «احمد علی راغب» و صدای «بهرام حصیری» پخش و معرفی می‌شود.

شیون فومنی به عنوان شاعر موفق دوزبانه‌ای شناخته می‌شود که شعر محلی و بومی گیلکی را که در حال فراموشی بود، سینه به سینه تا آن سوی مرز‌ها اشاعه داد. او در حوزه شعر فارسی نیز با انتشار مجموعه‌های شعر فارسی از چهره‌های ادبیات معاصر به حساب می‌آید.

میراحمد سیدفخری‌نژاد متخلص به «شیون فومنی» در سوم دی‌ماه ۱۳۲۵ در فومن متولد شد. او معلم و شاعر بود. شیون فومنی در شعر فارسی در دو شیوه کلاسیک و نو شعر‌هایی را از خود به یادگار گذاشته است. تحقیق و پژوهش در زمینه فرهنگ و ادب گیلان و ارائه مجموعه شعر‌های گیلکی در قالب غزل و دوبیتی محلی از جمله آثار او است. علاوه بر این‌ها، ترانه‌سرایی یکی از جنبه‌های ادبی و هنری شیون است. از آثار این شاعر می‌توان به «پیش پای برگ»، «یک آسمان پرواز»، «رودخانه در بهار»، «از تو برای تو» و ... اشاره کرد. شیون فومنی در ۲۳ شهریورماه ۱۳۷۷ درگذشت.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» ساعت ۱۲:۲۰ به تهیه کنندگی «یلدا احتشامی» و اجرای «مریم واعظ پور» روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

 

سفر به «ثوامر» و نگاهی به سبک زندگی مردم تین روستا با رادیو فرهنگ امروز به معرفی روستای ثوامر از توابع آبادان استان خوزستان اختصاص دارد.

مستند «آیش» که به معرفی سبک زندگی مردم روستا‌های ایران می‌پردازد و شنوندگان را با دیدنی‌ها و سبک زندگی در شهر‌های کوچک و روستای‌های ایران آشنا می‌کند چهارشنبه ۳دی ماه به یکی از روستا‌های استان خوزستان سری می‌زند.ثوامر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آبادان در استان خوزستان است، این روستا در دهستان شلاهی قرار دارد.

برنامه «آیش» کاری از گروه فرهنگ و جامعه رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی «فریده گودرزی»، ساعت۱۶:۱۵ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و‌ای ام ردیف ۵۸۵ کیلوهرتز پخش می شود.

فرآیند تکوین حماسه ایران در کیمیای کلمات رادیو فرهنگ بررسی می‌شود

برنامه کیمیای کلمات جمعه۵دی ماه به معرفی کتاب فرایند تکوین حماسه ایران: پیش از روزگار فردوسی اختصاص دارد.در این برنامه دکتر بهرام پروین گنابادی کارشناس مجری برنامه «کیمیای کلمات» به معرفی و‌بررسی کتاب «رایند تکوین حماسه ایران: پیش از روزگار فردوسی» نوشته «جلیل دوستخواه» می‌پردازد. 

نگارنده در این مجموعه‌ مصور ابتدا «حماسه‌» و تفاوت آن را در ادب فارسی با ادب عرب و برداشتی که اروپائیان از این نوع ادبی دارند، بازگو کرده، سپس فرآیند شکل‌گیری شاهنامه را در ادب گاهانی و اوستایی، مادی، فارسی باستان، فارسی میانه، متون سعدی، روایت‌های گفتاری و ادب فارسی دری، بررسی می‌کند. وی در پایان نیز شاهنامه‌های منظوم و منثور ایرانی را معرفی کرده که از جمله می‌توان به شاهنامه‌ "ابوالموید بلخی"، "ابوعلی بلخی" و شاهنامه‌ی "ابومنصوری"، اشاره کرد.

کیمیای کلمات روایتی نو از متون کهن است، متون کهن ادب فارسی به همراه پژوهش‌های معاصری که درباره این آثار نگاشته شده اند است جمعه هر هفته ساعت ۲۰:۱۵ به تهیه کنندگی فریده گودرزی و اجرای کارشناسی بهرام پروین گنابادی در این برنامه بررسی می‌شود و علاقه مندان می‌توانند از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز شنونده این برنامه باشند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.